Merkillisen Iron Sky -oikeusjutun taustoista

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Iron Sky -elokuvien tarinat liittyvät kuuluisiin salaliittoteorioihin. Ensimmäisessä leikittiin ajatuksella, että natsit piileskellivät kuussa vuodesta 1945 alkaen. Toisessa, keskeneräisessä elokuvassa Maapallo paljastuu ontoksi ja sisällä on dinosauruksia sekä lisää natseja. Ironista kyllä, elokuvien tuotantoyhtiökin on joutunut kärsimään salaliittoja kehittelevästä alihankkijan entisestä työntekijästä.

Elokuvatuotantoyhtiö Iron Sky Universessa huokaistiin silti toukokuun lopussa helpotuksesta. Helsingin markkinaoikeus antoi päätöksensä ISU:n hyväksi kiistassa, jossa toisena osapuolena oli viisi ensimmäiseen Iron Sky -elokuvaan työskennellyttä animaattoria ja vfx-erikoistehosteiden tekijää. Kiistasta ja varsinaisesta oikeusjutusta ovat kirjoittaneet muiden muassa Kauppalehti, Helsingin Sanomat, Yle ja STT.

Kansainvälistäkin huomiota sekä alkaessaan että päättyessään saaneen ja varsin epätavallisen oikeusjutun alullepannut kantaja, animaattori Trevor Baylis ihmetteli oikeuden ratkaisua. Miten tässä näin kävi?

Oikeus totesi, että vfx-tekijöille ja animaattoreille ei työvaiheessa vuosina 2010-2012 syntynyt tekijänoikeuksia elokuvaan tai sen osiin yhtä animoitua avaruusalusta lukuunottamatta, ja senkin oikeudet olivat siirtyneet tuotantouyhtiöllle.

Helmikuun alusta asti olen käynyt Baylisin kanssa eräänlaista keskustelua sosiaalisen median yksityisviesteinä. Baylis lähettää värikkäitä ja moninaisia syytöksiä Iron Sky -väkeä kohtaan ja perustelee niitä itseään toistavin kehäpäätelmin. Viesteissä on sitaatteja elokuva-alan amerikkalaisten ammattilaisten haastatteluista sekä linkkejä dokumenttivideoihin, joiden pitäisi esimerkiksi todistaa, etteivät elokuvatuotannot koskaan tee voittoa. (Teorioita on vaikea kuvailla käyttämättä sanaa salaliitto. Tästä lisää myöhemmin.)