Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Merkillisen Iron Sky -oikeusjutun taustoista

Blogit Kuvien takaa 12.6.2018 09:44
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Iron Sky -elokuvien tarinat liittyvät kuuluisiin salaliittoteorioihin. Ensimmäisessä leikittiin ajatuksella, että natsit piileskellivät kuussa vuodesta 1945 alkaen. Toisessa, keskeneräisessä elokuvassa Maapallo paljastuu ontoksi ja sisällä on dinosauruksia sekä lisää natseja. Ironista kyllä, elokuvien tuotantoyhtiökin on joutunut kärsimään salaliittoja kehittelevästä alihankkijan entisestä työntekijästä.

Elokuvatuotantoyhtiö Iron Sky Universessa huokaistiin silti toukokuun lopussa helpotuksesta. Helsingin markkinaoikeus antoi päätöksensä ISU:n hyväksi kiistassa, jossa toisena osapuolena oli viisi ensimmäiseen Iron Sky -elokuvaan työskennellyttä animaattoria ja vfx-erikoistehosteiden tekijää. Kiistasta ja varsinaisesta oikeusjutusta ovat kirjoittaneet muiden muassa Kauppalehti, Helsingin Sanomat, Yle ja STT.

Kansainvälistäkin huomiota sekä alkaessaan että päättyessään saaneen ja varsin epätavallisen oikeusjutun alullepannut kantaja, animaattori Trevor Baylis ihmetteli oikeuden ratkaisua. Miten tässä näin kävi?

Oikeus totesi, että vfx-tekijöille ja animaattoreille ei työvaiheessa vuosina 2010-2012 syntynyt tekijänoikeuksia elokuvaan tai sen osiin yhtä animoitua avaruusalusta lukuunottamatta, ja senkin oikeudet olivat siirtyneet tuotantouyhtiöllle.

Helmikuun alusta asti olen käynyt Baylisin kanssa eräänlaista keskustelua sosiaalisen median yksityisviesteinä. Baylis lähettää värikkäitä ja moninaisia syytöksiä Iron Sky -väkeä kohtaan ja perustelee niitä itseään toistavin kehäpäätelmin. Viesteissä on sitaatteja elokuva-alan amerikkalaisten ammattilaisten haastatteluista sekä linkkejä dokumenttivideoihin, joiden pitäisi esimerkiksi todistaa, etteivät elokuvatuotannot koskaan tee voittoa. (Teorioita on vaikea kuvailla käyttämättä sanaa salaliitto. Tästä lisää myöhemmin.)

Viestit eivät ole luottamuksellisia. Baylis on nimenomaan halunnut kertoa asioista toimittajalle ja hän on käyttänyt Kuvien takaa -blogini Facebook -sivun viestikanavaa.

Oikeuden ratkaisun jälkeen viestivirta oli viikon verran vähän hiljaisempaa. Kantaja joutuu maksamaan omat ja vastapuolen oikeuskulut, yhteensä pitkälti yli 60 000 euroa. Ne lankeavat yksin Baylisille, hän on vahvistanut. Baylis on työtön.

Viisikymppinen Baylis on Tampereella asuva britti, joka oli työskennellyt Lontoossa mainosalalla graafikkona ja vähän animaattorinakin ennen saapumistaan Suomeen. Tehostefirma Energian leivissä ja Samuli Torssosen alaisena Iron Skyta yhtensä vfx-työntekijänä tehdessään hän havaitsi, ettei kaikki mennyt kuten hänen mielestään olisi pitänyt.

”Kaikki ympärilläni olivat amatöörejä”, Baylis pahoittelee nyt.

Miksi hän ei lopettanut?

”Jatkoin kauan, koska uskoin, että voimme luoda Iron Skyn vfx-työt, jos olemme ammattimaisia. Ajattelin auttavani. Olin jalomielinen. Halusin turvata uraani täällä Suomessa ja olin valmis ottamaan askeleen taaksepäin päästäkseni kolme askelta eteenpäin.”

Baylis kuvailee tehneensä Iron Skyn tuotannossa heti niin hyvää vfx-työtä, ettei sellaista oltu Suomessa aiemmin nähty. Koska ohjaaja Timo Vuorensola ja tuottaja Tero Kaukomaa olivat Australiassa kuvaamassa elokuvaa, ”heillä ei ollut mitään käsitystä osaamiseni tasosta”, Baylis kuvailee.

Elokuvatuotannon ei-ammattimaisuuden jatkuva korostaminen taitaa liittyä oikeusjuttuun, jossa kantajat nimenomaan yrittivät kuvailla elokuvaa epätavallisen amatöörimäiseksi tuotannoksi, jolloin tekijänoikeuskuviokin voisi olla epätavallinen ja jakaantua poikkeuksellisella tavalla. Tämä on kaikkineen erikoinen väite, kun muistetaan, että valmistuessaan keväällä 2012 Iron Sky oli kalleimpia koskaan tehtyjä suomalaiselokuvia, sitä tehtiin kolmessa maassa, se sai ensi-iltansa erittäin näyttävässä gaalassa Berliinin elokuvajuhlilla ja sitä levitettiin maailmanlaajuisesti.

Baylis on nyt jo vuosien ajan kritisoinut ja panetellut Iron Skyta ja sen ohjaajaa, tuottajaa ja erikoistehostepomoa lukuisilla nettialustoilla ja yhteensä sadoilla julkisilla viesteillä. Verkossa hän käyttää usein nimimerkkiä Trevityger. Hänen Twitter-tilinsä noin kuudestasadasta postauksesta vain murto-osa ei liity kamppailuun entistä työnantajaa vastaan.

Kun Iron Sky Universe tiedotti Markkinaoikeuden ratkaisusta, tiedotteessa erikseen mainittiin, että koko kannetta pidettiin osana pitlkään kestänyttä häirintäkampanjaa. Oikeusjuttu ei sinänsä vähentänyt Baylisin aktiivisuutta, joka ei siis rajoitu kommentteihin Iron Skyn vfx-asioista ja tekijänoikeuksista. Baylis on levittänyt yli kahden vuoden ajan sosiaalisessa mediassa, etenkin Redditissä ja Facebookissa näkemystä, jonka mukaan tuotantoyhtiö Iron Sky Universe olisi fanien, sijoittajien ja julkisrahoittajien rahat imevä pyramidihuijaus ja väittänyt, että uusien elokuvien ei ole koskaan edes määrä valmistua.

Palasia luovasti yhdistelemällä, hankalat faktat kieltämällä ja mukaan omaa keksimällä voi kehittää salaliittoteorioita, jotka näyttävät ensi silmäyksellä ehkä vakuuttavilta. Baylis on rakentanut teorian, jossa ensimmäisen Iron Skyn erään brittiläisen executive-tuottajan petostuomiot jotenkin tarkoittavat, että kaikkien Iron Sky -elokuvien on oltava suurta sumutusta. (Tässä jää huomiotta, että ensimmäiselle Iron Skylle on listattu peräti 12 tuottajaa, mukaanlukien myyntiagentuurin väkeä.)

Toisaalta koska Baylis ei osaa suomea, hänen käytössään ovat ainoastaan englanninkieliset lähteet. Siitä on seurannut huvittavia hetkiä, kuten saamani innostuneet paljastukset siitä miten tuottaja Kaukomaalla on pankkitili Sveitsissä. Baylisin mukaan se on todiste, että hän pimittää rahoja. Baylis ei tiennyt, että Kaukomaa on asunut lähes 20 vuotta Sveitsissä, jossa hänen lapsensakin ovat syntyneet.

Baylis on saanut kenkää useista Facebook-ryhmistä, joissa hän on aggressiivisesti kritisoinut Iron Skyta ja sen tekijöitä. Hänestä kyse on sensuurista.

En ole hetkeäkään epäillyt, etteikö Baylisillä olisi syitäkin tuntea itsensä pettyneeksi. Iron Skyn vfx-työ oli varmasti raskasta ja sitä tuskin voi kiistää, että hän teki enemmän kuin mistä kokee saaneensa kiitosta.

Baylisia risoo, että hänestä puhuttiin oikeudessa ”harjoittelijana”, vaikka hänellä oli vuosikymmenien työkokemus – tosin hän nimenomaan oli Energiassa töissä harjoittelijasopimuksella ja sangen matalalla palkalla, ja oikeudessa Torssonen esitti todisteina vuoden 2010 sähköposteja joissa Baylis kirjoitti, ettei hänellä ollut ennen Iron Skyta mitään kokemusta varsinaisesta vfx-työstä.

Viime vuonna Baylisille ja hänen tuli suomalaiselle vaimolleen tuli avioerokin.

Baylis on vilpittömän innostuneen oloisesti selittänyt olevansa ainoa, joka voi pelastaa Iron Skyn faniyhteisön huijaukselta. ”Kuka suojelee faneja tältä kaikelta? No sehän olen minä”, Baylis kirjoitti maaliskuussa.

Hän on tietoinen siitä, että ISU:n väki pitää häntä kiusantekijänä. ”He eivät pidä totuudesta”, Baylis kirjoitti kun kysyin asiasta.

Kritiikkiä saadessaan hän hermostuu välittömästi. Kysyin, eikö hän ole huolissaan, että petos- ja pyramidihuijauspuhe (ilman muita todisteita kuin kehäpäätelmiä) menisi kunnianloukkauksen puolelle. ”Vakavastiko? Mitä tapahtui sananvapaudelle?” — ”Pitäisikö minun olla hiljaa kuten sinä olet”, hän vastaa.

On hieman epäselvää, mitä kantajat oikeudessa oikeastaan tavoittelivat. Vastauksessaan kantajile Iron Sky Universe ilmoitti, että vfx-väelle ei ole syntynyt tekijänoikeuksia tai ne ovat siirtyneet työnantajalle, kuten alalla on käytäntö. Oikeutta käytiin siis lähinnä tästä eli siitä, ylittyikö teoskynnys.

Mikäli kantajat olisivat saaneet tekijänoikeutensa yksittäisiin animaatio-osuuksiin tunnustettua, kyse olisi ollut korkeintaan luvasta käyttää aluksia omiin tarkoituksiin sekä siitä, ettei samoja aluksia olisi saatu ilman heidän hyväksyntäänsä käyttää jatko-osissa – joissa niitä ei ilmeisesti olla käyttämässäkään. (Yhdessä pelissä aluksia on tosin jo käytetty.)

Jos vfx- ja animaattoriviisikon tekijänoikeus olisi syntynyt koko Iron Sky -elokuvaan, kuten kanteessa myös erikseen vaadittiin, seuraukset olisivat olleet varmasti suuremmat ja jatko-osan kannalta katastrofaaliset, mutta tämä mahdollisuus on näyttäytynyt koko ajan todella, siis todella kaukaa haetulta.

18 miljoonan euron budjetilla (josta miljoona on Elokuvasäätiön rahaa) tehdylle jatko-osalle Iron Sky: The Coming Racelle oikeusjuttu on joka tapauksessa ollut todellinen ongelma. Keskeneräinen oikeuskäsittely olisi voinut estää kansainvälisen levityksen. Muutenkin kassavirtaongelmasta kärsinyt tuotanto on ISU:n oman tiedotteen mukaan jo viivästynyt kevään oikeuskäsittelyn vuoksi entisetään.

Motiiveista kysyttäessä Baylis vetoaa ensin pyyteettömyyteen: kyse on Chain of Titlen (CoT) eli tekijänoikeuskokonaisuuden korjaamisesta, ei mistään muusta. Siilloin Baylis jättää kertomatta, että hän on toisen kantajan kanssa ilmoittanut ryhtyvänsä  tekemään Iron Sky -pelejä omin luvin ja että hän jo myy eräiden Iron Skyn avaruusalusten pienoismalleja netissä ilman tuotantoyhtiön lupaa, koska hänellä on omasta mielestään niihin tekijänoikeus.

Baylisin mielestä Markkinaoikeuden päätös, johon hän pettyi ja josta seuraa hänelle merkittävä taloudellinen vastuu, ei ole varsinainen häviö. Hänen mukaansa Iron Skyn tekijänoikeudet ovat yhä levällään ja että jatko-osia ei voi laillisesti levittää – ja että markkinaoikeuden päätös onkin itse asiassa tappio ISU:lle.

”Minusta CoT on rikki, se pitää korjata ja se on koko ajan ollut motivaationi. Jos väität muuta [tekijänoikeuksista], olet väärässä!”, Baylis kirjoitti toissapäivänä.

Kun kuvailin Baylisille, että hänen tulkintansa oikeuden päätöksestä eroaa kutakuinkin kaikkien muiden tulkinnasta (mihin kenties vaikuttaa se, että Baylis ei osaa suomea eli kieltä jolla päätös on annettu), vastaus oli tiukka.

”Sinulla voi olla mielipiteesi CoT:stä, mutta tosiasiassa sinun mielipiteesi on merkityksetön.”

Mitä seuraavaksi?

”Todennäköisesti valitamme päätöksestä, mutta on muitakin vaihtoehtoja”, Baylis kirjoittaa.

Tero Kaukomaa ja Timo Vuorensola kommentoivat tapahtumasarjaa yhdessä lyhyesti todeten, että ”keissi oli absurdi”. Samuli Torssonen lähetti kommentin Tuotantoyhtiö Energian toimitusjohtajana.

”Baylis otti minuun yhteyttä ja tuli TE-keskuksen kautta työelämävalmennukseen 2010 loppupuolella – hänellä ei ollut omien sanojensa mukaan mitään aikaisempaa kokemusta vfx-alasta. Iron Skyn jälkeen Baylis jatkoi työskentelyä Troll VFX Oy:ssä avustavissa tehtävissä ja silloin hänellä ei ollut mitään pahaa sanottavaa itse tuotannosta, minusta, ohjaaja Timo Vuorensolasta tai tuottajista. Kaikki kuitenkin muuttui kun hänet irtisanottiin 2014 alkuvuodesta, jonka jälkeen hän välittömästi aloitti vihapuheensa minua ja tuotantoa kohtaan.”