Melkein ilmaisiksi elokuviin: Moviepass eli erään startupin tarina

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Moviepass oli ilmiö.

Se on startup, jonka piti mullistaa elokuvissakäyminen Yhdysvalloissa. Reilu vuosi sitten se tarjosi 50 dollarin kuukausijäsenyyttä, jolla pääsisi leffaan niin monta kertaa kuin haluaa. Tuohon hintaan saisi Yhdysvalloissa enemmän kuin viisi keskihintaista leffalippua, joten palvelu kiinnosti vain todellisia heavy usereita.

Sitten Moviepass vaihtoi omistajaa ja uusi taustayhtiö alensi palvelun tilausmaksun vain kymmeneen dollariin.

Toisin sanoen elokuviin pääsi kutakuinkin ilmaiseksi – noin yhden lipun hinnalla niin monta kertaa kuin halusit, ja suurkaupunkien kalliimmissa teattereissa diili oli vielä parempi. Oliko nyt syntynyt elokuvateatterien Netflix?

Elokuvateatteriketjut ja elokuvalevittäjät eivät tietenkään halunneet myydä leffojaan ja penkkejään niin halvalla. Moviepassin taustayhtiöllä Helios and Matheson Analyticsillä oli ideana myydä elokuvissakäyntidataa sekä mainoksia.