Mediakentän uudelleenjako: teleoperaattoreista tuli kuninkaita

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Eilen uutisoitiin, kuinka Netflixin markkina-arvo ohitti Disneyn. Suoratoistopalvelusta tuli Yhdysvaltojen arvokkain mediayhtiö.

Tänään kerrottiin, että teleoperaattori Telia on ostamassa Bonnierin televisiotoiminnan. Kauppaan kuuluisi Suomessa MTV-yhtiö.

Kumpikin uutinen kertoo monesta asiasta, ilmeisimmin perinteisen television valta-aseman katoamisesta suoratoiston ja muiden uusien palvelujen maailmassa. Eikä kumpikaan uutinen ollut suuri yllätys.

Telia halunnee ennen kaikkea Cmore-brändin maksu-tv-palvelut ja sisällöt, joista arvokkaimpia ovat urheiluoikeudet. Miljardin euron kauppahinnassa maksetaan lähinnä Ruotsin yhä tuottoisista tv-toiminnoista ja niistä – MTV tulee ehkä lähinnä kaupan päälle ja toki on helpointa, että Suomen ja Ruotsin bisnekset pidetään yhdessä.

Teleoperaattorit jakavat nyt kaupallisen median kentän. Laajakaistapalvelut tilataan sieltä, mistä saadaan urheilua ja viihdettä.