Maailman parhaat elokuvat, osa 3: Citizen Kane ei ole enää suurin, vaan Vertigo

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Puolen vuosisadan ajan maailman ”virallisesti” paras elokuva oli Orson Wellesin esikoisohjaus Citizen Kane. Hyvät lukijat: eipä ole enää. Brittiläisen elokuvalehden Sight & Soundin järjestämässä ammattilaisten jättiäänestyksessä ykköseksi tuli Vertigo, Alfred Hitchcockin freudilainen jännityselokuva.

Hyvä näin.

Vertigo on ainakin huimempi elokuva.

S&S:ää kustantavan British Film Instituten nettisivut kaatuivat tulosten julkistamisen yhteydessä, mutta uutinen on käsitelty laajasti BBC:n sivuilla.

Citizen Kane on ollut S&S:n ja sen edeltäjän Monthly Film Bulletinin kymmenen vuoden välein tehtävän äänestyksen ykkönen vuodesta 1962.

Nyt Vertigo voitti yhteisäänillä, mutta tarjolla ovat myös erilliset kriitikoiden ja elokuvantekijöiden äänistä kootut top 10-listat. Ohjaajien ykkönen tuleekin Japanista.

Kriitikot: Vertigo (Hitchcock, 1958), Citizen Kane (Welles, 1941), Tokyo Story (Ozu, 1953), Pelin säännöt (Renoir, 1939), Auringonnousu (Murnau, 1927), 2001: Avaruusseikkailu (Kubrick, 1968), Etsijät (Ford, 1956), Mies ja elokuvakamera (Vertov, 1929), Jean d’Arcin kärsimys (Dreyer, 1927), 8 ½ (Fellini, 1963).

Ohjaajat: Tokyo Story (Ozu, 1953), 2001: Avaruusseikkailu (Kubrick, 1968) & Citizen Kane (Welles, 1941), 8 ½ (Fellini, 1963), Taksikuski (Scorsese, 1980), Ilmestyskirja nyt (Coppola, 1979), Kummisetä (Coppola, 1972) & Vertigo (Hitchcock, 1958), Peili (Tarkovski, 1974), Polkupyörävaras (De Sica, 1948).

Aika erilaiset listat – ja jos saan sanoa, oma makuni kallistuu enemmän tuonne tekijäpuolen ehkä hieman populaarimpaan suuntaan.

Hyvät lukijat: mitä mieltä valinnoista?

Aiemmat blogimerkintäni aiheesta: omat suosikkini ja miten parhaat valitaan.