Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Lovemillan revanssi: floppi Suomen elokuvateattereissa, myydään maailmalle

Blogit Kuvien takaa 21.1.2016 10:18
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Vuosi sitten Lovemilla-elokuvan ohjaaja-käsikirjoittaja Teemu Nikkiä ja tuottaja-käsikirjoittaja Jani Pösöä ensin jännitti ja sitten harmitti. On oikeastaan vaikea edes hahmottaa, kuinka suuri pettymys elokuvan kaupallinen floppaaminen elouvateatterilevityksessä oli.

Lovemilla oli ensin Ylen nettisarja, jonka lyhyitä jaksoja oli katsottu verkossa yhteensä miljoonia ja miljoonia kertoja. Se oli Yle Areenalle eräänlainen lippulaiva. Lovemillalla oli Facebookissa parhaimmillaan lähes 60 000 tykkääjää. Vielä vähän ennen ensi-iltaa helmikuun alussa elokuvalle odotettiin sataa tuhatta katsojaa elokuvateattereissa.

Elokuva sai tyytyä 2862 katsojaan koko elokuvateatteriaikanaan Suomessa.

Jonkinlaista revanssia on kuitenkin tehty viime kesästä alkaen.

Ensimmäinen diili tehtiin Kolumbiaan. Sitten Lovemilla myytiin Japaniin sekä Australiaan, ja nyt viimeistellään diilejä muun muassa Ranskaan ja Etelä-Koreaan. Ranskalainen myyntiyhtiö odottaa Yhdysvalloistakin sopimusta.

Suurista summista ei ole kyse, kuten ei suomenkielisillä elokuvilla (pl. Aki Kaurismäen tuotanto) aiemminkaan, mutta jotain kaunista tässä on. Tieteisfantasiafarssi-nuortenelokuva Lovemilla on kun paitsi hyvällä sydämellä ja kekseliäästi tehty, myös nautittava. Se on suomalaisen elokuvan genreiltään ja tyyleiltään monipuolisen vuoden 2015 ehdottomassa top 5:ssä.

”Ennen kaikkea näistä myynneistä on hyötyä meidän seuraavaa leffaa varten”, kertoo Pösö, joka pyörittää Nikin kanssa tuotantoyhtiö It’s Alivea.

”Jos tekijöiden edellinen leffa on myyty isoille markkinoille, seuraava on kansainvälisestä näkökulmasta lähtökohtaisesti vähän kiinnostavampi. Ja onhan se kiva että Lovemilla pääsee joihinkin elokuvateattereihin Tokion seudulla Japanissa. Tuli se kyllä vähän yllätyksenä.”