Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Kuvanlaatu paranee kotona, mutta ei Suomen elokuvateattereissa

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 30.7.2013 14:56

Blu-ray-levyn seuraajan pitäisi olla markkinoilla jo kahden vuoden kuluttua. Tallennustilaa on kuusinkertainen määrä blu-rayhin verrattuna ja 60-kertainen varhaisiin dvd-levyihin verrattuna. Uuden formaatin kehittämisen syy on audiovisuaalisten tallenteiden myyminen.

Sony ja Panasonic kehittelevät uutta levyä yhdessä, kerrottiin Hesarin jutussa.

Tarkoitus on siirtyä teräväpiirrosta eli HD-kuvasta astetta pidemmälle, 4K-kuvaan. Kyse on erottelutarkkuudesta eli kuvassa olevien pisteiden (pikselien) määrästä.

Tilanne tuntuu paradoksaaliselta. Elokuvateatterien digitalisoinnin yhteydessä niihin kaikkialla asennettiin ensin 2K-projektorit.

Teräväpiirtona kotona ja 2K-projektorilla elokuvateatterissa kuvan tarkkuus on kutakuinkin sama. Eli jos katsot kotona elokuvaa blu-raylta HD-näytöltä, kuva on periaatteessa lähes yhtä tarkka kuin elokuvateatterissa. (Blu-raylle teräväpiirtotasoinen tiedosto on tosin pakattu tiiviimmin, joten asia ei ole ihan näin yksinkertainen, mutta ei ero suuri ole.)

Nyt koteihin ollaan tarjoamassa uutta elokuvantallennusformaattia jo parin vuoden kuluttua.

4K tekee siis tuloaan yksityiskäyttöön ilmeisesti nopeammin kuin elokuvateattereihin. Suomessa on vain pari 4K-tason elokuvateatteria, Helsingissä ei yhtään, jossa elokuvia esitettäisiin säännöllisesti. Markkinajohtaja Finnkino ei ole ainakaan kertonut, että olisi lähiaikoina päivittämässä laitteistoaan parempaan.

Nykyisten yleisten formaattien ja 4K:n eroa voi vertailla tästä Wikipedian havainnekuvasta.

Pian siis (Suomen) elokuvateatterien kuvanlaatu on neljännes siitä, mitä kotiin saa. Tämä on se suuri ristiriita: nimenomaan siellä, missä kuva on suuri ja paremmasta tarkkuudesta voi nauttia, on tyydytty 2K-laitteistoon.

4K-laitteisto kotiin ei ole tietenkään vielä halpa, ja jotta 4K-kuvasta voi nauttia, tulee kuvan olla varsin suurikokoinen. Samoin hyvin pienen valkokankaan elokuvateatterissa 2K:n ja 4K:n eroa ei moni huomaa muuten kuin eturivistä.

Huvittavaa on kuitenkin, että teknologia ottaa tällaisia harppauksia, vaikka sisältö ei ole samalla tarkkuustasolla. Esimerkiksi digitaalisesti kuvatuista viime aikojen suomalaiselokuvista ei ole olemassakaan 2K:ta parempilaatuista versiota. Mikäli ne olisi kuvattu filmille, kuvanlaatu saattaisi olla parempi nyt ja ikuisesti.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Helsingin Orionissahan on 4K ja aika säännöllisesti siellä leffoja pyöritetään. Jos pelkästään kaupallisesta tarjonnasta puhutaan, niin sillä puolella ei taida koko maassa olla kuin yksi 4K-sali, Kouvolassa?

”Neljä kertaa parempi” on tietysti (kenties tahallinen) kärjistys, vaikka 4K:sta pidänkin. Leffateattereiden investointi-intoa hidastaa kuitenkin se, että selvimmin näkyvä etu aika monelle peruskatsojalle on vähemmän palikkaisilta näyttävät tekstitysten reunat. (Tämä etu muuten koskee myös 2K-kopioita, joita esitetään 4K-laitteistolla.)

Tarkoitin, että 4K-esityksiä ei Orionissa ole kuin sangen harvoin: restaurointeja, klassikkoja, sinänsä mainio juttu.

Suomessa kiertävät uutuuselokuvien 4K-esityskopiotkaan eivät taloudellisista syistä sinne päädy. Niitä näytetään 2K-laitteilla.

Tätä uutta 300 gigatavun levyformaattia ei ole suunniteltu elokuvien jakeluun, vaan tiedon pitkäaikaiseen arkistointiin. Tallennus levylle tapahtuu esim. tietokoneeseen kytketyllä tallentavalla levyasemalla. Kaikki viitteet leffajakelusta ovat lähtöisin toimittajilta, jotka ovat tehneet vääriä johtopäätöksiä lukematta alkuperäistä lehdistötiedotetta. Tämä uusi levy ei perustu Blu-ray-tekniikkaan, eikä ole sen kanssa yhteensopiva. 400 gigatavun Blu-ray-levy esiteltiin jo vuosia sitten, joskin vain prototyyppiasteella.

Kuvanlaadusta sen verran, että se on paljon muutakin kuin pikselien määrä. Teattereissa näytetään elokuvien DCP-kopioita, joissa on huomattavasti Blu-raytä syvempi ja laajempi väriavaruus. Lisäksi väri-informaatio on tallennettu biteistä tinkimättä, päinvastoin kuin Blu-rayllä.

4K-televisioiden ainakin teoriassa noudattama UHDTV-standardi on huima harppaus eteenpäin, koska se sisältää määritykset mm. suuremmalle ruutunopeudelle ja väripaletille sekä jopa DCP:tä laajemmalle väriavaruudelle. Tukevatko 4K-televisiot sitten näitä ominaisuuksia, se onkin sitten ihan eri juttu.

Antti Näyhä kirjoitti: ”[–] Leffateattereiden investointi-intoa hidastaa kuitenkin se, että selvimmin näkyvä etu aika monelle peruskatsojalle on vähemmän palikkaisilta näyttävät tekstitysten reunat. (Tämä etu muuten koskee myös 2K-kopioita, joita esitetään 4K-laitteistolla.)”

– ”Palikkaiset” tekstitysten reunat taisivat koskea jotain obskuuria tekstityssoftan päivityksiä muutama vuotta sitten? Ei kai tekstitykset nyt näytä missään 2K:lla asiallisella DCP:llä palikkaisilta? En ainakaan itse ole huomannut.

On tästä ennenkin väännetty kättä, mutta normaalin 35mm elokuvafilmin kuvanlaatu ei edes originaalista ole 4K tasoa, pikemminkin 2K. Monta kopiokierrosta pyörähtänyt 35mm esitysfimikopio taas ei anna edes HD laatua 35mm projektorilla näytettynä. Filmille kuvaaminen voi antaa paremman kuvalaadun kuin HD/2K jos originaali digitoidaan ja sitten prosessi on siitä etennpäin digitaalinen, mutta siinä menetetään muita etuja, kuten dynamiikka-alue, värilämpötilasäädöt ja herkkyys.