Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Kristillisdemokraattien Sin City -farssi

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 28.5.2009 09:15

Huomasin vasta tänään, että Kristillisdemokraattien EU-vaalikampanjan ilme on pastissi tai suora lainaus Frank Millerin Sin City -sarjakuvasta ja siitä tehdyn elokuvan graafisista markkinointimateriaaleista.

Ratkaisu on sangen kiehtova ja ristiriitainen.

Sin City -elokuva sai Suomessa ensimmäisellä tarkistuskerrallaan elokuvatarkastamossa ikärajan K-18, ja sarjakuvat kuuluvat kirjastoissa visusti aikuisten osastolle. Moni kristillisdemokraattien vakituinen äänestäjä niitä tuskin tuntee.

Sin Cityn tyylitelty maailma on film noir-vaikutteista, mutta paljon perinteistä noiria ronskimpaa fantasiaa, jossa toivo ei juuri pilkahda ja melkein kaikki käyttävät toisiaan hyväksi. Miehet ovat joko tappajia tai täystunareita, naiset strippareita tai vielä vanhemmassa ammatissa. Silloin kun tarinoissa on moraalia, se on kylmäkiskoista ja äärimmäisen vanhatestamentillista.

Väkivaltaa Miller rakastaa yli kaiken. Verisyydet ovat mielikuvituksellisen raakoja, esimerkiksi raajoja ja päitä irrotetaan ihmisruumiista reippain ottein.

Sin City

Ilmeisesti kristillisdemokraattien tarkoitus on ollut peilata tästä mustasta ja kipeästä maailmasta kritiikkiä omaamme, ja ehkä Brysseliin.

Sari Essayahin ja kumppanien olisi kuitenkin kannattanut tutkia se sarjakuva hieman huolellisemmin.

Kieltämättä Sin Cityssa on suorasukaista, jos ei kovin älyllistä yhteiskuntakritiikkiä. Kirkko saa huutia instituutiona vähintään yhtä paljon kuin poliitiikka. Kolmiosaisen elokuvan toisessa tarinassa arvostettu kirkonmies paljastuu kirjaimellisesti kannibaaliksi.

Mitä muuta Sin Cityssä tapahtuu? No elokuvassa esimerkiksi revitään eräältä roistolta paljain käsin ns. munat irti. Yksi tarinoista pyörii ihmisen irtopään ympärillä. Ruumisluku nousee kymmeniin.

Sin City sai elokuvatarkastamolta lopulta K-15-myönnytyksen, uusintatarkastuksessa. Perustelut kuuluvat: ”Runsaasti yksityiskohtaista, veristä ja osin liioiteltua väkivaltaa. Väkivalta edellyttäisi sinänsä K18- ikärajaa, kokonaisuuden sarjakuvamaisuus ja tyylittelevyys lieventävät vaikutusta. Rajatapaus.”

Elokuva kuuluu siis siihen ”väkivaltaviihteeseen”, jonka Päivi Räsänen on halunnut panna haittaverolle, anteeksi saasteverolle.

Toisin sanoen hänen puolueensa käyttää nuoria äänestäjiä kalastellessaan hyväkseen elokuvaa, joka on Räsäsen mielestä nuorisolle haitallista saastetta.

Tosin Kalevassa kampanjaa selitellessään Räsänen ainakin paljasti, ettei tiedä yhtään mitään siitä, mikä tämä Sin City oikein on. Hauskinta on Räsäsen arvio, että ”tämä on otettu jonkinlaisesta elokuvakulttuurista”.

Ihan farssiksi homma menee, kun kristillisdemokraattien vpj Asmo Maaselkä selittää Essayahin kampanjasivulla, että film noir -elokuvat ovat pohjimmiltaan yhteiskuntakritiikkiä ja heittää peliin myös Aki Kaurismäen mukavan elokuvan Mies vailla menneisyyttä.

Lue myös

The Spirit -ohjaaja Frank Miller: En pidä Batman-elokuvista

Frank Millerin kannibaalipapeilla ja Aki Kaurismäen arjen sankareilla on yhteistä suunnilleen saman verran kuin sähkötuolilla ja kirnupiimällä.

Kristillisdemokraatit Sin City

Lue myös

The Spirit -ohjaaja Frank Miller: En pidä Batman-elokuvista

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

”Ei elokuvaa tarvitse paljon nähdä, eikä väkivallasta tarvitse nauttia, tajutakseen mistä on kyse”, sanoo Maanselkä. Totta, pari minuuttia Sincityä riittää niin näkee, kuinka seksistinen ja väkivaltaa glorifioiva sonta on kyseessä, vailla mitään pelastavia, tai puolusteltavissa olevia arvoja. Ja tähän kd:t haluavat itsensä yhdistää..!

M.H.:n höpötyksestä että on hyvä kampanja ja puolueväki tykkää, tulee mieleen intialaisen Adolf Hitler ravintolan tarina. Mumbaissa perustettin natsi-teemaravintola hakaristeineen kaikkineen. Omistajien nmielestä se oli hyvä idea eikä varmaan loukkaisi ketään. Aikansa he puolustelivat kunnes paine ulkomailta kävi liian kovaksi, kansallissosialismia ja kansanmurhaa mainostava ravintola laitettiin kiinni…

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/5275866.stm

Farssin tästä tekee se että Sin City on Millerin mielikuvituksen tuotetta eli suomeksi satua. Siihen satuun hartaasti uskovat ja sen harrastajat ovat vetäneet herneen nenään kun KD on käyttänyt sen grafiikkaa. Ja kaikenhuipuksi puhuvat ko sarjakuvasta kuin se olisi faktaa.

Olen pitänyt Suomen kuvalehteä asiallisena lehtenä ja olen pettynyt että myös sen toimittaja suhtautuu tähän tarinaan kuin se olisi totta.

Sen sijaan Hitler ja natsismi on todellista historiaa ja jopa tätä päivää.

Hei te jotka elätte siellä virtuaalimaailmassa tulkaa elämään todellista elämää, se kannattaa.

”Siihen satuun hartaasti uskovat ja sen harrastajat ovat vetäneet herneen nenään ”

Eli KD tahotoo julistaa satu-sanomaa satu-maailmassa ja tehdä aukotta selväksi, että heidän kaksinaismoralistiset arvonsa pohjaavat antiikkisiiin satuihin.

Kieltämättä se on käynyt kaiken tämän satuilun keskellä selväksi.

”Tässä kohdassa mielestäni KD:n mainos onnistuu. Lopputulos on tyylikäs.”

Kiva kuva katumaisemassa ei taida olla se tärkein tekijä vaalimainonnassa, mikäli joku vielä uskoo siihen, ettei moderni ihminen ole vielä ihan niin tyhmä, kuin joku kehtaa näemmä olettaa.

”Itse ajattelen, että Sin City teeman vetäminen yhteiskuntapoliittisen keskustelun herättäjäksi on onnistuneempi kuin yrittää sovittaa KD:n teemoja Taru Sormusten Herra-trilogiaan, tai Star Warsiin.”

Ei se silti tee valitusta elokuvasta sen parempaa vaihtoehtoa. Huono valinta alkujaankin, olisivat ottaneet Abel Ferraran Bad Lieutenantin, jos olisivat halunneet jotain mistä työstää. Roppakaupalla syntiä, enemmän tarttumapintaa todellisuuteen ja Jeesus-näkyjä! Julisteesta olisi tullut huikea! Alaston Sari Essayah ulisemassa pimeässä huoneessa crack-päissään, taattu menestys!

”Ja tiedä vaikka joku perustaisi SC vs. KD-fanisivuston etsimään yhtenevyyksiä ja eroavaisuuksia.”
”Vaikea ajatella, että ajattelet näin mustavalkoisesti KD:sta.”

THEY ARE AMONG US. THEY MAY LOOK LIKE YOUR FELLOW MAN, BUT THAT IS WHAT THEY ARE NOT. YOU MAY RECOGNIZE THEM BY TAKING NOTICE OF THEIR SPOKEN WORDS OF DUBIOUS NATURE.

”Uutisotsikoita päivittäin seuraavat ihmiset ovat varmasti todenneet, että liikaa tapahtuu ”hyvin ikäviä” asioita ja monet yksilöt elävät pelottavan lähellä Sin Cityn – ei niin epärealistista – maailmaa.”

VARMASTI.

Nimimerkki Anna: Eiköhän se KD ole lainannut ainostaan grafiikkaa?? Tietänet mitä se tarkoittaa ja ehkä sisälukutaitoisena voit sen havaitakin.. ..ei satusanomia ym sellaista mitä Sin City pitää sisällään.. Hyvää päivänjatkoa sinulle.

”Farssin tästä tekee se että Sin City on Millerin mielikuvituksen tuotetta eli suomeksi satua. Siihen satuun hartaasti uskovat ja sen harrastajat ovat vetäneet herneen nenään kun KD on käyttänyt sen grafiikkaa. Eiköhän se KD ole lainannut ainostaan grafiikkaa?? Tietänet mitä se tarkoittaa ja ehkä sisälukutaitoisena voit sen havaitakin.. ..ei satusanomia ym sellaista mitä Sin City pitää sisällään.. ”

Asmo Maanselkä (kd) useissa kohdissa tässä käytyä keskustelua ja Sari Essayah (kd) kampanjanettisivuillaan viittaavat Sin Cityn sisältöön ja sanomaan. Eli ei suinkaan ole vain lainattu grafiikkaa.

Noh, onhan tuo graafisesti hieno mutta hieman erikoinen ratkaisu. Sin City-viittauksissa olisi mielestäni kannattanut selkeämmin tuoda esiin ns. KD:n oma versio tarinasta. Eli joku Millerin tyylistä poikkeava graafinen yksityiskohta tms.

Sikäli tämä mainoksen kritiikki on mielestäni liian yksisilmäistä sillä mainosta tulee katsoa sellaisena kokonaisuutena jollaisena se on suunniteltu toimimaan. Graafinen viitekehys on vain osa syntyvää mielikuvaa. Tässä tapauksessa tuolla tekstinpätkällähän mielikuvia ohjataan oikeaan suuntaan, mutta tämä ”rankalla kädellä” kaipaisi kyllä pientä täsmennystä etenkin tässä mielleyhteydessä. Sari Essayah kaasuttelee meppi-mersulla Brysselin katuja ja hioo Berlusconin pärstää rotvalliin? Ihan siistin tuntunen ajatus mutta kolahtaa vähän KD:n arvomaailmaan, veikkaan :)

Itsehän en KD:n politiikkaa tarkemmin tunne, kun en politiikkaa muutenkaan seuraa, mutta tietty tuo väkivaltaviihteen vastustaminen ja taasen sen kuvaston hyödyntäminen on aika ikävä källi. Todennäköisestihän asiassa on vain käynyt juuri niin, että KD:n ulosanti on ollut tyypillisen sekavaa mainostoimiston kanssa toimiessa. Jotain nuorekasta ja siistii, räväkkää eiksnii. Elokuvaahan se vaan on… – tämä tietty kannattaa pitää myös mielessä kun niitä teoksia katselee, ja vetelee palkoja nenään.

En oikein ymmärrä porukan reaktioita tähän. Luin kaikki kommentit ja löysin kyllä myös sellaista minkä allekirjoitan, mutta kokonaisuudessaan sain sen käsityksen, että monella on mennyt jotain pahasti ohi.

Itse tulkitsen tapauksen seuraavasti: Kristillisdemokraatit haluavat muuttaa maailmaa (mielestään) paremmaksi. Esimerkiksi siitä, millainen tämä muutosta kipeästi vaativa maailma (tai EU tai Brysseli, sama asia) on, on valittu mediaseksikäs ja sitä hankalinta kohderyhmää eli nuoria kiinnostava visuaalinen asia X, joka nyt sattui olemaan Sin City. Mielestäni huonommankin valinnan olisi voinut tehdä, Sin City kun on glorifioitu ja vääristelty versio todellisen maailman rumista puolista – liioittelemalla saa usein pointtinsa helposti ja nopeasti perille. Eikös se ole mainoksen idea? Sitähän yleensä vain vilkaistaan, kuten edeltävissä kommenteissa on jo otettu esille. En käsitä, miten kukaan voi tulkita mainoksen millään muulla tavalla.

Mielestäni mainos on hyvä – siis siinä mielessä että se toimii viestin välittämisessä ja silmän miellyttämisessä – mutta se ei tee siitä yhtään vähemmän kornia. Em. sanaa en ole vielä kommenteissa nähnyt, mutta tekopyhyydestä jne. on ollut paljon puhetta. Otetaankohan asia siis vähän turhan vakavasti? Maailma on pullollaan noita asioita, joista Kristillisdemokraatteja täällä syytellään, ja joista he mainoksessa syyttelevät huonoa politiikkaa ja vääriä arvoja. Hyvin todennäköisesti myös moni kristillisdemokraatti ja näitä kommentteja kirjoittava syyllistyy niihin.

KD:lle annan pisteitä siitä, että antoivat ainekset keskusteluun todellisesta aiheesta ja rikkoivat rajoja. Let’s face it: nykyään mainonnassa on pakko erottua keinolla millä hyvänsä, ja ne keinot alkavat olla kaikki käytetty. Erityisesti vaalimainonta on armotonta ja siksi usein myös todella kornia. Myönnettävä on, etten olisi itse keksinyt parempaa. Se voi kylläkin johtua siitä, että mielestäni mainosten merkitys on politiikassa on täysin olematon.

Olen nuori. En ole uskovainen. En ole ateisti. Olen nähnyt Sin Cityn. En aio äänestää Kristillisdemokraatteja.

Haha, itse äänestän luonnollisesti persuja kuten aina mutta nostan hattua KD;n populaarikulttuurimatkalle.
Tuliko kukaan ajatelleeksi tekijänoikeuksia Frank Millerin suhteen?

Olen itse tätä koettanut pyöritellä päässäni siitä asti, kun näin mainoksen ensi kertaa joskus viikko sitten. Koska KD on itselleni lähestulkoon se vihonviimeinen vaihtoehto, en ole seurannut näitä keskusteluja, ennen kuin tänne eksyin.

Kalle on näemmä tuonut esiin juuri ne pointit, joita olisin halunnut KD:lta kysyä. Niin että kenet se Sari tarkkaan ottaen meinaa piestä ja murhata siellä Brysselissä? Sillä tavalla Sin Cityssa ongelmat ratkotaan. Kaikki ovat antisankareita, kaikki ovat todellakin täysiä paskoja.

Ymmärrän kyllä riskinoton, mutta pelkkä Sin City – nimen ja KD:n sanaleikin omainen yhdistäminen johtaa vain haulikolla omaan raajaan ampumiseen. Olisi pitänyt tutkia myös muuten Millerin edustamia arvoja. Kunnon Backfire kävi tässä kampanjassa nyt.

Niin tosiaan, kuinkas ne tekijänoikeudet Millerin grafiikkaan? Asmo?

Sin City on vain yksi elokuvagenren edustajista esim. Max Payne on toteutettu aika samalla tyylillä, jopa apinoiden toisistaan, tosin Max ei sisällä sanaleikkiä, ja muutenkin tylsempi kuva.

Jos samanaikaisesti kyse on kritiikistä, parodiasta ja politiikasta ”Tehtävä EU:ssa”, niin luonnollisesti on outoa jos ajatellaan rikkovan tekijänoikeuksia.

Voidaan enemmänkin ajatella kunnianloukkauksena Frank Millerin Sin Cityä kohtaan, tavallaan antimainoksena. Voima-lehden antimainoksestahan Volvo nosti syytteen.

Tosin Frank Miller voisi nostaa puolueemme vaikka oikeuteen maineensa pilaamisesta. Mikä olisi oikein huvittavaa, sitten minun pitäisi perustella miten kampanjassa pilaamme hänen sarjakuviensa tai elokuvansa mainetta.

On ollut kiinnostavaa lukea kommentit. On ollut aallokkoa vesilasissa.

Tietoisella tasolla SinCity yhteyden havainnee ehkä tuhannen ihmisiä, joista ehkä 100 saattaa kokea ”backfireä”, kuten Janski kirjoitti, mutta näistä ei moni ole KDtä äänestänytkään. Noin 150 000 tuhatta jotka kiinnittävät huomiota mainokseen näkevät siinä modernia grafiikkaa, mikä on suurin tekijä, ja lukevat tekstit joka selittää lisää. Tässä joukossa vaikutus on todennäköisesti positiivinen, mikä on tärkein joukko. Heitä varten olisi voinut olla toinenkin visuaalinen lähde mahdollinen mutta käy tämäkin. Useampi 100 000 näkee mainoksen vilaukselta ja jonkinlainen visuaalinen mielikuva voi jäädä mutta ei välttämättä. Heille mustavalkoinen grafiikka on riski, mutta ohimenevä, niinkuin joku kirjoitti mustavalkoisuudesta. Nykytrendi on assosioida kivoihin asioihin kuten Kokoomuksen kukkasista näkyy, ja Vihreiden hampurilaisista. Ja loput lähes 5000000 suomalaista ei niin kovasti kiinnitä huomiota.

Hyviä huomioita kommenteissa, eihän päättävät tahot KDssä tunne ko elokuvia paremmin. On tietty riski lainailla elementtejä asioista jotka edustavat vastakkaista elämänpiiriä. Näin ei olisi voinut tehdä asioiden kanssa jotka ovat tärkeitä ja tiedostettuja suurelle joukolle kohdeyleisöä. Mainos edustaa nuorison ilkikurisuutta KDn sisällä, kuten tekijästä voitte päätellä. Koska KDen on liittynyt muutama sata nuorta viime vuonna niin heidän joukossaan mainos antaa pientä lisäefektiä. Vakioäänestäjiä mainos ei karkota, kuten edellä mainittu heillä ei varsinaista SinCity assosiaatiota ole.

Itse olen miettinyt kuinka moni assosioi harmaat viirut vesisateeksi, tämä voisi olla negatiivista. Onneksi ne ovat sen verran kallellaan ettei se ole aivan selvää.

”Haha, itse äänestän luonnollisesti persuja kuten aina”

Hyvää vaalipäivää VanhA. Kai tiesit, että persut ovat vaaliliitossa kristillistalebanien kanssa, joten ääni persuille on ääni kristillisille.

Suomen kuvalehti ja Kauppalehti tekivät Mepin nostamalla Sin Cityn vaalien muistettavimmaksi tapahtumaksi.

Hei,

Olemme kristillinen järjestö perustettiin auttamaan ihmisiä tarpeisiin auttaa, kuten rahoitus help.So jos olet menossa läpi taloudellisia vaikeuksia tai et ole taloudellisia sekaisin, ja sinun täytyy varoja käynnistää oman yrityksen tai sinun lainan ratkaista teidän velka tai maksaa pois laskuista, aloittaa mukava liike, tai jos on vaikea saada pääomalainan paikallisten pankkien, ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse trout_moxieloans@gala.net sillä Raamattu sanoo ”Luuk. 11:10 Jokainen, joka kysyy saa, etsivä löytää, ja hänelle joka koputtaa, ovi avataan. ”Joten älä anna näitä mahdollisuuksia siirtää sinut, koska Jeesus on sama eilen, tänään ja ikuisesti more.Please tämä on vakava mielinen ja Jumala pelkäävät ihmiset.

Olet neuvoo täyttää ja palauttaa tiedot alla ..

Nimesi :______________________
Osoitteesi :____________________
Maasi :____________________
Sinun Ammatti :__________________
Lainamäärä Tarvitaan :______________
Laina Kesto :____________________
Kuukausittainen Tuotot :__________________
Matkapuhelinnumeroni :________________
Oletko hakenut lainaa ennen: ________________
Jos olet hakenut lainaa ennen, jossa käsitellään rehellisesti? missä yritys sijaitsee …?

Toimittava nopeasti pois taloudelliseen stressiin, sotku ja vaikeuksia ottamalla yhteyttä Taimen Moxie Financial Services tänään sähköpostitse osoitteeseen: trout_moxieloans@gala.net. Teille tulee hoitaa parhaan resurssien kunnes saat tämän varat siirretään tilillesi, ja Voit nopeasti ja nopeasti vastata määrittää, kuinka nopeasti teidän on vastaanottaa lainaa. Viipymättä Hae paras ja helppo laina tänne. Lähetä sähköpostia meille Via

email: trout_moxieloans@gala.net
Ystävällisin terveisin
Mr.Trout Moxie

Hei,

Olemme kristillinen järjestö perustettiin auttamaan ihmisiä tarpeisiin auttaa, kuten rahoitus help.So jos olet menossa läpi taloudellisia vaikeuksia tai et ole taloudellisia sekaisin, ja sinun täytyy varoja käynnistää oman yrityksen tai sinun lainan ratkaista teidän velka tai maksaa pois laskuista, aloittaa mukava liike, tai jos on vaikea saada pääomalainan paikallisten pankkien, ota yhteyttä jo tänään sähköpostitse trout_moxieloans@gala.net sillä Raamattu sanoo ”Luuk. 11:10 Jokainen, joka kysyy saa, etsivä löytää, ja hänelle joka koputtaa, ovi avataan. ”Joten älä anna näitä mahdollisuuksia siirtää sinut, koska Jeesus on sama eilen, tänään ja ikuisesti more.Please tämä on vakava mielinen ja Jumala pelkäävät ihmiset.

Olet neuvoo täyttää ja palauttaa tiedot alla ..

Nimesi :______________________
Osoitteesi :____________________
Maasi :____________________
Sinun Ammatti :__________________
Lainamäärä Tarvitaan :______________
Laina Kesto :____________________
Kuukausittainen Tuotot :__________________
Matkapuhelinnumeroni :________________
Oletko hakenut lainaa ennen: ________________
Jos olet hakenut lainaa ennen, jossa käsitellään rehellisesti? missä yritys sijaitsee …?

Toimittava nopeasti pois taloudelliseen stressiin, sotku ja vaikeuksia ottamalla yhteyttä Taimen Moxie Financial Services tänään sähköpostitse osoitteeseen: trout_moxieloans@gala.net. Teille tulee hoitaa parhaan resurssien kunnes saat tämän varat siirretään tilillesi, ja Voit nopeasti ja nopeasti vastata määrittää, kuinka nopeasti teidän on vastaanottaa lainaa. Viipymättä Hae paras ja helppo laina tänne. Lähetä sähköpostia meille Via

email: trout_moxieloans@gala.net
Ystävällisin terveisin
Mr.Trout Moxie