Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Käytätkö amerikkalaista Netflixiä? Ilon päivät saattavat olla luetut

Blogit Kuvien takaa 4.1.2015 09:44
Kalle Kinnunen
Kalle Kinnunen - avatar
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Netflix on ryhtynyt blokkaamaan palveluja, jotka mahdollistavat Pohjois-Amerikan Netflixin käytön kaikkialla maailmassa, kertoo Gizmodo.

Tietenkään Netflix ei tällaisesta poliisitoiminnasta itse hyödy, päinvastoin. Netflix toimii vasta melko harvoissa maissa, joten suuri määrä maksavia asiakkaita menetetään. Kyse saattaa olla maailmanlaajuisesti jopa miljoonista asiakkaista. Suomessakin jenkki-Netflixin käyttäjiä riittää, koska meidän paikallisessa Netflixissämme on kovin suppea tarjonta. Voin nopeasti laskea parikymmentä amerikkalaisen Netflixin asiakasta omasta suomalaisesta ystäväpiiristäni.

Blokkaaminen johtuu oikeuksienhaltijoiden painostuksesta. Dollareita menetetään, jos leffoja ja sarjoja katsotaan ympäri maailmaa palvelusta, joka maksaa oikeudenhaltijoille vain Pohjois-Amerikan oikeuksista.

Netflixille maksava asiakas on maksava asiakas, mutta oikeuksienhaltijalle kaikki ”alueen” ulkopuolelta palvelua käyttävät kuluttajat ovat salamatkustajia.

Vastaavasti esimerkiksi suomalaista oikeudenhaltijaa sapettaa, jos suomalaiset kuluttajat katsovat teoksen palvelusta, joka on maksanut oikeuksista aivan toiseen maahan. Sitä paitsi monet teokset ovat katsottavissa amerikkalaisesta Netflixistä kauan ennen kuin ne saapuvat suomalaisen Netflixin valikoimaan tai edes leffateattereihin: helmikuussa 2015 Suomessa valkokangaslevitykseen tuleva, Oscar-nosteesta nauttiva puolalaiselokuva Ida on ollut amerikkalaisessa Netflixissä jo pitkään.

Mitä tästä seuraa? Hidasteita, tuskin esteitä. Netflix ei varmasti tee kaikkeaan asian eteen, enemmänkin sen pitää antaa ymmärtää tekevänsä edes jotain.

Ennen turhauduttiin dvd- ja bluray-aluekoodien kanssa. Nyt eri maiden Netflixien ja muiden palvelujen kanssa säheltäminen on aktiiviselle kuluttajalle tietenkin rasittavaa. Audiovisuaalisen alan globaali ansaintalogiikka kulkee digiajan käytännön ja käytännöllisyyden jäljessä, mutta sen toimintamalleja ei tulla noin vain purkamaan. Naurettavaa kuluttajan näkökulmasta, toki, mutta näin se menee: kansainvälisille markkinoille tehtyjen elokuvien ja sarjojen rahoitusmallitkin perustuvat nimenomaan ajatukseen, että maailma on jaettu alueisiin, joille teos ennakkomyydään.

Asiat tuskin tulevat muuttumaan kovin nopeasti ainakaan tavalla, joka olisi kaikille osapuolille eduksi. Se on selvä, että tämäkin sirkus ennen kaikkea houkuttelee entisiä maksavia asiakkaita piratismin pariin. Surku.