Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Juoppohullun päiväkirjasta ja Krista Kososen huippuroolista

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 10.9.2011 04:31

Krista Kosonen sai huippuroolin!”, Iltalehti hehkuttaa. What up, saiko Krista osan ehkä ulkomailta? Pakko klikata!

Selaimeen aukeaa artikkeli, joka pistää ensiksi miettimään, mitä hemmettiä ”huippurooli” Iltalehden toimittajan päässä tarkoittaa.

Juttu kertoo Juoppohullun päiväkirja -elokuvan roolituksesta ja taustoista, ja mikäs siinä, kyllähän tämä kiinnostaa. (Kirjoitin blogiinikin jo kelauksia Juha Vuorisen romaanien filmatisoinnista.)

Erikoista Iltalehden sinänsä perusasiallisen näköisessä jutussa on se, että koko teksti perustuu tuotantoyhtiön tiedotteeseen. Jokainen sitaatti on sieltä. Myös kaikki sanakäänteet ovat tiedotteesta, otsikkoja lukuunottamatta – vain jutun hehkuttavin osuus on ns. toimituksellista sisältöä.

On vain luotu kuva, että elokuvan tekijöitä ja näyttelijöitä olisi haastateltu.

Valitettavasti en voi linkeillä osoittaa, että sähköpostina levitetyn tiedotteen sisältö on suoraan otettu Iltalehden juttuun, koska mikään muu taho ei sitä ole sellaisenaan julkaissut – ainoastaan Iltalehden nettisaitti.

Tällaisia kuulumisia journalismin kaltevalta pinnalta, vai pitäisikö jo puhua muodottomasta hyhmästä?

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Eikös monet mediat (Suomessakin käsittääkseni Episodi) käytä joissakin jutuissaan ”haastatteluiden” lähteenä ulkomaisten elokuvien production notes -materiaalia…? Enpä näe siinä sinällään mitään pahaa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä haastattelemassa jokaista ajankohtaista elokuvantekijää.

Tietysti sitä mieluummin lukee ei-markkinointimateriaalista otettuja, oikeita haastatteluita, varsinkin jos niissä on hyviä kysymyksiä ja tyhjentäviä vastauksia. Näin ei ole kovinkaan monessa tapauksessa, ei Suomessa eikä muuallakaan. Empire-lehti on varmaankin tunnetuin poikkeus (siis täysin elokuviin keskittyvistä medioista).

EKN: ”Eikös monet mediat (Suomessakin käsittääkseni Episodi) käytä joissakin jutuissaan ”haastatteluiden” lähteenä ulkomaisten elokuvien production notes -materiaalia…?”

Production noteseissa on niin ympäripyöreää tiedotelöpinää, ettei sieltä oikein käyttökelpoisia sitaatteja heru muuten kuin 101-prosenttisen puffihenkiseen tekstiin.

Sen sijaan lehdet saavat usein tarvittaessa tuotanto/levitysyhtiön valmishaastatteluja, joista voidaan sitten muokkailla mitä vain. Harva lehti näihin tietenkään tarttuu, mutta jotkut.

Joskus nämä materiaalit ovat suoraan samoista round table -haastatteluista, joissa paikalla olleet kansainväliset toimittajat istuvat – mahdollisesti hankalat tai monitulkintaiset tai ”vääriä asioita” käsittelevät kysymykset ja vastaukset on toki karsittu välissä pois. Viimeisimmässä (elokuussa) lukemassani Episodissa taisi olla parikin isoa juttua, jotka toimitus oli tällaisista materiaaleista koostanut.

Suomessa ei ilmeisesti ole muita naisnäyttelijöitä kun tätä näteillä kasvoillaan ratsastavaa tusinatapausta Krista Kososta pitää valita suurinpiirtein joka toiseen rooliin.

Ukrainalainen Andriy Zholdak saapui vuosien suostuttelun jälkeen tekemään Turun kaupunginteatteriin Anna Kareninaa. Hän oli vaatinut oikeuden valita isoimpiin rooleihin näyttelijät kaupunginteatterin kuukausipalkkaisten näyttelijöiden ulkopuolelta, ja järjesti laajamittaiset koe-esiintymiset joissa kävivät suurinpiirtein kaikki Suomessa tällä hetkellä työskentelevät 25-35-vuotiaat naisnäyttelijät.

Näistä Zholdak, joka on saavuttanut maineensa eurooppalaisissa taidepiireissä tekemällä todella avantgardistista ja tarinalle piutpaut antavaa taideteatteria, ja jota ei todellakaan voisi vähempää kiinnostaa kuka Suomessa on elokuvapuolella tällä hetkellä pop tai in, valitsi Kososen.

Ja valinta kannatti; Anna Kareninaa esitettiin lähes kaksi vuotta täysille saleille. Ja Zholdak saapui muutama viikko sitten takaisin Suomeen ohjatakseen Klockriketeaternille Vanja-enon. Ja kukas onkaan Elenan roolissa ellei Krista Kosonen.

Krista Kosonen on kaikkea muuta paitsi tusinatapaus. Hän on sukupolvensa suurimpia lahjakkuuksia. Ja tämän lisäksi aivan ihana ihminen. Kateus tässä maassa kukkii kyllä ikuisesti.

Juutuota kirjoittaa oikein kunnon fanipojuskeidaa, kaikkine ihana ihminen höpötyksineen.

Zholdak on tarkoituksella kohua hakeva huomiohu*raaja joka valitsi itsetarkoituksellisella paljaalla pinnalla kuorrutettuun epärehelliseen kohua tavoittelevaan äp*räversioonsa myyvimmän näyttelijän ja sehän on tietysti katteettoman mediahypetyksen takia nousussa oleva ja ulkonäollä ratsastava tusinanäyttelijä Krista Kosonen.

Huonoa jatkoa sinne Krista Kosonen fanipoikamaailmaan, kateuskortille löytyy varmaan myös tulevaisuudessa käyttöä.

Onko iltapäivälehdissäkin vähennetty väkeä niin, ettei vähillä jäljelle jääneillä toimittajilla ole aikaa kuin copypastettaa tiedotetekstiä? Yh!

Mitä Kososeen tulee, hän vaikuttaa kyvykkäältä näyttelijättäreltä (esim. Putouksen 2. kauden kisassa oli hilpeää huomata, että Suomesta löytyy ainakin yksi naisnäyttelijä, joka pystyy tekemään jopa kohtalaisen uskottavan mieshahmon, vaikka sketsipelleilystä lopulta olikin kyse). Harmi, että kerrallaan näitä noteerauksen arvoisia kykyjä mahtuu tähän maahan (tai pitäisikö sanoa tämän maan mediaan) vain hyvin rajallinen määrä…

tusinakosonen kirjoittaa oikein kunnon kateellisen panettelua. Kristaa on helppo fanittaa; menestyvä, nöyrä, ystävällinen, kaunis ja vieläpä aivan hiton hyvä näyttelijä.

Arviosi Zholdakista ei voisi osua kauemmas pieleen.

Parempaa jatkoa sinne kalsareissa tietokoneen ääressä istuvalle, kateudesta kiehuvalle kirjoittelijalle. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu.

Jos kyvyt ohjaajana esim.tarinan kuljetuksen kanssa eivät ole kuin korkeintaan keskinkertaisia niin ei muuta kuin tarinalle piut paut vaan ja tarkoituksella tekemään kiisteltyä kohuversiota, niinhän sitä on helpompi teeskentelevän ollan kuten Zholdakin tehdä itselleen nimeä.
Varmasti löytyy tarpeeksi taidehöppänöitä kuten esim. sinä nielemään koko pupun ja latelemaan tekeleestä kaikenmaailman latteuksia tyyliin: kompromissiton…rohkea…rajoja rikkova jne.

Ja sinä voit höpistä poikkeuksellisesta lahjakkuudesta mitä tykkäät mutta poikkeukselliset lahjakkuudet alle 40v kotimaisissa naisnäyttelijöissä: 0 kpl Hyvät:0 kpl. OK tasosta tusinaosastoon ja ihan suoraan huonoja löytyy kyllä.

Ai niin, ihana ihminen, tusinanäyttelijä Krista Kosonen oli niin ihanan tekopyhä että meni linnan juhliin vaikka oli ihanasti sitä mieltä että ne pitäisi kokonaan lopettaa ja muisti ihanana,nöyränä ja ystävällisenä ihmisenä myös kiukutella ja diivailla siellä toimittajille.

Huonoa jatkoa edelleen sinne kuutamolla olevan makujeesus fanipojun K.K henkilöpalvonta maailmaan.

Muista edelleen käyttää kateellisuuskorttia ahkerasti.

Kortista ei voida puhua, kun olet objektiivisesti väärässä. Mielipidettäsi vastaan on paitsi suomalainen elokuvan ammattikenttä, myös kriitikot ja yleisö. Tartu siis katkeruuteesi, se lienee ainoa lohtusi.

Poikkeuksellinen lahjakkuus on terminäkin ihan naurettava. Poikkeuksellinen verrattuna mihin? Erittäin lahjakkaita alle 40-vuotiaita naisnäyttelijöitä ovat Kososen lisäksi Elena Leeve, Laura Birn, Amanda Pilke, Sara Melleri, Marjut Maristo, Laura Malmivaara, Pihla Viitala, Irina Björklund, Anna Paavilainen, Matleena Kuusniemi, Minna Haapkylä, Meri Nenonen, Pamela Tola, Hennariikka Laaksola, Liisa Kuoppamäki… listaa voisi jatkaa.

Määritelmäsi ohjaajan tarpeellisista kyvyistä kertoo aivan riittävää tarinaa maustasi ja ymmärryksestäsi modernia teatteria ja elokuvaa kohtaan. Anna Kareninan nähneet lienevät samaa mieltä.

Objektiivisesti väärässä näyttelijän tasosta? haha

Sinulla ei ole yhtään varaa puhua mitään objektiivisuudesta. Sinä et ole mitään muuta kuin täysin kuutamolla hypettävä fanipoju joka vetoaa milloin mihinkin korttiin.

Sun yössä olemisesi, arvostelukyvyttömyytesi ja huuhaa osaston faniuden puolesta puhuu se että sä laitat pitkän listan muka erittäin lahjakkaita naisnäyttelijöitä, Suomesta?? kyllä täytyy kriteerien olla alhaalla, huh huh. Suurimpien vitsien ollessa Birnin,Malmivaaran ja Kuusniemen kaltaisia lahjattomuuksia.

Niin, ja määritelmäsi ohjaajasta kertoo täydellisestä kritiikittömyydestä, helppo on kenenkä tahansa ohjaajan vääntää mitä tahansa koska joillekin naiveille hölmöille menee läpi selvimmätkin yleisön kosiskelut ja kohun hakemiset ohjaajan taiteellisina näkemyksinä, mutta hyväuskoisten hölmöjen varassahan tälläisen osaston ohjaajat ovat.

Huuhaa osaston elämäntapahypettäjä. Vai saatko sä palkkaa tollaisesta pr-skeidan suoltamisesta?
Vai avohoitopotilas?