Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Juoppohullun päiväkirja elokuvaksi – mikä on kohdeyleisö?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 29.8.2011 08:45

Juha Vuorisen suosittu juoppohulluaihe siirtyy valkokankaalle. Elokuva valmistuu talvella 2012-2013, kertoo aamuinen tiedote.

Juoppohullun päiväkirjat ja koko Vuorisen kirjailijanura on erikoinen ilmiö. Kirjojahan on mahdoton lukea. Niiden halvan irvokkuuden rinnalla Reijo Mäki näyttää Matti Klingeltä.

”Kirjoihin painettu: Luonnontuote – 100%:sti täyttä paskaa -laatusertifikaatti pitää yli-innokkaat kriitikot loitolla. Vuorinen on kuin vankilan saippua, jota ei kannata kumartua poimimaan, koska hän joka tapauksessa luiskahtaa jokaisesta auktoriteettisesta otteesta”, luonnehtii kirjailija itse teoksiaan ja itseään kotisivuillaan.

Tästä huolimatta Vuorinen ylitti miljoonan myydyn kirjan rajan jo kolme vuotta sitten, joten hän lienee euromonimiljonääri.

Elokuvallista versiota ”täydestä paskasta” on puuhattu jo pitkään, ja nyt mennään tuotantoon. Pääosan esittäjä julkistetaan ensi viikolla. Elokuvan ohjaa Lauri Maijala, 24, joka on jo sovittanut ”Juoppiksen” Turun Linnateatteriin, jossa näytelmä on Dictator Filmsin (kyllä, bisnesmiehenä Vuorinen tuottaa elokuvan itse yhdessä Aleksi Bardyn kanssa) tiedotteen mukaan esitetty yli sata kertaa loppuunmyydyille katsomoille.

Arvostan kirjailijan menestystä ihan vilpittömästi. Minulla ei ole mitään Vuorisen tyyliä vastaan, kunhan hänen fanejaan ei tarvitse kohdata. Siksi en menisi katsomaan Juoppohullu-leffaa siitä maksavan yleisön pariin, vaikka itse ”täysi paska” tietysti kiinnostaakin valkokankaalle levitettynä. Välillä on hyvä olla kriitikko.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Kyllähän kirjaa jaksoi nauraa, koska se oli uskottava.

Valkokankaalle uskottavuuden siirtämine melko varmasti epäonnistuu.

Toivotan kuitenkin onnena ja menestystä yritykselle ja menen kyllä katsomaankin jos ei arvosteluissa törmää juuri tähän uskottavuuden puutteeseen.

Osaako Kinnunen sanoa, vieläkö elokuvasäätiö vaatii tukea myönnettäessä, että ohjaajalla on joko TaiKin tutkinto tai 10 vuoden palkkatyökokemus elokuva-alalta? Vai päteekö tämä vain osaan elokuvien tekijöistä?

Mikähän on kohdeyleisö … mietitäänpä … hmmm … suomalaiset.

Tässä maassa immeiset uskaltavat sosiaalisia ominaisuuksiaan käyttämään lähinnä humalassa, itselleen vieraiden keskuudessa. Selvinpäin ollaan hissukseen ja ihmetellään mysteereitä X & Y, arastellaan lajitovereita.

Juoppikset lukeneena ihastelen verbaalisten kielikuvien värikästä käyttöä sekä lennokasta kerrontaa, aika näyttää millainen elokuva aiheesta tulee olemaan.
Valitettavasti elokuvat jotka kirjojen perusteella sorvataan, ovat rampoja ankkoja suossa tarpomassa … toivotaan tässä tapauksessa parasta mahdollista.

”Osaako Kinnunen sanoa, vieläkö elokuvasäätiö vaatii tukea myönnettäessä, että ohjaajalla on joko TaiKin tutkinto tai 10 vuoden palkkatyökokemus elokuva-alalta?”

Ei varmasti, koska ainakaan AJ Annila (esikoinen: Jadesoturi), Jalmari Helander (esikoinen: Rare Exports) ja Ville Jankeri (esikoinen: Pussikaljaelokuva) eivät olisi tuota rimaa ylittäneet. Kenelläkään heistä ei ole TAIKin tutkintoa, Helanderilla tosin oli noin kymmenen vuoden työt takana mainospuolella.

Kohderyhmä: Ihmiset jotka tykäävät pieruhuumorista. Eivät ole pieni vähemmistö.

Jos leffa on edes puoliksi hyvä, tullee se varmaan olemaan parempi menestys kuin esimerkiksi Mannerheim-elokuva.

TaiKin tutkintoa ei muuten ole myöskään Dome Karukoskella tai Aleksi Salmenperällä, jotka eivät koskaan valmistuneet…

Edellämainittujen lisäksi tutkinto puuttuu myös Aki Kaurismäeltä. Näköjään ilmankin tutkintoa pärjää vallan mainiosti.

Eiköhän noi rahoituskriteerit ole tätä nykyä hieman erilaiset. Rahaa annetaan ”ammattimaiseen tuotantoon”. Aleksi Bardy lienee tarpeeksi vahva nimi takaamaan sen.

Ei tuomita etukäteen, vaan annetaan herrojen yrittää.

Korjaus edelliseen. Netti kertoo, että Karukoski ja Salmenperä ovat kukin tehneet lopputyönsä. Karukoskella Tyttö, sinä olet tähti ja Salmenperällä Lapsia ja aikuisia.

Tehdäkseen taiteellisen lopputyönsä täytyy ensin suorittaa vähintään Taiteen kanditaatin tutkinto. Kandeja lienevät molemmat.

Juoppis oli räväkkä ja epäsovinnainen vitsipläjäys nettiblogina silloin 1990-luvulla, kirjaset vain netissä hankitulla undeground-maineella ratsastamista ja leffaa ei viitsi edes kuvitella…

Alalla, tietosi on väärä. Lopputyön tekoon ei tarvittu kandin tutkintoa ennen vuotta 2007.

Tjaa. Kyllähän nuo Uunot, Pekot ja Pasaset ovat yleisönsä löytäneet, vaikka hirveää paskaahan ne nekin ovat.

Alalla: ”Ei tuomita etukäteen, vaan annetaan herrojen yrittää.”

Vaikeahan tällaista on lähteä tuomitsemaan, kun rima on asetettu jo päätekijän toimesta kätköön jonnekin ulkohuussin alle. Mutta voihan sieltä kömpiä ylös rimaa pidellen, joten katsellaan.

Tuo Elokuvasäätiön ”TAIKin paperit tai 10v kokemusta vastuullisista tehtävistä” koskee hakijaa eli esimerkiksi jos Tero Kaukomaa, jolla on siis kokemusta, hakee tukea projektille niin sen jälkeen voi ohjaajaksi valita vaikkapa Timo Vuorensolan tai nakkikiskan kulmalla asuvan janarin. Mutta jos hakija on Timo Vuorensola niin tukea ei säädösten mukaan pitäisi herua. Näin olen ainakin käsittänyt.

1Suomalainen: oho, joku tykkäsi jutusta vain silloin kun se oli vähemmän tunnettu, nyt olen nähnyt kaiken..

Elokuvasäätiön säädekirjassa lukee, että Elokuvasäätiö tukee ammattimaista elokuvatuotantoa. Tukea saavilla tahoilla pitää olla tehtäviinsä pätevyys. Sen voi hankkia joko valmistumalla ammattiin tai harjoittamalla sitä riittävän kauan riittävin tuloksin. Jokainen tukipäätös on kuitenkin subjektiivinen ja tuotantoneuvojien (sekä viime kädessä toimitusjohtajan) harkinnan alainen, eli mitään muuta oikeaa vaatimusta, paitsi tuo ”ammattimainen” tuotanto (joka voidaan ehtona täyttää jo siinä, että kaikki saavat työstään palkkaa eli toimivat ammatissa), ei ole.

Todennäköisemmin levitysyhtiö tai tv-kanava nostavat ohjaajan kokemattomuutta pöydälle, kuin SES. Ja ne ovat rahoituksessa vähintäänkin yhtä tärkeitä tahoja.