Jörn Donner: Suomessa on vain yksi hyvä elokuvaohjaaja

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Jörn Donner luennoi eilen omista elokuvistaan Orion-teatterissa Helsingissä. Suomen ainoa Oscar-voittaja (tuottajana, Fanny ja Alexander 1983) sanoi, ettei aio jatkaa elokuvantekijänä, koska ei jaksa juosta Ylellä ja Elokuvasäätiollä ”nuolemassa perseitä”. Mielummin hän kirjoittaa.

Mammutin mukaan Suomessa on vain yksi hyvä elokuvantekijä.

Aki Kaurismäki.”

”Hän on ainoa, joka on kansainvälisestikin kiinnostanut.”

”Mutta kun on vain 5,4 miljoonan asukkaan väestö, niin sehän on jo ihan hyvä. Liikkuvia kuvia tehdään ja dokumentteja. Mutta personal vision, henkilökohtainen panostus, sitä ei nähdä. Ammattimaisuutta sen sijaan kyllä.”

”Elokuvantekijät ovat korkeasti koulutettuja. Ne osaa ammattinsa hienosti. Mutta ei se osaaminen pelasta. Sama kuin kirjoittamaan oppiminen. Ei kirjoja kirjoiteta sillä, että osaa kirjoittaa.”

”Tarvitaan jotain muuta: henkistä panosta. Sitä voi mahdollisesti kutsua nimellä substanssi.”

Suomalaisen elokuvakentän toiseksi ongelmaksi verrattuna Tanskan ja Ruotsin elokuvan kansainvälisiin menestystarinoihin Donner näki rahan.

”Ei ole tarpeeksi rahallista panostusta yhteiskunnan taholta.”

”Rahallinen panostus elokuvaan on meillä paljon huonompi. Näin pienessä yhteiskunnassa se perustuu rahaan. Eivät Suomen markkinat riitä, vaikka elokuva saa 250 000 katsojaa. Ei se riitä rahoittamaan elokuvaa kapitalistisessa systeemissä.”

”On hienoa, että Vinterberg ja von Trier ovat saavuttaneet kansainvälistä näkyvyyttä, mutta siihen se perustuu, että omassa maassa voidaan ne elokuvat tehdä.”

”Toinen syy on se, ettei ole läpinäkyvyyttä. Ei tiedetä, kuinka paljon televisiolla on käytettävissä rahaa elokuvaan. Me veronmaksajina maksamme, muttemme tiedä minne raha menee.”

Näin siis Donner, joka myös myönsi, ettei itse juurikaan katso uusia elokuvia.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen