Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Inception: tuleeko Chris Nolanin uutuudesta Yön ritarin kaltainen veret seisauttava hitti?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 24.6.2010 08:01

Kaikista kesän Hollywood-elokuvista suurimmat odotukset taitavat kohdistua Inceptioniin. Ensinnäkin siksi, että se on toissa kesän ykköshitin Yön ritarin brittiohjaajan Christopher Nolanin uusi elokuva. Toiseksi siinä on Leonardo DiCaprio. Erikoistehosteet ovat ykkösluokkaa ja nähtävästi runsaita. Ja neljänneksi – trailerit lupaavat muutenkin jotain omalaatuista.

Inceptionissa DiCaprio näyttelee ihmisten uniin soluttautuvaa jonkin sortin agenttia.

Trailereissa on menoa ja meininkiä, mutta myös enemmän salaperäisyyttä ja uhkaa kuin Hollywood-tuotteiden mainoksissa yleensä. Viime kesänä julkaistu teaser oli viehättävän arvoituksellinen – siinä oli nörteillä jotain, mistä netissä paasata! Ja sehän oli tarkoituskin.

Uusin, kolmas traileri tosin on jo melko tavanomainen.

Lienee selvää, että vaikka Inception olisi valtavirran viihteeksi vaikeaselkoinen, tulee siitä tuhti hitti. On näyttelijäkaartikin poikkeuksellisen vetävä, DiCaprion rinnalla uneksivat esimerkiksi Marion Cotillard, EllenJunoPage, Michael Caine, Joseph Gordon-Levitt sekä Cillian Murphy. Lahjakkuudesta ei siis ole puutetta.

Kuinka paljon itse odotan Inceptionilta sisällöllisesti?

No se on toinen juttu. Yksikään Nolanin elokuva ei ole vielä purrut kovin syvälle. Hyvää viihdettä ne valkokankaalla ovat – Yön ritarin synkät sävyt yllättivät kunnolla – mutta eipä tulisi mieleen palata niiden pariin kotiteatterioloissa. Välillä Nolanin tosikkomaisuudessa on jotain hellyyttävääkin. Inceptioninkin trailereissa ollaan taas niin nolanmaisella tavalla pateettisia: ooh, ajatukset ja unet ovat vaarallisia – tehdään siis aiheesta messevä ammuskelu-action-efektileffa! Just just joo.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Tuskin Inceptionista tulee Yön ritarin veroista menestystä, ellei Leonardo DiCaprio kuole seuraavan kuukauden aikana.

Inception näyttää kiinnostavalta, koska näin etukäteen on aika epäselvää mistä se kertoo, mikä on nykyään aika epätavallista Hollywoodin suurtuotantojen kohdalla. Toisaalta se, että elokuvan juonesta ei tiedä juuri mitään päästää mielikuvituksen valloilleen ja herättää tunteen, että onko tämä käytännössä Satoshi Konin Paprikan Hollywood-versio. Saammeko nähdä kulkueen, jossa jääkaapit tanssivat ja sammakot lyövät symbaaleja?

Memento ja The Prestige ovat ainakin hyviä (hyvin rullaavia, nokkelia, pokkelia ja emotionaalista koukkua sisältäviä), joten jos samalle tasolle kerronnallisesti päästään näiden kanssa, niin kelpaa minulle paremmin kuin hyvin.

Toinen scifi-pläjäys mitä heinäkuulle mielenkiinnolla odottelen on ameriikoissa jo ensi-iltansa saanut Splice, joka vaikuttaa varsin kiinnostavalta.

tulee! DiCaprio pitää siitä huolen:) ja hei, tästä on neljäs traileri… ei oo kirjoittaja ajantasalla perkule.

Ilmeisesti elokuva kertoo arkkitehtuurista ja unista. Empiressä ainakin arkkitehtuurin merkitystä haluttiin jonkun tyypin puolesta korostaa. Tehosteiden puolesta tuo näytti ainakin villiltä.

Kuten tuolla jo aiemmin sanottiin, niin on virkistävää, että kerrankin tulee Hollywood-tuotanto, josta ei ennakkoon tiedetä oikeastaan yhtään mitään. Innolla odotan.

Uudet Batmanit ovat suunnattu selvästi enemmän valtavirralle. Nolanin elokuvat Memento ja Prestige ovat kiitettävän omaperäisiä ja yllättäviä. Trailereiden perusteella Inception saattaa kuulua näihin Nolanin erikoisempiin tuotoksiin.

Yksi arvostelu on jo tullut nettiin! Ylistystä tuli, mut epäili ettei välttämättä suurelle yleisölle toimi.. Yleisön aliarviointia? Hyvä näin..omaperäisyys kunniaan. Inception saa kyllä rahansa takaisin eka viikon aikana.. Siitä pitää huolen jo pelkästään nimet: NOLAN ja DICAPRIO

Teme: ”ja hei, tästä on neljäs traileri… ei oo kirjoittaja ajantasalla perkule.”

Kas, neljäs traileri julkaistiin sopivasti muutama tunti ennen tätä blogimerkintääni, mikä yhteensattuma.

Katsoin sitä vain ensimmäisen minuutin – juonikuviota avattiin jo sen verran, että parempi yllättyä sitten elokuvissa. Studiolla selvästi hikoillaan, kuinka monimutkaisena ja epäilyttävänä suuri yleisö Inceptionia pitää, ja yritetään vähän toppuutella.

Tässä tuo neljäs traileri:
http://www.iltasanomat.fi/videot/viihde/2216742

Olen onnistunut välttämään toistaiseksi yhdenkään koti- tai ulkomaisen arvostelun näkemistä, jotta voisin vilpittömämmin käyttää mutu-tuntumaa. Odotukset Nolanin uutuuden suhteen olivat todella korkealla, joten ei ihme, etteivät ne täyty. Mutta että rima alittuu näin roimasti, se on kyllä yllätys.

Ainakin torstaina näkemässäni (lähdes täydessä!) ennakkonäytöksessä yleisö oli Inceptionin jälkeen hämmentynyttä ja varautunutta. Elokuvan aikana katseltiin toisiaan, että näetkö sä tosiaan saman kuin mä. Enkä nyt puhu edes itsestäni.

Inceptionin perusteella täytyy päätellä, että Nolan on menossa samaan suuntaan kuin M. Night S. – ohjaaja-käsikirjoittaja tuntee olevansa niin omnipotentti, että sukeltaa napaansa sen verran, että tulee takapuolesta ulos. Inception kilpailee nimiohjaajan tekemän elokuvan huonoimmuudesta.

Nolanille ei olisi entisten menestysten perusteella pitänyt antaa näin paljon rahaa ja näin paljon liekaa. Käsikirjoitus on tällä kertaa pc:stä. Jo Mementossa näkyvä näppäryyden kääntyminen kaavamaisuudeksi jyllää Inceptionissa satasella. Katsoessa ihmettelee, eikö kukaan tuottajaportaassa missään vaiheessa huomannut, että ryteikköön mennän ja vauhdilla?

Sitten välähtää, että on joku huomannut. Ja painanut paniikkinappulaa. Sekopäisen konsolipelifriikkinörttihöpetyksen väliin on leikattu käsittämätöntä, järjetöntä lumipukuseikkailua. Ikään kuin persoonaton äksön ja muksittelu pelastaisi uppoavan (hidastettuna, hidastettuna) laivan . Inception on digiarkkitehtuuria, joka romahtaa kuin korttitalo. Oljenkorsiksi keksitty vitsikkyys vain lisää tahattoman komiikan tuntua. Sääliksi käy näyttelijöitä, Leoa ja Cilliania, ja myös Gordonia, josta ei saa toimintasankaria tekemälläkään.

Mutta ehkä Nolan sitten tosiaan menee laulellen sotaan: Je ne regrette rien! Ja onhan se Cotillard kaunis, on. Mutta kuka pelastaisi Leonardo ”Shutter Island” DiCaprion näiltä ”psycho women” painajaisilta? Inception on unihiekkaa.

Olin katsomassa toista leffaa kun tämän traileri tuli ja ajattelin, että ihan surkea leffa, en ikinä mene katsomaan. Toisin kuitenkin kävi ja tykkäsin leffasta tosi paljon, vaikka yleensä en tämän tyyppisistä elokuvista välitäkään.

Inceptionista on jo virinnyt keskustelua, kuinka monimerkityksinen elokuvan loppukuva on, ja mitä se saattaa tarkoittaa. Nolanin elokuville tyypillinen nokkeluus ja näppäryys voivat kyllä merkitä sitä, että ohjaaja-käsikirjoittaja on kätkenyt teokseensa kuva-arvoituksia katsojan pähkäiltäväksi.

Mielikuvituksellinen keksintäkään ei kuitenkaan tee filmistä sen eheämpää tai tärkeämpää kuin se on jättäessään visuaalisessa koristeellisuudessaan näyttelijät täysin heitteille toistelemaan tapahtumia selitteleviä tyhjänpäiväisiä vuorosanoja ja tuhlatessaan pitkät tovit filmistä itsetarkoitukselliseen ammuskeluactioniin ja kosiskelevaan vitsikkyyteen. Kun elokuva kokonaisuutena epäonnistuu, ei vielä yhtä uutta kierrettä tarjoava loppukuva tilannetta enää pelasta.

Inceptionin alussa arkkitehti Ariadnelle pantu haaste suunnitella minuutissa Cobbin ratkaistavaksi sokkelo voisi olla vihje elokuvaan piilotetusta tehtävästä katsojan selvitettäväksi. Ariadne piirtää ensin kaksi helppoa, suorakulmalabyrinttiä. Mutta Cobb on tyytyväinen vasta kolmanteen sokkeloon, jonka Ariadne piirtää ympyrän muotoon, hankalammaksi ratkaista.

Voimme tietysti seurata kuviteltua johtolankaa, mutta kannattaako se? Sehän merkitsisi, että Inceptionin menestyksen varalta Nolanilla on hihassaan varasuunnitelma jatko-osista? Detection? Deception? De-lovely!

Jeps. Nähty on, ja suosittelen kaikille. Ihastuin Nolanin omaperäiseen kerrontatapaan jo Mementossa. Vaikka Inception onkin tyyliltään enemmän perinteinen toimintatrilleri kuin Memento, ei toimintaosuudet pitkästytä kuin muutamassa kohdassa, ja silloinkin hyvin lyhyen ajan. Kehtaan jopa väittää että osa toimintakohtauksista on näyttävimpiä mitä valkokankaalla on tähän päivään mennessä koskaan nähty. Juoni on yllättävä, omaperäinen, ajatuksia herättävä ja sitä seuraa suurella mielenkiinnolla loppuun asti. Jotkin kohtaukset jopa onnistuivat herättämään minussa vahvoja tunnereaktioita, jotka ovat minulle todella harvinaisia tämän luokan Hollywood tuotannoissa.

Voin vain kuvitella että ensimmäisen Tähtiensodan (New Hope tietysti) ensi kertaa nähneet poistuivat teatterista samanlaisen jännityksen ja ihmetyksen vallassa kuin minä Inceptionin näytöksestä. Inception on nykyaikaisen elokuvan hiottu timantti. Se on onnistuu yhtä aikaa olemaan tunteita herättävä, älykäs ja äärimmäisen viihdyttävä.

Näitä luetaan juuri nyt