Kalle Kinnusen elokuvablogi.

HS: Vain Yhdysvalloissa osataan tehdä elokuvia

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 23.2.2014 13:37

Teuvo Hakkarainen kertoi tänään, että eurooppalainen elokuva on paskaa.

Sanaa paska ei Hakkarainen käyttänyt, mutta sitä hän tarkoitti. Kolumni alkaa Hakkaraisen omista mielikuvista: euroelokuva on liian pitkää, amatöörimäistä ja ennen kaikkea epäselvää. Sen katsominen on Hakkaraiselle kärsimystä…

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

No marginaalistahan eurooppalainen elokuva on, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Eurooppalaisella elokuvalla on vain kotimaiset markkinat jos niitäkään.

Paavo: ”Eurooppalaisella elokuvalla on vain kotimaiset markkinat jos niitäkään.”

Ainakin Ranskan, Iso-Britannian ja Tanskan elokuvateollisuudet saavat yhtä paljon tai enemmän rahaa kotimaan ulkopuolelta kuin kotimarkkinoilta. Toki myös esim. Ruotsinkin silloin, kun tulee iso hitti (vaikkapa Miehet jotka vihaavat naisia, jolla kymmenien miljoonien eurojen box office).

Ranskalaisen elokuvan liikevaihto elokuvateattereissa Ranskan ulkopuolella oli vuonna 2012 yli 800 miljoonaa euroa. Vuonna 2013 kymmenen ranskalaista elokuvaa sai yli miljoona katsojaa Ranskan ulkopuolella. Marginaalia?

No jooo, ranskankielistä maailmaa riittää ja briteillä on oma asemansa tietty. Onko 800 miljoonaa sitten paljon vai vähän? USAssa tehdään yksittäisiä elokuvia joiden budjetit ovat kymmeniämiljoonia.

Jos unohdetaan Ranska ja Iso-Britannia, niin miten eurooppalaisella elokuvalla menee? Eurooppa kun on paljon muutakin kuin nuo pari maata.

Marginaalia sanon edelleen.

Kaivelin USAn elokuvastudioiden taloudellisia tunnuslukuja, ja jos yksittäiset elokuvastudiot tekevät liikevaihtoa pariakymmentämiljardia ja voittoa muutamaa miljardia ja näitä on USAssa useita, niin onko 0.8 mrd eur kovinkaan iso luku?

Tietysti Hollywoodin teiniviihde on parasta elokuvabisnestä, en kiellä.

Tuo 0,8 mrd euroa on siis ranskalaisen elokuvan elokuvateatterilipputulot huom. Ranskan ulkopuolella. Hollywood-studioiden liikevaihtoon on laskettu niiden muutkin tulonlähteet, eli dvd-myynnit, televisio-oikeudet, lelulisensoinnit ym. kaikkialta maailmasta, myös kotimarkkinoilta. Toki yksittäinen amerikkalaisen supersankarileffan jatko-osa voi parhaimmillaan tuottaa vaikka miljardi euroa ihan vain lipputuloinakin.

Suomessa kotimaisen elokuvan markkinaosuus on muuten nykyisellään jopa 25%.

Hienointa tässä keskustelussa on, että maailmassa ei nähtävästi ole kuin amerikkalaista ja eurooppalaista elokuvaa.

Esimerkiksi monessa Aasian maassa on kiinnostavaa elokuvatuotantoa. Mielenkiintoinen tavara on tietysti marginaalia. Mutta myös suureen levitykseen päätyvää roskaa, joka katsojaluvut vetävät (sisämarkkinoilla, luonnollisesti) vertoja amerikkalaiselle.

Onneksi Teuvoja ja Annamareja on, koska amerikkalaiset studiotuotannot tarvitsevat uusintafilmatisointeihin sijoitetulle pääomalle tuottoa. Toissa vuonna studiot tuottivat 71% sisällöstään sarjakuvista, kirjoista, peleistä tai elokuvien uusintafilmatisoinneista. Vain 29% oli orginaaliteksteihin perustuvaa tuotantoa.
Elokuva-alan toimijoilla, kuten tekijöillä ja rahoittajille on taloudellisia, kulttuurisia ja sisällöllisiä interessejä. Jos tuotantoja mitataan vain taloudellisilla mittareilla katsotaan hyvin kapeasti koko elokuvakenttää. Elokuvaa tuottaessa tekijöillä on käsitys sen kohderyhmästä. Jos elokuvaa tehdään kotimaan markkinoilla, tällöin ei odota samoja tuottoja kuin koko maailman markkinoille tuotetuilta elokuvilta. Tottakai on tärkeää, että elokuva tavoittaa sen oman kohderyhmänsä, oli se pieni tai suuri. Elokuvan teko koko maailmassa ei ole nollasummapeliä, jossa on vain yhdenlaisia elokuvia yhdenlaisille Teuvoille ja Annamareille. Onneksi meitä on monta miljardia, jotka kaipaavat omanlaistaan sisältöä. Se, onko sisältö hyvää tai huonoa, on keskustelu, jonka elokuvan pitääkin herättää.
t. Matti Halonen, elokuvatuottaja ja -tekijä

Näitä luetaan juuri nyt