Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Hollywood tänään, osa 3: kaikki on Tähtien sodan syytä

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 10.5.2013 06:01

William Friedkinin omaelämäkerta – älä odota suomennosta, elokuvakirjoja ei myydä meillä juuri lainkaan – The Friedkin Connection on parasta ja suorapuheisinta mitä olen elokuva-alasta aikoihin lukenut. Manaajan, Kovaotteisten miesten, Elää ja kuolla LA:ssan, Cruisingin ja monien muiden paukkujen ohjaaja kertoi viime viikolla amerikkalaislehdelle, mikä Hollywoodissa mättää.

Lainaan The New York Timesin Artsbeat -blogia suoraan.

Friedkin kertoo Pelon palkka -elokuvansa (joka on muuten vihdoin restauroitu ja oikeudet selvitetty niin, että dvd ja bluray ovat tulossa) valmistumisen hetkistä.

”The zeitgeist was changing. It came out a week after Star Wars, and Star Wars really changed the way people think about, What is a movie? Right to this day, and beyond. All these films about the Avengers and the Transformers, video games and comic books, that’s what, for the most part, Hollywood cinema has become. That just automatically opened the floodgates to people wanting pure entertainment that could be seen by people of all ages, basically. Would my film have worked if there was no Star Wars? I don’t know. But without Star Wars, I think American film would be different today.”

Tähtien sodan menestys oli hieno juttu, mutta välillisesti pilasi kaiken. Siinäpä se.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Kirjoittaja yksinkertaistaa nyt aika lailla, ja väittää sellaista, mitä hänen lainaamastaan tekstinpätkästä ei ole luettavissa.

Ensinnäkin, Friedkin ei kirjoita, että tähtien sota pilasi kaiken. Tuo ”kaiken pilaaminen” on kirjoittajan omaa tekstiä, jota hän ei edes selitä millään tavalla.

Ja toisekseen; tähtien sodan jälkeen on tehty todella monia hienoja amerikkalaisia elokuvia, jotka eivät ole kaikille suunnattua viihdettä.

Amerikka ja Hollywood on kaksi eri asiaa. Indie-puoli on pitkälti vastannut parhaimmista amerikkalaisista elokuvista viimeisen 35 vuoden aikana. Ja on sieltä Hollywoodistakin tullut yksittäisiä hienoja leffoja, mutta yleismentaliteetti ja tuotantokoneisto on keskittynyt massiiviseen infantiiliin viihteeseen. Laatua tulee siinä sivussa sitten sattumalta.

No niinpä olen mennyt vipuun, kun olen ollut siinä käsityksessä että kaikki amerikkalaiset leffat joissa esiintyy suuria tähtiä ohjaajina ja näyttelijöinä ovat ”Hollywoodia”. En ole tajunnutkaan, että amerikkalaisissa elokuvatuotannoissakin on ”hyviksiä”, s.o. ”indie-elokuvia” ja ”pahiksia”, eli hollywood -huttua.

Tosin katsojana minulle on aika yhdentekevää, mikä on tuotantokoneisto leffan takana, jos elokuva vain on hyvä.

Hollywood tarkoittaa suuria, ei enää ainoastaan amerikkalaisomisteisia studioita (perinteisesti kuusi). Yhä merkittävämpi osa kiinnostavista amerikkalaisista elokuvista syntyy näiden kuuden suuren ulkopuolella. 1970-luvun amerikkalaiset klassikot – ne, jotka kaikki tuntevat – olivat vielä käytännössä yksinomaan studioelokuvia. Nyt tämä iso raha keskittyy teiniviihteeseen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Major_film_studio

Näitä luetaan juuri nyt