Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Hollywood tänään, osa 1: onko hittikäsikirjoituksen kaava ratkaistu?

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 7.5.2013 04:58

Onko menestystuotteen tekeminen kulttuurialallakin matematiikkaa ja luonnontiedettä? Vinny Bruzzesse uskoo niin, ja hänen firmallaan menee juuri nyt hyvin.

Hampurilaisketjut, limsafirmat ja einestuottajat tähtäävät korkeampaan voittoon etsimällä maussa matalinta yhteistä nimittäjää ja minimoimalla tuotteensa herättämän kylläisyyden tunteen.

Ruotsalainen musiikkituottaja Max Martin, mies lukuisten Britney Spearsin, Katy Perryn ja Pinkin hittien takana on myöntänyt, että menestyvän pop-biisin tekeminen vaati ennen kaikkea laskupäätä. Kappaleen koukuttavuus perustuu algoritmiin.

Onko ihminen näin ennalta-arvattava myös elokuvien suhteen? Niissä tarinat ovat kuitenkin merkittävästi monimutkaisempia kuin sävelkulku hittibiisissä.

Hollywoodissa moni uskoo niin. The New York Times kertoi eilen herra Bruzzessesta, tilastotieteilijästä, joka myy käsikirjoitusanalyytikon palveluksiaan elokuvatuottajille ilmeisen menestyksekkäästi. Hän ei ole käsikirjoitustohtori, joka antaa vinkkejä luovasta kulmasta, vaan tiedemies.

Bruzzessella on kaavoja. Niin paljon kaavoja, että jutussa mainitään eräs todennäköisyys: mikäli kauhuelokuvan demoni on (päähenkilöiden) kutsuma, elokuva ei menesty yhtä hyvin kuin sellainen, jossa ilkeä henki on omin avuin lähtenyt riivailemaan ja riehumaan.

Palvelulle riittää tilaajia. Jopa Lincoln Lawyerin kaltaisen fiksun draaman käsikirjoitusta on viilattu (eli kulmia hiottu) Bruzzessen avulla.

Mutta ei se niin yksinkertaista ole, tietenkään. Abraham Lincoln: Vampyyrin tappaja floppasi huolimatta Bruzzessen neuvoista. Joku Fight Club taas on esimerkki täysin epäkaavanmukaisesta elokuvasta, ja siitä tuli (lopulta) menestys ja pitkän linjan kulttihitti. Nämä ovat esimerkkejä jutusta. Voisin myös kuvitella, että moderneista Hollywood-tuotannoista vaikkapa Suomen vuoden 2000 katsotuin elokuva American Beauty ei Bruzzessen kaavoihin millään ilveellä kangistuisi.

Käsikirjoittajat pitävät Bruzzessen neuvoja vihonviimeisinä.

Ymmärrän heitä paremmin kuin mahdollisimman tutun tuotteen tekemiseen tähtääviä ja sillä rahastavia tuottajia.

Ikuisen menestyksen kaavaa ei viihdeleffoihinkaan takuulla ole. Jos olisi, hetken kuluttua pärjäisi se, joka yllättää katsojat rikkomalla kaavaa.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Hittibiisin kaavan ”The Golden Rules” paljastivat KLF -veijarit Bill Drummond ja Jimmy Cauty jo vuonna 1988 kirjassaan ”The Manual”. Lieneekö leffan puolella vielä kirjoitettu vastaavaa klassikkoa?

villehoo, tavallaan: Robert McKeen kirja Story (bestseller vuodesta toiseen ja käännetty 20 kielelle) on selittävinään elokuvan tarinan oivallisimmat kaavat. Tosin McKeetä on varsin helppo kritisoida siitä, ettei hän itse ole kirjoittanut yhtään käsikirjoitusta, josta olisi tehty elokuva. Varmaan McKeen kannattaisi, jos se on niin helppoa, kun Hollywood-käsikirjoituksesta voi saada miljoonia. The KLF-jätkät sentään tekivät hittejä.

McKeen Story varsin hyvä dramaturgian oppikirja eikä se oikeasti sisällä mitään ”kaavoja”.

Kyllä nuo McKeen rautalankajutut ihan kaavoja ovat, vaikka eivät matemaattisia.

Näitä luetaan juuri nyt