Hollywood on yhä turpeampien supersankarien temmellyskenttä - mutta elokuvaa tulee muualtakin

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Supersankareita, eikä paljon muuta. Lapsellisia jättileffoja, jotka flopatessaan kaatavat miljardien liikevaihdolla toimivan studion. Parin viikon takainen uutinen Steven Spielbergin ja George Lucasin esittämistä elokuva-alan tuhonäkymistä herätti keskustelua. Blogimerkintäni aiheesta puhutti monia sosiaalisessa mediassa. Palaan aiheeseen, eli amerikkalaisen elokuvan suuryritysten valitsemaan satupolkuun – ja amerikkalaiseen näkökulmaharhaan.

Spielberg ja Lucas edustavat Hollywoodia, eli kuuden suuren studiojätin järjestelmää, ja puhuvat yksinomaan Hollywood-tekijän suulla.

Ison bisneksen näkökulmasta Yhdysvalloissa katsotaan tosiaan ainoastaan amerikkalaista elokuvaa. Yli 90 prosenttia lipuista myydään siellä amerikkalaiselokuviin ja suurin siivu loppuosuudesta niihin monikansallisiin tuotantoihin, jotka näyttävät amerikkalaisilta. Ne voivat olla brittiläisiä tai vaikkapa ranskalaisia tuotantoja, kuten Taken -toimintaleffat.

Koko muu maailma elokuvantuotantoalueena on Hollywoodin ja Yhdysvaltojen näkökulmasta siis nappipeliä.

Sen muun maailman näkökulmasta näin ei ole. Hollywood toki hallitsee viihde-elokuvan markkinoita, mutta meillä Suomessa kotimaiset vetävät erinomaisesti ja ei-englanninkielisillä elokuvilla on oma yleisönsä. Samoin on kaikissa teollisuusmaissa.

Hollywood taas on yhä riippuvaisempi siitä, että sen tuotteet kelpaavat muuallakin.

Vain hieman kärjistäen: Hollywood-tuotteista maailmanlaajuisesti parhaiten menestyvät yksinkertaiset ja mahdollisimman näyttävät fantasiaelokuvat, joissa kieli ja merkitykset ovat vähemmän tärkeitä kuin isot ja komeat kuvat. Ne kun vetävät myös nousevissa kehitysmaissa.

Mutta ei Hollywood samoilla tuotteilla kaikkialla menesty. Marvelin supersankarit yhteen tuova The Avengers oli viime vuonna maailmanlaajuisesti sekä USA:ssa listaykkönen, mutta esimerkiksi Suomessa se ei noussut edes 20 katsotuimman elokuvan joukkoon. Se saattaa olla suunnannäyttäjä Hollywoodissa, mutta suomalaisen elokuvayleisön kannalta ei niinkään.

Uusi, Yhdysvalloissa menestynyt, mutta tasoltaan heikko Teräsmies-leffa Man of Steel tuli viime viikolla Suomessa ensi-iltaan. Eikä sekään meillä mitään ennätyksiä riko.

Hollywoodissa parhaiten menee Disneylla ja yhdestä syystä: se osti Marvel-sarjakuvien elokuvaoikeudet juuri ennen kuin niiden suosio ns. lähti lapasista. Vaikka tehosteilla täytetyt supersankariseikkailut ovat kalliita tehdä, muutamat niistä ovat menestyneet tähtitieteellisen hyvin, ja nyt kaikki Marvel-leffat ikään kuin markkinoivat toisiaan – jos niistä ollaan ylipäänsä kiinnostuneita.

The Avengers 2 saattaa nousta maailmanlaajuisesti kaikkien aikojen suurimmaksi hitiksi. Se valmistuu 2015. Mikä se on, tarkemmin katsottuna? No, tietysti jatko-osa ensimmäiselle The Avengersille, mutta myös jatko Thorille, Iron Man-sarjalle, Captain Americalle ja niin edelleen. Näistä vain Iron Manit ovat vetäneet Suomessa hyvin, ja sama koskee monia Euroopan maita.

Eräs oireellinen uutinen kuultiin juuri Spielbergin ja Lucasin vuodatuksen jälkeen.

Ennen kuin viides uuden ajan Hämähäkkimies-spektaakkeli The Amazing Spider-Man 2 on saanut ensi-iltansa – se valmistuu ensi kesäksi – osien 3 ja 4 ensi-iltapäivät on jo päätetty.

Hollywood tekee jatko-osille jo viisivuotissuunitelmia ja samalla ajaa itseään nurkkaan. Sarjakuvasankarien menestys jatkuu, mutta mitään muuta se ei kohta tarjoa. Kesäkuun Suomen top 20:ssa on viime viikkoina monenlaista elokuvaa eri puolilta maailmaa, vaikka on kesä eli hömppäleffojen aika; Hollywood-tuotannoista puolet on jatko-osia tai uusintaversioita.

Haluaisin toki nähdä Hollywoodin nykyisen meiningin (jatko-osan spinoffin esiosan paluu jne.) romahtavan ja sataprosenttisen tuotteistetun franchise-ajattelun väistyvän omaperäisyyden tieltä. Sitä tuskin tapahtuu. Joku studio toki voi kaatua, kun pari isoa satsausta floppaa peräjälkeen.

Onko tämä kaikki ongelma?

Ei. Hyviä ja haastavia elokuvia tehdään muualla. Yhdysvalloissa indie-tuotantoina, Euroopassa, Aasiassa. Niille on aina yleisö. Yksikään Hollywood-studio ei halunnut tehdä viime vuoden parasta amerikkalaiselokuvaa Zero Dark Thirty, mutta rahoitus järjestyi ulkopuolelta. Lopulta siitä tuli iso menestys.

Sitä paitsi vaikka studiot tekevät yhä vähemmän ja sitä kalliimmalla, pienemmän budjetin (studiotuotanto-)komedia This is the End on kesän yllättäjämenestyksiä Yhdysvalloissa – kustannuksiin nähden se on tehnyt mehukkaimmat tulokset. Miksi? Ilmeisesti pitkälti ihan persoonallisuutensa ja hauskuutensa vuoksi.

Aiemmin tuotantomalli oli tällainen: paljon leffoja, joista osa sitten menestyi huikeasti. Nyt pistetään yhä useammin kaikki munat yhteen koriin.

Supersankaribisnes jatkuu, mutta sitä ei ole pakko tukea eikä siitä tarvitse välittää – ellei ole Spielberg-parka, jonka juuret ja sielu ohjaajana ovat nimenomaan siinä systeemissä.

Hänen kannattaisi yrittää ehkä jotain muuta, tai sitten antaa periksi ja heittäytyä entistäkin yksinkertaisemmaksi.

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen