Kalle Kinnusen elokuvablogi.

High concept vuonna 2012: Battleship, elokuva laivanupotuspelistä maksoi yli 150 miljoonaa euroa

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 28.2.2012 09:03

Otsikko kertoo melkein kaiken. Yksi Hollywoodin vuoden kalleimmista tuotannoista on Battleship. Se perustuu laivanupotuksena tunnettuun peliin. Budjetti on Hollywoodin korkeinta sarjaa. Oli jonkin verran huokeampaa huutaa aakolme ja iiikymmenen ja ehkä välillä teroittaa lyijykynää.

Trailerista sitä ei ehkä heti arvaisi, mutta elokuva on poikkeuksellisen tyyris.

High concept on käsite, jolla viitataan konseptielokuvaan: sellaiseen, jonka idea mahtuu yhteen tai kahteen lauseeseen. Termi otettiin käyttöön 1980-luvun puolivälissä.

High concept -lähtökohtia ovat esimerkiksi ”lakimiehen syrjähypyn toinen osapuoli onkin psykopaatti” tai ”maailmankaikkeuden herruudesta taistelevat isot robotit muuttuvat autoiksi ja autoton teininörtti pelastaa niiden avulla maapallon”. Joskus konsepti perustuu tietyntyyppiseen näyttelijään ovelassa roolissa: ”Robert Downey Jr. kungfu-taitoisena Sherlock Holmesina” on hyvä siinä missä ”Jack Nicholson ihmissutena”.

Aiemmin ne olivat vain Hollywoodin heiniä, mutta esimerkiksi joulukuussa ensi-iltansa saanut indie-tuotanto Hysteria on ”romanttinen komedia vibraattorin keksimisestä”, ja that’s it. Meillä on ”vuonna 1945 avaruuteen palanneet natsit tulevat kuusta takaisin”.

Joskus konsepti on kehdattu lyödä suoraan elokuvan nimeksikin: Kindergarten Cop, Cowboys and Aliens, Snakes on a Plane.

Battleship pistää termiä uusiksi.

Laivanupotuselokuva? Mitä seuraavaksi? Piti heittää jotain hassuja ehdotuksia, mutta huomasinkin, että Vassinen oli jo lakaissut tikut laudalta. (Vassisen blogi muuten loppuu.)

Seuraa kirjoittajaa Twitterissä: @kallekinnunen

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Suomessa pitäisi leffaideat testata myös High Concept kaavalla: Jos idea ei lähtökohtaisesti tunnu kahden lauseen tiivistelmänä siltä, että teatterit vedetään täyteen ihmisiä, elokuvaa ei kannata tehdä. Aki Louhimies-leffastakin saisi Hight Conceptin, jos kirjoittajat jaksaisivat miettiä ideaa vähän pidemmälle: se ei vaadi välttämättä 150 miljoonaa. Reservoir Dogs on Hight Concept.

Mielestäni paras High Concept ikinä oli Armageddon. ”Astronautit lähetetään pelastamaan maapallo meteorilta” ei ole vielä High Concept, mutta ”Maailman parhaat öljynporaajat lähetetään astronautteina pelastamaan maapallo” on. Box office 600 miljoonaa ja risat. Ei sillä väliä, vaikka leffa oli huono, naurettavuutta lähestyvä idea teki siitä megahitin.

Se vaan ihmetyttää kun näistä megaleffoista joiden sisällön voisi tiivistää yhteen lauseeseen pitää aina väen vängällä tehdä lähes kolmituntisia. Esim. yllä mainitut ”Armageddon” ja ”Transformers”-sarja.
Pinnallinen ja eeppinen sopii mielestäni kovin huonosti yhteen.

Rupesin testaamaan tuota High Concept -käsitettä ja huomasin, että jokainen elokuva voidaan kiteyttää yhteen lauseeseen.

Panssarilaiva Potemkin: ”Matruusit nousevat v. 1905 kapinaan tsaristisia upseereitaan vastaan”.

Kummisetä I, II ja III: ”Amerikanitalialaiseen mafiaan kuuluvan Corleonen perheen jäsenet taistelevat sekä ulkoisia että sisäisiä vihollisia vastaan vuosikymmenten ajan”.

Jne.

Henri K: Toki useimmat voidaan, ja niin tuleekin, mutta se ei tee vielä leffasta High Conceptia, se tulee vasta sellaiseksi kun tuo pelkkä parin lauseen kiteytys saa tuotantoportaan näkemään dollarinkuvia, käsikirjoituksesta kilpaillaan tuotantoyhtiöiden välillä ja kaikkien mielestä idea itsessään on varma hitti.

”Matruusit nousevat v. 1905 kapinaan tsaristisia upseereitaan vastaan” ei vielä saa kuolaamaan. ”Matruusit nousevat v. 1905 kapinaan tsaristisia upseereitaan vastaan…jotka paljastuvat alieneiksi!” olisi jo lähempänä High Conceptia.

Henri K: ”Rupesin testaamaan tuota High Concept -käsitettä ja huomasin, että jokainen elokuva voidaan kiteyttää yhteen lauseeseen.”

Totta. Ilmaisin asian huonosti ja nimimerkki proggis jo korjailikin.

High concept tarkoittaa siis elokuvaa, jonka myyntivaltti – se, miksi kohderyhmä haluaisi nähdä sen – voidaan tiivistää yhteen virkkeeseen, joka herättää mielenkiinnon.

Armageddon ei ole high concept -elokuva, koska astronautit lähetetään pelastamaan maailmaa, vaan koska ”öljynporaajat lähetetään pelastamaan maapallo meteorilta!”