Kalle Kinnusen elokuvablogi.

George Clooney pääsi Irina Björklund-elokuvaan

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 28.1.2010 20:37

Vai miten se nyt meni? Ilta-Sanomien torstain euforialööppi oli varmasti iloisin uutislause, mitä suomalaisista elokuva-asioista on pariin vuoteen minnekään kirjoitettu.

Mahtavaa, että venäläisraadon näytteleminen CSI: Miamissa ja vampyyrinsyömän ruotsalaisviikingin rooli True Bloodissa eivät enää ole suomalaisen näyttelijäntyön merkittävimpiä saavutuksia jenkkivinkkelistä.

Vähän skeptisesti tähän Irina Georgen mielitiettynä -uutiseen täytyy kuitenkin suhtautua, ja Kuva-blogi kiteyttää realistisen kannan asiaan paremmin ja ytimekkäämmin kuin itse nyt osaisin.

Odotan kyllä itse elokuvaa, The AmericaniaTennispalatsissa vain reilu vuosi sitten oman näyttelynsä avannut valokuvaaja ja musikkivideoguru Anton Corbijn näytti Controlilla, että pitkänkin elokuvan ohjaaminen on hänellä verissä. Joskus loppuvuodesta valmistuva The American on Corbijnin toinen kokoillan leffa.

Mutta miksei kukaan halua muistaa, että kiistatta laajimman suomalaisnäyttelijän roolin uudessa ison rahan amerikkalaiselokuvassa on tehnyt Vera Jordanova, joka näytteli Tarantinon kaverin Eli Rothin kauhusatiirissa Hostel II ihan oikeasti ison roolin? Jordanova on kreditoitu leffan lopputeksteissä melkein kärkeen.

Eikä Kunniattomissa paskiaisissa ”karhujuutalaista” näytelleen Rothin ohjaama Hostel II ollut lajissaan mitenkään kehno – vaikka Suomessa se meni suoraan dvd:lle, kun Hostel ykkönenkin oli mennyt. Mielestäni kakkonen oli edeltäjäänsä selkeästi parempi, ja Jordanova varsin hyvä päitäpyörittävässä roolissaan.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Tämähän on aika sama juttu kuin festivaaliuutisoinnin kanssa: jok’ikinen kunniamaininta ja pysti uutisoidaan niin kuin se olisi parhaan elokuvan Oscar.

Viimeksihän tästä oli puhetta siellä Free Cinema -keskustelussa.

Niin, miksi Vera Jordanovan iso rooli Hostel kakkosessa on käytännössä sivutettu suomalaisen median huomion kohteena, mutta Björklund/Franzen -pariskunnan nollan arvoisista auditioneista uutisoidaan viikoittain?

Eli miksi itäeurooppalaistaustainen Jordanova on epähenkilö, mutta hurripariskunta on kuin kuninkaalliset?

Vastasinko jo omaan kysymykseeni?

Hyvät herrat toimittajat KK & OlliS
Kun te nyt olette toimittajia, niin onko teidän mielestänne uutinen, että Irina Björklund näyttelee, vaikka sitten pienessäkin roolissa, samassa elokuvassa Clooneyn kanssa? Uutisoisitteko itse vaikkapa Iltalehden tai Hesarin verkkotoimittajana tämän uutisena vai sivuttaisitteko koko asian?

Mitä festivaalipalkintoihin tai kunniamainintoihin tulee, kumpi pitäisi ensimmäisenä kieltää, niistä tiedottaminen vai niistä uutisointi?

Kyse ei ole niinkään siitä että uutisoidaanko vaan siitä, millainen painoarvo sille annetaan.

En mä oikein keksi, miten ketään palvelee se, jos jokainen pikkujuttu uutisoidaan merkitystään isommalla tavalla.

OlliS: ”En mä oikein keksi, miten ketään palvelee se, jos jokainen pikkujuttu uutisoidaan merkitystään isommalla tavalla.”

– Minä en ole nähnyt mitään hillitöntä henkselien paukuttelua pikkufestaripalkinnoista. Luulenpa ettet sinäkään. Parin rivin uutisia.

Rgames: ”Kun te nyt olette toimittajia, niin onko teidän mielestänne uutinen, että Irina Björklund näyttelee, vaikka sitten pienessäkin roolissa, samassa elokuvassa Clooneyn kanssa? Uutisoisitteko itse vaikkapa Iltalehden tai Hesarin verkkotoimittajana tämän uutisena vai sivuttaisitteko koko asian?”

Kyseessä ei ollut mikään snadi verkkouutinen, vaan Ilta-Sanomien lööppi, siis lehden lukijoille päivän kiinnostavimpana uutisena tuputettu asia. Lööpissä luki myös ”LOISTOROOLI!”, mikä on aika paljon sanottu osasta, joka sittemmin paljastui itse jutussa lähinnä vilahdukseksi. Uutinenhan tuo Björklundin rooli toki on, mutta taas kerran lööpissä maalaitiin hassua sinivalkofantasiaa.

Rgames: ”Minä en ole nähnyt mitään hillitöntä henkselien paukuttelua pikkufestaripalkinnoista. Luulenpa ettet sinäkään. Parin rivin uutisia.”

Kivahan se on, että menestyksestä uutisoidaan, mutta kyllä tuon tuostakin luen lehdistä, kuinka suomalaisleffa palkittiin siellä tai tuolla – tapahtumassa, josta en ole aiemmin kuullut eikä varmaan juuri kukaan mukaan. On se vähän outoa, jos Pyhän kirjan varjon FIFDH-ihmisoikeuselokuvafestivaaleilla omassa sarjassaan (yhdessä monista) saama palkinto uutisoidaan yhtä isosti kuin se, ketkä voittivat Berliinin tai Cannesin elokuvajuhlilla.

Rgames: ”Mitä festivaalipalkintoihin tai kunniamainintoihin tulee, kumpi pitäisi ensimmäisenä kieltää, niistä tiedottaminen vai niistä uutisointi?”

Kieltäminen on sairaan mielikuvitusta.

KK: ”Kieltäminen on sairaan mielikuvitusta”
– Kiitän diagnoosista. Ammattilaista on uskottava.