Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Espoo Cine 2012: ”Lars von Trier on täysin hullu”, todistaa tuottajapartneri Peter Aalbaek Jensen, osa 1

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 21.8.2012 12:05

Zentropa on Tanskan tärkein elokuvien tuotantotalo ja jättiläinen tv-draamassakin. Vuolaasti kiroileva veijari Peter Aalbaek Jensen saapui Espoo Cine -festivaalille kertomaan Zentropan tarinan itseään kehuen. Liikekumppaniaan Lars von Trieriä Aalbaek Jensen kuvaili välillä pilkallisesti, yleensä ironisesti ja lopulta suurella sympatialla.

”Euroopassa tehdään 700-900 elokuvaa vuodessa ja useimmat ovat vitun tylsiä. En ole eurooppalaisen elokuvan fani. Ihailen amerikkalaista tuotantotapaa. He osaavat tehdä elokuvia, jotka kelpaavat kaikkialle. Kun saan kotonani valita mitä videotykilläni katson, valitsen yleensä amerikkalaisen elokuvan.”

”Meidän eurooppalaisten elokuvantekijöiden pitäisi olla vastuullisempia veronmaksajille. Meidän pitäisi tehdä viihteellisempiä elokuvia. Yleensä kiitetyt elokuvat myös menestyvät. Jos viemme kaksi tuntia ihmisten aikaa, sen pitäisi olla valaiseva hetki. Ei masentava elokuva ole sen parempi.”

”Monille elokuvaohjaajiksi haluaville olen neuvonut, että ryhdy taidemaalariksi. Taulusi ei maksa kahta miljoonaa euroa julkista rahaa.”

Nämä viisaudet lausui Tanskan menestynein elokuvatuottaja, joka tunnetaan etenkin von Trierin kolkoista ja haastavista elokuvista – mutta ne ovatkin olleet menestyksiä jo pitkään.

Aalbaek Jensen (tästä alkaen PAJ) aloitti tuottajana 1980-luvulla. Nyt hän on alalla koko Euroopassa tunnettu huippunimi.

Hänen ensimmäisen elokuvansa näki aikanaan teattereissa kuitenkin vain 69 maksavaa katsojaa.

”Olisi tullut halvemmaksi maksaa jokaiselle kymppitonni ja käskeä heitä pysymään poissa”, PAJ totesi.

Hän piti Espoossa masterclassin, jota voisi ehkä ennemminkin kutsua ihan luennoksi.

”Konkurssi on hyvä alku uralle. Virkavalta on kannoillasi ja haluaa jokaisen pennin taskuistasi. Saat perspektiiviä.”

PAJ kertoi olleensa kerran palkkatyössä, kolme päivää.

”Älkää koskaan menkö töihin. Se on nöyryyttävintä mitä ihmiselle voi tapahtua. Se on houkuttelevaa, koska se tuo säännöllisesti rahaa ja järjestyksen elämään, mutta se kastroi.”

Tuossa ainoassa työpaikassaan hän tuotti mainoksen rasittavan ja mielipuolisen ohjaajan kanssa. Tyypin, jonka kanssa juuri kukaan muu ei suostunut työskentelemään. Siitä asti Aalbaek Jensen ja Lars von Trier ovat olleet erottamattomat.

”Lars ei ole mukava tyyppi, mutta hänellä on keskiaikainen moraali. Autoin häntä, kun hän oli pohjalla, ja hän ei ole koskaan päästänyt minua menemään.”

Von Trierin neuroosit ja hermoromahdukset eivät ole markkinointia. Hyvä ja tanskalaiseen tapaan varsin ronski huumorintaju molemmilla Zentropan perustajilla kuitenkin on.

”Ei kannata perustaa yhtiötä hullun kanssa. Etenkään sellaisen, jolla todella on 4-5 diagnoosia mielen sairauksista. Hän syö useita lääkkeitä pysyäkseen tolkuissaan.”

”Mutta perustimme Zentropan 1.1. 1992 ja meidän on ollut siitä asti pakko sietää toisiamme. Nostamme edelleen 50 000 kruunun kuukausipalkkaa, samaa kuin Zentropan perustaessamme. Lars ei voi nostaa omaansa, koska olisin kateellinen ja toisinpäin.”

Zentropa täytti tämän vuoden alussa 20 vuotta. Parhaina vuosina sillä on Tanskassa melkein kansainvälisen elokuvan monopoli. Von Trierin lisäksi Zentropa on antanut siivet esimerkiksi Susanne Bierille ja Lone Scherfigille. Useat Thomas Vinterbergin elokuvat ovat sen tuotantoja, samoin esimerkiksi Klovni.

Alku oli kuitenkin hankala. Toinen oli konkurssituottaja, toinen tekotaiteilijana pidetty ärsyttäjä, jonka ohjaukset eivät vetäneet katsojia.

”Mutta näin asiat menevät. Uskollisuus on minusta ainoa tapa tuottaa elokuvia. Susanne (Bier) teki viisi paskaa elokuvaa ennen kuin hänestä tuli hyvä. Lars teki kolme-neljä.”

”Zentropan alusta asti päätimme tehdä taidetta. Mutta kaupallista taidetta. Sellaista minkä voi myydä. Jos elokuvaa ei voi myydä, ei ole varaa tehdä seuraavaa.”

Cannesiin hyväksytyn Europan (1992) jälkeen kassa oli taas tyhjä.

”Lars halusi tehdä elokuvan uskonnosta. Minusta oli parempi tehdä elokuva jossa on seksiä, koska seksi myy. Keksin yhdistää nämä teemat: elokuva nunnasta, joka yrittää nussia tiensä taivaaseen.”

”Hyvä idea, Lars sanoi”, Aalbaek Jensen totesi matkien von Trierin muka piipittävää ääntä.

”Teimme elokuvan. Se nimi on Breaking the Waves.”

Siitä von Trierin nimi alkoi leviämään.

Lisää sitaatteja Aalbaek Jensenin luennosta huomenna.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

”Siitä von Trierin nimi alkoi leviämään.”

Ehkä tämän julkaisun nimi tulisii typistää Kuvalehdeksi. Toimittajien suomen kieli ei näytä edustavan heidän vahvinta osaamistaan.

Osaa näemmä trollata samalla lailla kuin Lars. No, nerohan se on (Lars siis).