Elokuvien katsojaluvut: listahullujen kansanhuvia, vedonlyöntikohde ja tienaamiskeino

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Suomessa on hyvin vähän elokuvablogeja. Olen jokseenkin huvittunut siitä, että yksi niistä aktiivisemmin päivittyvistä ja edes jonkinlaista omaa pohdintaa sisältävistä käsittelee Hollywood-elokuvien viikonloppukatsojamääriä USA:ssa.

Box Office Poison on siis suunnattu alan ammattilaisille – vai hetkinen, eikö sittenkään? Kenelle sitten?

Ovatko Yhdysvaltojen katsojaluvut ja viikonlopun maaliintulojärjestykset tosiaan jo kansanhuvia Suomessakin?

Toki Niku Hooli myös spekuloi ja analysoi (joskaan ei kovin syvällisesti: ”Kummastakin on tullut suuria hittejä, koska yleisö on pitänyt niistä. Monet jopa rakastaneet niitä. Niitä on käyty katsomassa viikko toisensa jälkeen ja niitä on suositeltu kavereille”, hän pohti Titanicin ja Avatarin sukseeta).

Kirjoitin elokuvista ravihevosina jo puolitoista vuotta sitten, eikä tässä nyt ole paljoa lisättävää.

Ovatko elokuvat aiheena niin vaikea, että niitä tekee mieli lähestyä vain dollaritaulukoiden ja matemaattisten listojen kautta?

”..how would the cultural landscape surrounding modern films be different if we didn’t know the grosses for films like Iron Man, New Moon, and Fantastic Mr. Fox? Would we still generally come to perceive the last film as the odd kid out, as a risky gamble, weeks, hell months, before it was released? If we didn’t see and hear countless times over a weekend that a film failed to score a big blockbuster opening, would our perception of a film like Fox, no matter how much we liked it, improve? In the days since Fox opened, most of the praise I’ve heard has been mixed with a nearly eulogizing disappointment regarding its box office numbers”, pohti Hunter Stephenson taannoin Slashfilm-blogissa.

Ajattelisimmeko elokuvia ja elokuvateollisuuttakin eri tavalla, jos katsojaluvut eivät olisi kisailun aihe?

Toisaalta Yhdysvalloissa katsojaluvuista on jo pitkään voinut lyödä vetoakin. Ja se oli vasta alkua.

Pian leffojen menestyksistä käydään siellä jo futuurikauppaa – pörssityylinen kaupankäynti elokuvien tuotto-odotuksilla hyväksyttiin huhtikuussa.