Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Elokuvia identiteettikriisin partaalla

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 8.10.2008 06:30

Aina välillä käy niin, että yhdestä aiheesta tehdään samanaikaisesti kaksi toisiinsa liittymätöntä elokuvaa. En tarkoita tapauksia, joissa menestyselokuvasta tehdään nopeasti halpa kopio, vaan suunnilleen tasavertaisina kilpailevia teoksia.

Esimerkkejä ovat vaikkapa meteorielokuvat Armageddon (1998) ja Deep Impact (1998) sekä Truman Capotesta samaan aikaan tehdyt kaksi draamaa, Capote (2005) ja Kunniaton (Infamous, 2006). Tapauksista on oikein oma Wikipedia-sivunsakin.

Joskus tällaisen kilpailutilanteen uhatessa toinen tuottaja jänistää viime hetkellä. Elokuvamoguli ja keksijä Howard Hughesista oli tekeillä kaksi mahtailevaa elämäkertadraamaa, mutta Martin ScorsesenLentäjä (2004) ehti ensin tuotantoon ja Michael Mannin versio tarinasta jäi totetuttamatta. Oliver Stone ja Baz Luhrmann suunnittelivat Aleksanteri Suuri -aiheista elokuvaa vuosia, mutta Luhrmann heitti hanskat tiskiin kun Stone aloitti kuvauksensa.

Nyt on tekeillä kaksi Sherlock Holmes -seikkailua sekä kaksi suuribudjettista ranskalaista elokuvaa Coco Chanelista.

Holmes-elokuvista ensin ehtii Madonnan miehen Guy Ritchien ohjaama, jonka pääosassa etevänä salapoliisina on Robert Downey Jr, Watsonina Jude Law ja naispääosissa Kelly Reilly ja Rachel McAdams. Kuvaukset alkoivat jo. Pohjana on Lionel Wagramin sarjakuva, joka puolestaan on Sir Arthur Conan Doylen tekstien ”inspiroima”.

Mutta suunnitteilla on myös koomisempi elokuva, jossa Sacha Baron Cohen esittää Holmesia.

Aikamoinen tilanne. Downey on tällä hetkellä ehkä suosikkinäyttelijäni amerikkalaisista – hän sai lähtökohdiltaan heikon Iron Maninkin toimimaan kerta kaikkiaan mainiosti – mutta kun materiaali on sopivaa, Baron Cohenin koomikontaidot ovat suorastaan lyömättömät.

Entäs Coco?

Chanel et Stravinsky, l’Histoire Secrete on elokuvista kiinnostavampi. Se kertoo Chanelin ja säveltäjä Igor Stravinskyn rakkaustarinaa. Ohjaaja on Ranskassa uransa eli paljon mainoksia ja kolme pitkää elokuvaa (Dobermann, Blueberry, 99 frangia) tehnyt belgialainen Jan Kounen, jonka visuaalinen tyyli on hyvin omalaatuinen ja railakas, joskaan ei kaikkien makuun. Stravinskyna on Pohjoismaiden tämän hetken tärkein näyttelijä Mads Mikkelsen. Anna Mouglalis esittää Chanelia.

Kaupallisesti kuumempi nimike on Coco avant Chanel, eli Coco ennen Chanelia. Sen tekemisestä on uutisoitu Suomessakin, sillä päärooliin on kiinnitetty Amelién ja Da Vinci -koodinAudrey Tautou. Nappisilmäinen Tautou on yhä Ranskan suurin vientivaltti elokuva-alalla.

Jos elokuvista vain toinen totetutuu, rukoilen että se on Kounenin taatusti persoonallinen näkemys. Kounenin uusin elokuva, mainosalan ja kulutuskulttuurin satiiri 99 frangia saa Suomen ensi-iltansa nyt perjantaina. 99 frangia on ratkaisevasti parempi kuin Frederic Beigbeiderin kohuromaani 24,99 €, johon elokuva perustuu.

Muotimaailmasta on muuten tehty hämmästyttävän vähän elokuvia, vaikka se tarjoaisi sekä glamouria että traagisia ihmiskohtaloita. Mieleen tulevat oikeastaan vain Robert AltmaninPret-a-porter sekä Ben Stillerin farssi Zoolander.

Kaikki Kuvien takaa -blogin kirjoitukset löydät täältä