Elokuvayleisön härski harhaanjohtaminen: päivässä 38 miljoonan taalan liikevaihto

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Elokuvan nimi on Long Day’s Journey Into Night. Se on ”unenomainen film noir”, kuvaili Variety ja täsmensi: abstrakti, juoneton, täynnä taiteellisia viittauksia.

Cannesissa toukokuussa maailmanensi-iltansa saanut elokuva huipentuu 59-minuuttiseen yhden oton yhtäjaksoiseen kuvaan. Tuo jakso on toteutettu stereoskooppisena kuvana eli lasit vaativana 3D:nä.

Ranskalais-kiinalaisen elokuvan on ohjannut runoilijanakin tunnettu Bi Gan. Hänen esikoisohjauksensa Kaili Blues kertoi masentuneista maalaislääkäreistä.

Pari viikkoa sitten Long Day’s Journey Into Night sai ensi-iltansa Kiinassa. Se teki huikean tuloksen ensi-iltapäivänään.

Tässä vaiheessa täytyy täsmentää, että vaikka Kiinan elokuvateatteriala on kasvanut tavalla, jonka kuvaaminen räjähdysmäiseksi olisi vähättelyä, bisnes perustuu ensisijaisesti spektaakkeleihin, fantasiaan ja ryminään sekä jossain määrin paikallisiin komedioihin. Draamaelokuvia ei katsotuimpien listoilla ole nähty, saati vaikeampaa art housea.