Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Elokuvatähtiä kaupan mediamannekiineiksi: Oscar-voittaja Hilary Swankillakin on hintansa

Blogit Kuvien takaa 17.10.2011 10:01
Kalle Kinnunen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Hollywood-tähdet bailasivat Tsetsenian johtajan syntymäpäivillä, kertoivat lehdet toissa viikolla. Ensimmäisten uutisten mukaan paikalla olivat ainakin Oscar-voittajat Hilary Swank ja Kevin Costner (sekä vähemmän kirkas karatetaitoinen belgialaistähti Jean-Claude Van Damme).

Tässä Hesarin uutinen.

Miksi? Ovatko tähdet jostain syystä Ramzan Kadyrovin kavereita? Ei. Kuten jutussa mainitaan, starat oli ostettu paikalle.

Jos leffaa ei ole tekeillä, eikö olekin ihan ok matkustaa oman seurueen kanssa yksityiskoneella vähän pidempikin matka ja kuitata vuorokauden paikallaolosta kymmeniä (Van Damme) tai useita satoja tuhansia (oikea tähti)? Ei varmaan, jos ääneen kysytään, mutta kuiskaten vastaus on eri.

Kuulin taannoin eräältä suuren elokuva-alan bisneslehden toimittajalta, että nimeltämainitsematon, jo kuudella vuosikymmenellä työskennellyt ranskalaisnäyttelijä pyysi venäläiseltä elokuvafestivaalilta parin päivän ”kunniavieras”-visiitistä 30 000 euroa – ehdottomasti vain käteisellä maksettuna. Käsittääkseni se myös maksettiin.

Bradpittien, keiraknightleyjen ja ryangoslingien ei tarvitse moisia juttuja harkita, kun ura on hyvällä mallilla, kalenteri täynnä ja motivaatiota riittää – mutta kaikki nämä tekijät ovat alttiita muuttumaan.

Mannekiinien Swankin ja Van Dammen näkökulmasta juoruilu on tietysti ikävää, semmoinen, että ryhdytään puhumaan Kadyrovin hallinnon törkeistä ihmisoikeusrikkomuksista, ja lopulta kävi ilmi, ettei Costner ollutkaan paikalla.

Ilmiö on lähtökohdiltaan samanlainen, joskin Kadyrovin murhaajataustan vuoksi vähemmän hilpeä kuin Hollywoodin tähtien Japanissa tekemät televisiomainokset 1980- ja 1990-luvuilla. Huippunäyttelijät, jotka eivät tuolloin olisi missään tapauksessa suostuneet Yhdysvalloissa tai muualla länsimaissa televisiomainokseen, koska se halventaisi imagoa, menivät innokkaina Japaniin ja kuittasivat miljoonapalkkioita yhtä hyvin päivittäistavaroiden kuin luksustuotteiden kampanjakasvoina. Eihän kukaan saisi koskaan tietää…

Internetin ajalla salailulle tuli loppu. Tässä muutamia mainoshelmiä YouTubesta: ysäri-Keanu myy mitäpä muuta kuin Suntory-viskiä, Arnold Schwarzenegger 90-luvulla nuudelikauppiaana ja vuonna 2001 limsakasvona – sekä ”Jack Bauerina” energiajuomaa esittelevä Kiefer Sutherland ja Japanissa paljon keikkaa tehnyt Nicolas Cage ilmeisesti vain muutaman vuoden takaa.

Ei ehkä hyväksi julkisuuskuvalle, eihän.