Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Elokuvalle samanaikainen ensi-ilta teattereissa ja nettipalvelussa – Finnkino hermostui

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 3.8.2011 03:31

Trust-nimisen draaman piti saada ensi-iltansa nyt perjantaina. Viime viikolla mainostettiin, että se jo tulee samana päivänä katsottavaksi Elisan tilausvideopalveluun. Nyt Finnkino perui Trustin esitykset teattereissaan.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Aamulehti.

Olemme tottuneet malliin, jossa elokuva nähdään ensin teattereissa, sitten 3-6 kuukauden kuluttua dvd:llä ja parin-kolmen vuoden kuluttua televisiossa. (Kaapelikanavat ovat ehtineet usein esittämään sen reilun vuoden kuluttua valkokangaslevityksestä.)

Näitä välejä kutsutaan alalla ikkunoiksi.

Kun elokuvien vuokraaminen verkossa kotikatseluun on tullut helpoksi, on Yhdysvalloissa kokeiltu erilaisia liiketoimintamalleja. Joitain art house -elokuvia on tuotu samanaikaisesti sekä valkokankaalle että verkkovuokraamoihin. Niiden yleisö on vähälukuista mutta innokasta: suuria elokuvanystäviä. Ne, joita tällainen elokuva kiinnostaa, menevät yleensä katsomaan sen teatteriin mikäli vain voivat – kotikatselu ei ole prioriteetti.

Näissä tapauksissa elokuvia on levitetty yksityisissä tai pienten art house -ketjujen teattereissa, lähinnä suurkaupungeissa. Idea on se, että leffateatteriesityksillä saadaan mediahuomio, ja pienempien paikkakuntien asukkaat voivat katsoa saman tien kotonaan elokuvan, joka ei heidän seudulleen koskaan valkokankaalle saapuisi.

Suuret elokuvateatteriketjut USA:ssa ovat pitäneet tiukasti kiinni asemastaan. Samanaikainen verkkolevittäminen ja teatteriensi-ilta ovat niiden näkökulmasta täysin mahdottomuus. Nyt Finnkino osoitti, että se on samaa mieltä: tälle tielle ei lähdetä.

Ymmärtäisin Finnkinoa, jos asia olisi tullut heille täytenä yllätyksenä. Ylen uutisten mukaan näin ei ole, tai ehkä Finnkinossa sisällä on tapahtunut tietokatkos.

Aamulehden otsikko ”Elisa nappasi ensi-iltaelokuvan palveluunsa” on toki totta, hyvä nappaus – mutta tavallaan harhaanjohtava, koska Trustin maahantuoja Future Film on elokuvaa tietenkin Elisalle tarjonnut.

Trustin nettiteema tekee siitä oivallisen tällaiseen kokeiluun – ja vielä enemmän se, että kyseessä on pienen budjetin elokuva, jolle ei  suuria katsojamääriä ole odotettu.

Future Film on kokeillut levityskuviossa luovia liikkeitä aiemminkin. Se on viimeisen vuoden ajan tuonut pienehköjä elokuvia (mm. The Killer Inside Me) yhdellä kopiolla valkokankaalle vain noin kuukautta ennen dvd-ensi-iltaa. Käsittääkseni tämä ei ole Finnkinoa haitannut. Futuren ratkaisua tulee katsoa siitä kulmasta, että suppeakin valkokangaslevitys on arvioitu kannattavaksi ainoastaan, jos dvd – josta ne varsinaiset rahat kääritään – saadaan ulos välittömästi.

Tosiasia on, että vaikka Finnkinokin takoo ennätystuloksia ja kaiken kaikkiaan Suomen elokuvateattereissa on viime aikoina käyty harvinaisen paljon, on elokuvien maahantuojien parasta liiketoimintaa dvd-levitys – ja tulevaisuudessa verkon vuokrapalvelut. Kuten sanottu, sieltä ne varsinaiset rahat kääritään.

Toinen tosiasia on, että elokuvateatteribisneksen täytyy löytää synergiaedut verkkopalvelujen kanssa, eikä puolustaa tonttiaan ainoastaan aggressioilla. Etenkin art house- eli niin sanotuista laatuelokuvista valtaosa on sellaisia, että yleisö katsoo ne kuitenkin mieluummin kankaalta kuin kotioloissa. Future Filmin kuukauden parin ikkunat eivät ole poikkeuksia.

Kolmas tosiasia on vääjäämätön muutos siinä, pidetäänkö ikkunoita aina välttämättöminä. Jo pelkästään nettipiratismi kyseenalaistaa ne joissain tapauksissa.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

”Kolmas tosiasia on vääjäämätön muutos siinä, pidetäänkö ikkunoita aina välttämättöminä. Jo pelkästään nettipiratismi kyseenalaistaa ne joissain tapauksissa.”

Eikö ikkunoiden peruste ole juuri piratismin aiheuttamien tappioiden minimoinnissa? Kun elokuva tulee dvd:lle, se on välittömästi verkossa. (Toki sitä ennen löytyy jo cam-piraatteja, mutta massa odottaa noita dvd-rippauksia). Leffaa kannattaa siis pitää teatterissa melko kauan ja takoa sillä rahaa, jos mahdollista.

Ikuisuuksia ei tietenkään kannata odottaa: dvd:kään ei enää tuota hyvin, jos se hype on jo ohi.

Mustaparta: ”Eikö ikkunoiden peruste ole juuri piratismin aiheuttamien tappioiden minimoinnissa? Kun elokuva tulee dvd:lle, se on välittömästi verkossa.”

Kyllä, osittain. Tosin nykyään merkittävä osa Hollywoodin studioelokuvista vuotaa nettiin hyvälaatuisina versioina jo kauan ennen dvd-julkaisua. Digitaaliajalla sitä on kovin vaikea estää. Art house -puolella taas tätä ei jakseta edes pitää kovin merkittävänä ongelmana.

Suomessa ongelmana on pitkä viive, ajoittain.
Valitettavan usein verkkolevityksessä elokuva on tarjolla BR/DVD-rippauksena, vasta viiveellä paikallisille elokuvateattereille. Hätäisimmät elokuvien ystävät tekevät ratkaisunsa eli nauttivat elokuvaviihteestä mahdollisuuden saatuaan, kotiteattereissaan.

Laatuelokuvia ei ruuhkaksi asti enää juurikaan tuoteta, joten elokuvien ystävät tarttuvat oitis tilaisuuteen kun tälläinen tarjotaan. Hyvin mielellään kuulemma elokuvateattereissa katsomassa kävisivät, mutta kärsivällisyys ei kestä. Tusinaelokuvia tulee liukuhihnalta ja niiden aikataulutus lienee kutakuinkin yhdentekevää, kasvotonta massatuotantoa kun ovat.

On se hieman huvittavaa jos Finnkino tästä nyt jotain hernettä nenään aikoo vetää. Tulevaisuudessa kuitenkin tämän tapaisten elokuvien teatterilevitystä on aika vaikea kuvitella Vpf-diilin myötä.

Aivan kuten sanoit Future ei varmasti tämän elokuvan teatterilevityksellä mitään rahaa koskaan kuvitellutkaan tekevänsä, mutta olisipa nyt ollut kuitenkin joku vaihtoehto kesän isoille jenkki ensi-illoille. Ilman Schwimmerin ja Owenin nimeä tämä olisi varmasti päätynyt suoraan dvd-levitykseen.

Trust elokuvan esitti ensi-illassa vain Lahdessa julkisin varoin toimiva Kino Iiris.

Iiristä lukuunottamatta kaikki teatterit, ei ainoastaan Finnkino, lähettivät viestin elokuvien levittäjille: Edes vähän kunnioitusta, kiitos.

Näitä luetaan juuri nyt