Elokuvakokemuksista, Indiana Jonesin vetovoimasta ja Bio Rexin remontista

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Bio Rexissä vietetään lauantaina Indiana Jonesin päivää. Ohjelmistossa ovat kaikki kolme hyvää Indy-leffaa – ja ne kaikki esitetään filmiltä, Tuomion temppeli ja Viimeinen ristiretki 70-millisiltä kopioilta.

Spektaakkelielokuvien luksusformaatti 70mm tarjoaa täyteläisemmän ja tarkemman kuvan sekä jotain määrittelemätöntä emotionaalista lisävoimaa.

Tapahtuman suunnittelun suuri oivallus on esittää elokuvat kronologisessa järjestyksessä. Seikkailu alkaa siis Tuomion temppelistä ja Kadonneen aarteen metsästäjät esitetään toisena. Iltapäivän ja illan aikana edetään vuodesta 1935 vuoteen 1938 ja tehdään pieni pyrähdys seikkailijan nuoruudessa.

Historiallista näkökulmaa on itse elokuvien ansioissakin sekä mikro- että makrotasolla. Kadonneen aarteen metsästäjät ei ole vain Steven Spielbergin paras elokuva vaan vauhtiviihteen virstanpylväänä yksi modernin Hollywoodin tärkeimpiä elokuvia. Kaikki ovat sen nähneet, mutta alle viisikymppisistä harva filmiltä. En minäkään, vielä. Itse näin Kadonneen aarteen metsästäjät sen ensimmäisestä suomalaisesta televisiolähetyksestä 14.3.1989. Seuraavien kahden viikon ajan katsoin elokuvan uudelleen vhs-kasetilta joka arkipäivä.

Silloin ei ollut internetiä, joten Viimeisen ristiretken ensi-ilta tuli melkein yllätyksenä. Ikärajaa uhmaten kävimme katsomassa elokuvan syntymäpäivilläni. Elämys oli tyrmäävä ja itse elokuva kuin lahja ala-astelaiselle fanille.

Valkokankaan vetovoimasta en ole sen koommin päässyt irti.

Valkokangas oli tuohon aikaan todellisempi kuin nykyään. Filmissä on jylhyyttä ja ajan ulottuvuus, jota muutama vuosi sitten standardiksi levinneessä digitaaliprojisoinnissa ei ole.

Viime vuosien väkevimpiin elokuvateatterikatsomiskokemuksiin kuuluvat 70-millisten filmien esitykset Bio Rexissä. Joku Top Gun ei ehkä ole perinteisellä tavalla suurta elokuvaa, mutta viime keväänä se heräsi aivan huikealla tavalla eloon Rexin kankaalla, täydelle riemuitsevalle salille.

Elokuvateatteri Bristolin suljettua neljä vuotta sitten ovensa Lasipalatsin Bio Rex on Suomen viimeinen paikka, jossa voidaan esittää 70-millisiä filmikopioita. Tavallisempaa 35-millistä voidaan sentään näyttää vielä muutamissa muissakin Helsingin elokuvateattereissa.

Tilanne on muuttumassa, huonompaan suuntaan. Amos Andersonin taidemuseo ottaa Bio Rexin pian haltuunsa. He aikovat rakentaa suojeltuun elokuvateatterisaliin esiintymislavan.

Suojeltu sali siis muuttaisi alkuperäistä käyttötarkoitustaan ja valkokangas siirtyisi aivan takaseinään, yli kymmenen metriä taaemmas.

Valkokangas pienenisi merkittävästi, sillä sali kapenee kohti takaseinää.

70-millisten esittämisen mielekkyys katoaisi.

Suunnitelma tulee todella huonoon aikaan, sillä 70-millinen on nyt uudessa nousussa. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (ent. Elokuva-arkisto) 70-millisiä, kuten nämä Indyt, esitetään loppuunmyydylle salille aina odotettuina erikoistapahtumina. Digitaaliprojisointia kritisoivat huippuohjaajat ovat vaatineet elokuvistaan teetettäväksi nimenomaan 70-millisiä kopioita ja niitä esitetään ympäri maailmaa.

Paul Thomas Andersonin upea Mestari tuotiin viime vuonna Bio Rexiinkin myös 70-millisinä erikoisnäytöksinä.

Tulossa ovat Quentin Tarantinon uusi The Hateful Eight, jonka ensimmäisessä trailerissakin ilmoitetaan, että yli vuoden kuluttua valmistuvaa elokuvaa tullaan esittämään myös nimenomaan 70-milliseltä filmiltä. Yhdysvaltojen levitysyhtiö on mukana Tarantinon suunnitelmassa.  Nyt marraskuussa tulee ensi-iltaan Christopher Nolanin odotettu Interstellar, joka saa ohjaajan vaatimuksesta monissa maissa ensi-iltansa filmiprojisointina ennen digisaleja. On epäselvää, tuodaanko Suomeen Nolanin teetättämää 70-millistä kopiota.

Nyt sen esittämiselle olisi vielä paikka.

Jos Amos Andersonin taidemuseon suunnitelmat ja remontti etenevät, Tarantinon elokuvan valmistuessa ensi vuoden lopulla sitä ei enää voi näyttää tekijänsä toivomassa formaatissa Suomessa lainkaan.

Muokattu 16.10. klo 11.06: Amos Andersonin taidemuseosta kerrotaan, että uuden esiintymislavan rakentamiseksi saattaa riittää, että vain salin ensimmäiset penkkirivit poistetaan, jolloin valkokangasta ei tarvitse siirtää.

Jatkoblogaus: Bio Rexin muutoksista: valkokangasta ei siirretä, vaikka estradi halutaan rakentaa