Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Disneystä tuli kaunis hirviö, joka syö kaiken

Blogit Kuvien takaa 21.8.2019 07:31
Kalle Kinnunen
Kalle Kinnunen - avatar
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Eilen pamahti useita Hollywood-uutisia, kuten tieto Disneyn ja Sonyn riidasta, jonka seurauksena tulevat Spider-Man -elokuvat tekee yksin Sony. Ei ehkä kuulosta järisyttävältä, mutta oireena valtapelistä ja globaalien elokuvamarkkinoiden hallinnan tavoittelusta kyseessä on iso uutinen.

Hämähäkkimies-hahmon viimeisin seikkailu Spider-Man: Far From Home teki yli miljardin euron elokuvateatteriliikevaihdon. Se on tällä hetkellä vuoden 2019 kuudesta maailmanlaajuisesti katsotuimmasta elokuvasta ainoa, joka ei ole (yksin) Disneyn. Se on myös Sonyn historian suurin menestys, siis suositumpi kuin viimeimmät 007-elokuvat.

Hämis on ainoa Marvel-hahmo, jonka elokuvaoikeudet ovat Sonylla eli muualla kuin Disneyllä. Disney on antanut Spider-Manin olla osa supersuosittua Marvel-elokuvien ”universumia”, mikä on markkinoinnillisesti kultainen väylä Sonylle. Kun Marvel-hahmot seikkailevat ristiin toistensa elokuvissa, ne myyvät luontevasti toisiaan. On pääteltävissä, että Disneyn ehdot yhteistyölle kiristyivät ja näin kävi.

Disneyn valta arveluttaa monia nyt toden teolla.

Viime vuonna alkaneessa kaupassa se hankki lähes satavuotiaan 20th Century Fox -studion, yhden viidestä kilpailijastaan, ja käytännössä söi sen brändiä myöten.

Disney ei tee elokuvateattereihin pieniä, ns. taiteellisempia elokuvia suurten tuotantojen sivussa. Eivät sen suuret elokuvat kehnoja ole – joukossa on valtavirran kauneimpia helmiä – mutta se ei edes teeskentele muuta kuin spektaakkelibisnestä. Nyt näyttää siltä, että 20th Century Foxin tuleva tuotanto keskittyy jo olemassaoleviin ja rahantekokoneiksi todistettuihin brändeihin, kuten Avatareihin. Alkuperäisaiheet unohdetaan. (Kunnianhimoisempien elokuvien tytäryhtiö Fox Searchlight on toki olemassa ja jatkanee entiseen malliin, mutta ennen myös varsinainen Fox teki isoja elokuvia, joista Ad Astra jäänee yhdeksi viimeisistä.)

Tänä vuonna Disney hallitsee markkinoita huomattavasti suuremmalla osuudella kuin mikään elokuvastudio historiassa.

Disneyn markkinaosuus on tänä vuonna Yhdysvalloissa toistaiseksi 37,1 prosenttia, mikä on aivan valtavasti – kolme seuraavaa ovat Universal, Warner ja Sony yhteensä 38,5 prosentin osuudella. Disneyn 37 prosentin osuus on saavutettu vain yhdeksällä elokuvalla. Universalin, Warnerin ja Sonyn osuus koostuu 47 elokuvan lipputuloista. Disneyltä ovat tulossa ennen vuodenvaihdetta vielä Frozen 2 ja viimeisimmän Tähtien sota -trilogian päätososa sekä niitä aavistuksen matalamman profiilin jatko-osa Maleficent – Pahatar -elokuvalle; kun puhutaan nyky-Disneystä, sekin on menestysodotuksiltaan miljardin taalan leffa.

Vertailun vuoksi: vielä vuosikymmenellä 2000-2009 Disney harvoin saavutti edes 20 prosentin markkinaosuutta, joinain vuosina hyvä kun kymmenenkään.

Striimauspuolella pian aloittava Disney+ -palvelu on myös askel markkinasegmentin suvereeniin hallintaan. Yhtiö keskittää brändiensä kotikatselun omaan palveluunsa, joka on samalla ensimmäinen väylä, jolla se myy sisältöjään suoraan kuluttajille ilman välikäsiä.

Ei ihme, ettei Disney tarvitse Sonyn Hämähäkkimiestä, jos sen esittämiin ehtoihin ei suostuta.

Disney on eräänlainen kaunis hirviö, jonka kasvua ei kai pysäytä mikään.