Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Digitaalitehosteista, osa 2: Lars von Trierin tuleva Nymfomaani tekee niminäyttelijöistä digitaalisesti pornotähtiä

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 19.9.2012 15:45

Lars von Trierin seuraavaa elokuvaa Nymphomaniac kuvataan paraikaa. Charlotte Gainsbourg näyttelee naista, joka tilittää Stellan Skarsgärdin näyttelemälle miehelle takaumina sukupuolielämänsä vilkkaat vuosikymmenet. Luvassa on ainakin aitoa tai aidon näköistä, kaiken paljastavaa seksiä. Pornoa, kenties.

Lars von Trier on parhaimmillaan nerokas ohjaaja sekä erittäin taitava provokaattori, jälkimmäistä tunnetusti myös ulkoelokuvallisesti.

Paraikaa kuvattavan Nymfomaanin kanssa voi käydä niin, että närkästysarvot nousevat yli äyräiden. Siksi von Trier aikoo tehdä elokuvasta kaksi versiota, kesymmän ja rankemman – myös sensuurisyistä. Linkitetystä Screenin jutusta ei puutu itsekehuakaan:

”The filmmakers said in a statement: ”With Nymphomaniac, Lars von Trier wishes to transfer, in film, previously unseen qualities from the world of literature. A monumental film about the female erotic desire, with claims and counter-claims, conflicting angles, and moral or perhaps precisely immoral observations. Because through the help of the main story, the film allows for the most strident arguments and wildest thesis, and exactly thereby it creates space for the discussion of it all – the film itself, the human beings, life!”

Jutun media-clou on se, mistä nuori amerikkalainen tähti Shia LaBeouf on laajalti siteeratuissa haastattelukommenteissa kertonut: kuvissa tulee olemaan hardcore-pornoa, oikeaa yhdyntää.

Vaan ei sittenkään ”oikeaa”, vaan simulaatiota. Arvostettujen näyttelijöiden ei tarvitse osallistua pornokuvauksiin. Niissä käytetään sijaisnäyttelijöitä sekä digitaalitehosteita, Screen kertoi.

Yksityiskohtaisia panokuvia luodaan siis tietokoneanimaationa.

Voiko se olla vakuuttavaa?

Kyllä voi. Viime viikolla kirjoitin Puhdistuksen digi-kärpäsistä ja -verestä, joita ei harjaantumaton silmä erota.

Vaikka Nymphomaniacin budjetti tuskin nousee samaan luokkaan, hyvän vertailukohdan nykyteknologian mahdollisuuksiin antaa The Expendables 2, menestyksekäs action-hemmojen kokoontumisajoleffa, joka käväisi ensi-illassaan Suomessakin listaykkösenä. Siinä ei ole toki ole seksiä, ei tietenkään, mutta todella paljon väkivallan kuvausta luotien hurmeisista osumista raajojen katkomiseen – ja se on digitaalista. Keinoverta tai tekoraajoja ei tarvittu kuvauksissa lainkaan.

Fx Guide -saitin juttu The Expendables 2:n digitöistä kertoo olennaisen.

Jonkinlaisen kiteytyksen antaa maininta ulkokuvien tuunamisesta: Bulgarian talvesta tehtiin trooppinen viidakkokesä, ja aivan kaikki väkivaltatehosteet ovat jälkitöitä.

En spekuloi Nymfomaanin sisältöä enempää – Trier yllättää aina – mutt on selvää, että nykytekniikalla tutut näyttelijät saadaan vaikka millaisiin pornokohtauksiin ilman minkään kriittisen kehon osan paljastamista kuvauksissa oikeasti. LaBeoufkin lienee antanut valtuudet tehdä itsestään ”pornotähden”, Antichristin perusteella (enkä nyt tarkoita elokuvan alun seksikohtauksia, joissa esiintyivät sijaisnäyttelijät) varsin uskaltavasta Gainsbourgista puhumattakaan.

On mielenkiintoista nähdä ja kokea, miten Nymfomaanin erotiikka/porno/whatever tulee vaikuttamaan katsojaan. Tiedämme elokuvaväkivallasta, että se on tehosteita, eikä ketään satutettu oikeasti.

Onkohan fiktiivisyys yhtä selvä asia myös autenttisen näköisen seksin osalta? Ainakin iltapäivälehdillä tulee olemaan hauskaa.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

The Expendablesin 2:n tehosteet olivat sikäli jänniä, että vaikka verenroiskeet, helikopterit ja panssarivaunut olivat ilmiselvästi digitaalisia, en olisi ikinä arvannut, että alun viidakko oli tietokoneella luotu. Tämä taas osaltaan liittyy siihen, että Bulgarian muuttaminen tropiikiksi on jo ajatuksena niin absurdi, ettei sellaista osaa epäillä.

Osansa on silläkin, että Expendables 2 on visuaalisesti heikkolaatuisinta valtavirran elokuvaa, mitä olen ikinä teattereissa nähnyt. Filmille kuvattu elokuva on saatu näyttämään kamerakännykällä tallennetulta. Kun lähes koko elokuva näyttää läpikotaisesti näin sotkuiselta, sen mukana menee huomaamatta läpi yhtä sun toista.

Expendables 2:een liittyen: netissä on hieno videokollaasi juuri maisemien jälkikäsittelystä, ja täytyy kyllä sanoa, etten minä ainakaan teatterissa huomannut mitään.

Olisin itse asiassa toivonut, että elokuvan verikekkerit olisi tehty samalla tavalla miten näiden ukkojen elokuvissa 80-luvulla: ihan perinteisinä veripatruunaroiskeina.

Tuo on myös hyvä, kun KK mainitsee, että ”elokuvassa ei ole seksiä, ei tietenkään” – koska sehän se on se amerikkalaisen sensuurin klassinen kaksinaismoralismi. Verisintä hakkaamista, tappamista ja silpomista kyllä saa olla mielin määrin, muttei viittaustakaan paljaaseen pintaan. TV-sarja Hell On Wheels on aika hyvä esimerkki, siinä prostituoidutkin kylpevät vaatteet päällä.

Näitä luetaan juuri nyt