Digitaalitehosteista, osa 2: Lars von Trierin tuleva Nymfomaani tekee niminäyttelijöistä digitaalisesti pornotähtiä

Profiilikuva
Blogit Kuvien takaa
Kalle Kinnunen on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Lars von Trierin seuraavaa elokuvaa Nymphomaniac kuvataan paraikaa. Charlotte Gainsbourg näyttelee naista, joka tilittää Stellan Skarsgärdin näyttelemälle miehelle takaumina sukupuolielämänsä vilkkaat vuosikymmenet. Luvassa on ainakin aitoa tai aidon näköistä, kaiken paljastavaa seksiä. Pornoa, kenties.

Lars von Trier on parhaimmillaan nerokas ohjaaja sekä erittäin taitava provokaattori, jälkimmäistä tunnetusti myös ulkoelokuvallisesti.

Paraikaa kuvattavan Nymfomaanin kanssa voi käydä niin, että närkästysarvot nousevat yli äyräiden. Siksi von Trier aikoo tehdä elokuvasta kaksi versiota, kesymmän ja rankemman – myös sensuurisyistä. Linkitetystä Screenin jutusta ei puutu itsekehuakaan:

”The filmmakers said in a statement: ”With Nymphomaniac, Lars von Trier wishes to transfer, in film, previously unseen qualities from the world of literature. A monumental film about the female erotic desire, with claims and counter-claims, conflicting angles, and moral or perhaps precisely immoral observations. Because through the help of the main story, the film allows for the most strident arguments and wildest thesis, and exactly thereby it creates space for the discussion of it all – the film itself, the human beings, life!”

Jutun media-clou on se, mistä nuori amerikkalainen tähti Shia LaBeouf on laajalti siteeratuissa haastattelukommenteissa kertonut: kuvissa tulee olemaan hardcore-pornoa, oikeaa yhdyntää.

Vaan ei sittenkään ”oikeaa”, vaan simulaatiota. Arvostettujen näyttelijöiden ei tarvitse osallistua pornokuvauksiin. Niissä käytetään sijaisnäyttelijöitä sekä digitaalitehosteita, Screen kertoi.

Yksityiskohtaisia panokuvia luodaan siis tietokoneanimaationa.

Voiko se olla vakuuttavaa?

Kyllä voi. Viime viikolla kirjoitin Puhdistuksen digi-kärpäsistä ja -verestä, joita ei harjaantumaton silmä erota.

Vaikka Nymphomaniacin budjetti tuskin nousee samaan luokkaan, hyvän vertailukohdan nykyteknologian mahdollisuuksiin antaa The Expendables 2, menestyksekäs action-hemmojen kokoontumisajoleffa, joka käväisi ensi-illassaan Suomessakin listaykkösenä. Siinä ei ole toki ole seksiä, ei tietenkään, mutta todella paljon väkivallan kuvausta luotien hurmeisista osumista raajojen katkomiseen – ja se on digitaalista. Keinoverta tai tekoraajoja ei tarvittu kuvauksissa lainkaan.

Fx Guide -saitin juttu The Expendables 2:n digitöistä kertoo olennaisen.

Jonkinlaisen kiteytyksen antaa maininta ulkokuvien tuunamisesta: Bulgarian talvesta tehtiin trooppinen viidakkokesä, ja aivan kaikki väkivaltatehosteet ovat jälkitöitä.

En spekuloi Nymfomaanin sisältöä enempää – Trier yllättää aina – mutt on selvää, että nykytekniikalla tutut näyttelijät saadaan vaikka millaisiin pornokohtauksiin ilman minkään kriittisen kehon osan paljastamista kuvauksissa oikeasti. LaBeoufkin lienee antanut valtuudet tehdä itsestään ”pornotähden”, Antichristin perusteella (enkä nyt tarkoita elokuvan alun seksikohtauksia, joissa esiintyivät sijaisnäyttelijät) varsin uskaltavasta Gainsbourgista puhumattakaan.

On mielenkiintoista nähdä ja kokea, miten Nymfomaanin erotiikka/porno/whatever tulee vaikuttamaan katsojaan. Tiedämme elokuvaväkivallasta, että se on tehosteita, eikä ketään satutettu oikeasti.

Onkohan fiktiivisyys yhtä selvä asia myös autenttisen näköisen seksin osalta? Ainakin iltapäivälehdillä tulee olemaan hauskaa.