Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Darren Aronofsky voisi keskittyä mainoksiin

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 21.4.2011 06:01

Black Swanin, The Wrestlerin ja Unelmien sielunmessun tekijän paukut taitavat olla lopussa. Eiköhän tuosta monomaanisen itsetuhon teemasta, joka alkoi jo esikoisohjauksessa Pi, ole nyt jo kerrottu kaikki.

Ohjaaja varmaankin miettii, mitä ihmettä seuraavaksi, kun supersankarileffakin jäi tekemättä.

Tykkäsin kovasti Aronofskyn Yves Saint Laurentille ohjaamasta upouudesta partavesimainoksesta.

Tässä linkki.

Hieno, linjakas teos lajissaan – melodramaattinen kitsch-tyylittely sopii mainontaan paremmin kuin pitkiin, näennäisen vakaviin elokuviin – ja Vincent Cassel lienee tämän ajan coolein näyttelijä kaimansa Gallon rinnalla.

(Entäs se Skandinavian seksikkäimmäksi väitetyn Mads Mikkelsenin Finnmatkat-mainos, joka on aivan viime päivinä pyörinyt muun muassa suuren iltapäivälehden nettisivuilla? No, ei se toki ole Suomea varten tehty, ei laadultaan nosta Madsin pisteitä – eikä ole edes uusi. Kyseessä on TUI-turismikonsernin vuoden vanha juttu. Tällaisiin verratessa Aronofsky mainos on ihka aitoa taidetta.)

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Itse todella toivon, ettei kyseisen herran paukut ole aivan vielä loppuun kulutettu. Aronofsky on nykypäivän hienoimpia ohjaajia mm. Paul Thomas Andersonin ohella.

Ei kai mikään Aronofskyn kehityksessä viittaa siihen, että hänen panoksensa olisivat lopussa?

Ensimmäinen Wolverine oli ruraaleista miljöistään johtuen kiva poikkeus muista X-Meneistä, mutta tusinatuotehan se oli, joten Aronofskyn perhesyyt varmaan vain pelastivat hänet häpeältä.

Näyttää kyllä siltä, että hän on ajautumassa mainstreamia kohti. Onko se hyvä vai huono asia?

Mainos oli komeasti lavastettu, mutta kerronnaltaan tavanomainen. Glorifioitu Axe-mainos.

Vaikka Black Swan oli pieni pettymys, niin en ole toivoa menettämässä. En ole keksinyt parempaakaan tapaa arvioida ohjaajan tasoa kuin miettiä ”oliko viimeisin elokuva hyvä lisäys hänen filmografiaansa?”. Siinä mielessä vastaus olisi kyllä. Enkä ole niitä joiden mielestä jokaisen elokuvan pitäisi olla selvästi erilainen kuin edeltäjänsä. Kubrick oli Kubrick.

Mutta jos tuota kysymystä miettii, niin vaikkapa Coen-veljekset paransivat Ladykillersin ajoista selvästi. Varsinkin A Serious Man on sellainen, että sai ajattelemaan kuinka autiolle saarelle olisikin kiva saada näiden veljesten elokuvat Kubrickien, Hitchcockien yms sijaan. Jos taas ajattelee legendoja, kuten Ridley Scottia.. En ole Robin Hoodia nähnyt, mutta American Gangster ei tehnyt sitten mitään vaikutusta.

Vincent Gallo oli kyllä hyvä Coppolan Tetrossa. (No, ei siinä pajon muuta hyvää ollutkaan.)

En ihan ymmärrä, miten ohjaajalta, joka on tehnyt kolme hyvää tai melko hyvää elokuvaa peräkkäin, voidaan päätellä paukkujen loppuneen? Eikö se vaatisi ainakin yhden epäonnistumisen ensin?

Kalle,

( Sorry offtopic, mutta en nyt keksinyt mitä muutakaan kautta tämän kysyisin )

Oletko jo nähnyt Werner Herzorgin Cave of Forgotten Dreams’ia?

Keskustelun perusteella, jonka kuulin pari viikkoa sitten kun Werner kävi Science Friday ohjelmassa kyse on luultavati ensimmäisestä elokuvasta jossa 3D:stä on todella hyötyä ja jonka haluan nähdä miten se siinä toimii.

Ai niin, linkki kyseiseen keskusteluun jos se jotakuta kiinnostaa. Kesto hieman yli 36 minuuttia.

http://www.sciencefriday.com/program/archives/201104085

Kaksi muuta keskustelijaa toimittajan (Ira Flatow) lisäksi ovat Lawrence Krauss ja Cormac McCarthy. Sciece Fridayssä on usein todella hyviä keskusteluja, mutta tämä on epäilemättä silti yksi parhaista vähään aikaan.

Gaspar Noe voisi puolestaan mennä armeijan harjoitusmaaliksi tai sähkötuolin testaajaksi.

Näitä luetaan juuri nyt