The Cloverfield Paradox: Netflix muuttaa roskankin kullaksi (melkein)
Avaruuskauhuelokuva The Cloverfield Paradox tuli Netflixiin ryminällä. Tieto uutuuselokuvan saapumisesta videopalveluun julkistettiin Yhdysvaltojen suurimman urheilutapahtuman Superbowlin mainoskatkolla toissa sunnuntaina. Elokuva julkaistiin Netflixissä maailmanlaajuisesti heti Superbowlin jälkeen.
Poikkeuksellinen mediatempaus onnistui: julkaisu sai paljon huomiota ja elokuva saman tien paljon katsojia.
Se oli tosin yleisen mielipiteen mukaan huono, jopa tosi huono. Eikä se ollutkaan perinteisessä mielessä mikään Netflixin loistava sieppaus. Julius Onahin ohjaamaa elokuvaa oli tehty Paramount-studion piikkiin nimellä God Particle ja oli kuvausvaiheessa brändätty uudelleen osaksi Cloverfield-kauhuelokuvasarjaa. Sen valkokangaslevityksen ajankohtaa oli jo kulisseissa lykkäilty. Paramountilla oli todettu, ettei tästä mitään hittiä aikaan saada. Kulissien takana tehtiin nopea sopimus ja elokuvan oikeudet vaihtoivat omistajaa 50 miljoonalla dollarilla.
Diili oli oletettavasti erittäin hyvä Paramountille, jonka ei tarvinnut riskeerata enempää rahaa markkinointiin. Se sai omansa takaisin ja vieläpä preemion, vaikka 40 miljoonan dollarin budjetilla tuotettu sisältö oli todettu epäonnistuneeksi.
Ilmeisesti diili oli oikein hyvä myös Netflixille, joka sai taas kerran valtavasti huomiota.