Blogit

Elokuvakriitikko Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Cinamon-ketjun kömpelö rantautuminen Suomeen

Blogit Kuvien takaa 27.9.2018 10:30
Kalle Kinnunen
Kalle Kinnunen - avatar
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Ei verkkosivuja, ei hajuakaan ohjelmistosta, ei juuri lainkaan medianäkyvyyttä – mutta kuusisalinen teatteri avautuu yleisölle huomenna.

Tältä näyttää, kun Suomeen saapuu ensimmäinen ulkomainen elokuvateatteritoimija kahteenkymmeneen vuoteen. Baltiassa toimivan Cinamon-ketjun ensimmäinen monisaliteatteri Suomessa avataan Helsingin Kalasataman upouuteen kauppakeskus Rediin. Toinen on tulossa jo ensi vuonna Pasilan Triplaan.

Tulokas tuo alalle kaivattua kilpailua. Ehkä Cinamon kilpailee hinnalla – markkinajohtaja Finnkino on hinnoitellut lippunsa jo melkoisen ronskilla otteella. Kenties Cinamonin aseena on myös ketteryys. Finnkino on iso ja jähmeä, eikä asiakaslähtöisyys ole ensimmäinen sana, joka siitä tulee mieleen.

Kuusi uutta salia kantakaupunkiin on tervetullut lisä Helsinkiin, jossa elokuvilla on ollut ahdasta. Poikkeavatko Cinamonin ohjelmistopainotukset siitä, mitä Finnkino tekee?

Hirveän vaikea sanoa, sillä ketjutulokas ole onnistunut kertomaan itsestään oikein mitään, ei edes sitä, mitä ihmettä sen teatterisaleissa – joissa on yhteensä yli 600 paikkaa – huomenna esitetään, mihin aikaan, mihin hintaan ja kenelle. Ketjulla ei edes ole vielä suomenkielisiä verkkosivuja eli lipunmyyntijärjestelmää.

Tarkistin asian: Cinamon on tosiaan avaamassa huomenna perjantaina 28.9. Tämän verran informaatiota sain kysymällä ketjun Facebook-sivun kautta. (Avajaiset ovat kahdeksan päivää myöhässä alun perin ilmoitetusta.)

Jotenkin sitä luulisi, että tämän tason tulokas lähestyisi vaikkapa elokuvakeskeistä mediaa, jota allekirjoittanutkin edustaa. Olen saanut Cinamonilta sen Suomen-historian aikana tasan yhden (1) tiedotteen. Kesäkuun 12. päivänä virolainen pr-toimisto lähetti laajaan jakeluun sähköpostin. Sen aiheena oli Cinamonin pääsy osaksi Suomen elokuvateatteriliitto SEOL ry:tä.

”[Hallituksen puheenjohtaja] Tatjana Tolstaya arvostaa suuresti sitä, että uutena ja aloittavana elokuvateatteriketjuna Cinamon hyväksyttiin heti Suomen elokuvateatteriliiton jäseneksi”, tiedotteessa hehkuteltiin, vaikka kyseessä ei ollut mikään uutinen: liiton jäseneksi pääsee nimittäin hakemalla, jos avaa elokuvateatterin. (Yhtään hakemusta ei tiettävästi ole hylätty.) Mutta saahan jäsenyydestä toki iloinen olla.

Facebookissa ketjun päivitykset ovat olleet – anteeksi – lähinnä surkuhupaisia. ”Cinamon mainittu Helsingin Sanomissa!”, kuului päivitys toissa viikolla. Onhan se toki saavutus, että mainitaan. Cinamonin Facebook-sivujen meininki on tällaista sympaattisen kotikutoista puuhastelua, josta ei millään arvaisi, että tavoitteena on miljoonabisnes.

Sivuille ilmestyi muutama päivä sitten päivitys, jossa iloittiin, että sivulla on jo peräti 700 seuraajaa. Kenties joku tajusi, että näin matala tykkääjien määrä ei ole sittenkään itsekehujen arvoista – ainakin päivitys katosi. Kuusisalisen ja yli 600 paikan teatterin pitäisi kerätä satoja tuhansia katsojia vuodessa ollakseen kannattava. Cinamonin oma laskelma on ollut yli 250 000 asiakasta vuodessa. (Vertailun vuoksi ei-kaupallisella Elokuvateatteri Orionilla on Facebookissa yli 16 000 tykkääjää ja Kallion alle 60-paikkaisella Rivieralla 14 000 tykkääjää – jälkimmäinen keräsi niistä kymmenen tuhatta jo ennen avajaisiaan.)

Kysyin elokuva-alan keskusyhdistyksen Filmikamarin toimitusjohtajalta Tero Koistiselta, mitä hän ajattelee siitä, että huomenna avattavasta monisaliteatterista on julkisuudessa näin vähän tietoa.

”Ei se ihan tavallista ole, mutta on tavallista, että elokuvateattereissa lyödään viimeisiä nauloja seinään, kun yleisö tulee sisään. On tavallista, että kaikki salit eivät ole avajaispäivänä vielä auki. Toivotaan, että teatteri aukeaa ajallaan.”