Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Cannes 2011: ”Olen natsi”, sanoi Lars von Trier

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 18.5.2011 18:56

Lars von Trier on oman provokaattorimaineensa vanki. Nyt hän meni todella pitkälle. Uuden Melancholia-elokuvansa lehdistötilaisuudessa ohjaaja totesi olevansa natsi ja ymmärtävänsä Hitleriä. Siinä sivussa hän irvaili juutalaiselle tanskalaisohjaaja Susanne Bierille.

Trier, joka kasvoi uskoen kuuluvansa tanskalaiseen juutalaissukuun (vaikka hänen biologinen isänsä ei tosiasiassa ollutkaan juutalainen) sanoi näin: ”For a long time I thought I was a Jew and I was happy to be a Jew. Then I met Susanne Bier and I wasn’t so happy. But then I found out I was actually a Nazi. My family were German. That also gave me some pleasure. I understand Hitler. He did wrong things, absolutely. But I see him sitting in the bunker in the end. I sympathize with him a bit. I am a Nazi.”

Trierin höpinä jatkui.

”But come on, I am not for the second world war. I am not against Jews. I am very much for Jews. Not too much because Israel is a pain in the ass. But still, how can I get out of this sentence. OK. I’m a Nazi.”

Merkillinen natsiksi julistautuminen on hieman hankalampi pila kuin Trierin Antichristin yhteydessä heittämä puolihuolimaton ”olen maailman paras ohjaaja”.

Auteurin erikoista huumoria ei ymmärretty.

Cannesin elokuvajuhlat kiirehti antamaan asiasta omat kommenttinsa.

Trierin elokuvaa promotoiva Premier PR lähetti iltapäivällä kaikille postituslistansa toimittajille lyhyen meilin:

In connection to the Melancholia conference this morning, Lars von Trier has the following statement: ”If I have hurt someone this morning by the words I said at the press conference, I sincerely apologize. I am not antisemitic or racially prejudiced in any way, nor am I a nazi.” Lars von Trier

Pidin Melancholiasta (Suomen ensi-ilta 3.6.) suuresti. Se on kaunis ja valtavan katarttinen kertomus vapauden ongelmasta, masennuksesta, toivosta ja maailmanlopusta. Ei se olisi tarvinnut tällaista vetoa taakakseen.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Haastattelu oli humoristinen, eikä kenekään tarvitse tuollaisesta loukkaantua. Ja osa mitä mies puhui on täyttä totta, kuten Israel kysymys. Tais mennä Sarkozyn kavereilla porot nokkaan :-)

Kuten Einstein jo aikoinaan totesi ettei israel ole mikään valittu kansa ja kieltäytyi maan presedenttiydestä. Ei ole mitään valittua kansaa. Joka siihen uskoo on maailman suurimman pyramidihuijauksen uhri.

Cannesin elokuvajuhlat perustettiin toisen maailmansodan jälkeen vapautuksen ja jälleenrakennuksen ilmapiirissä. Ranskalaiseen elokuvatuotantoon natsimiehitys iski lujasti. Jean Renoiria myöten parhaita tekijöitä lähti maanpakoon. Ranskan rakastetuimpiin näyttelijöihin kuuluva Harry Baur kuoli Gestapon kidutuksen jälkeen. Charlotte Gainsbourgin isä oli kuolemanvaarassa, ja Olivier Assayasin isä pelastui kaasukammiolta pakenemalla miehitysajaksi Chileen ja Argentiinaan. Lars von Trierin kommentti oli törppö.

Ehkä herra Trier halusi tarkoitushakuisesti loukata juutalaisia elokuvantekijöitä tietäen mitä kulissesissa tapahtuu ja toimittaja esitti kysymyksen tietäen että Trier saattaa provosoitua? Joka tapauksessa porttikielto messuille on ylilyönti järjestäjiltä. Aion katsoa hyvällä mielellä Trierin tuotantoa jatkossakin.

Hitler vainosi myös kaikkia muita ”epäarjalaisia” kuten slaavilaisia ”orjakansoja”, afrikkalaisista puhumattakaan (”Ranska: neekeristyvä kansakunta”). Vainon uhreja olivat kaikki vasemmistolaiset. Moderni taide oli pannassa ”epätaiteena”. ’vielä elää joukossamme niitä, joiden elämä tuhottiin. Ne, joiden vanhemmat ja sukulaiset murhattiin, eivät näe Trierin lausunnossa huumoria. Tanskalaisille kymmenen pistettä siitä, että Tanskan juutalaiset autettiin pakoon Ruotsiin, niin varmaan myös Ulf Trier, joka oli Larsin kasvatusisä. Larsin biologinen isä Fritz Hartmann oli Frit Danmark -liikkeen vastarintamies eikä mikään natsi.

Trier sanoo että ”natsi” on tanskalainen slangi-sana saksalaisille ja väänsi vitsin siitä että ”luulin olevani juutalainen mutta olinkin natsi”. Se että Trier sanoi ymmärtävänsä Hitleriä ihmisenä ei pitäisi olla mikään paheksunnan aihe, eikä senkään että arvostaa Albert Speeriä arkkitehtinä, tai sen että arvostelee Israelin ulkopolitiikka (”Israel is pain in the ass”). Se että Trier väänsi koko jutun vitsiksi väärässä paikassa oli kyllä mautonta ja kostautuu hänelle itselleen. Argentiinalainen levittäjä on perunut jo kaupat ja ilmoittanut ettei aio tuoda Melancholiaa Argentiinaan. Susanne Bierin elokuvien italialainen levittäjä puolestaan ilmoitti ettei aio tuoda yhtäkään Trierin elokuvaa maahan Trierin kommenttien takia (pilkkasi Bieriä).

Muussa yhteydessä tapauksen voisi surkutellen ymmärtää, mutta Cannesin festivaalin kyseen ollessa vastareaktio on yksinkertaisesti häkellyttävä. Etteivät nämä aikuiset, intelligentit ihmiset ole koskaan kuulleet semiotiikasta. Päivänselväähän on, että von Trierin sanoihinsa sotkeutunut puhe oli luonteeltaan itseironista ja sardonista. Lisäksi Bier on (ainakin ennen Kostoa) ohjannut niin monta huonoa, valjua ja epäomintakeista elokuvaa, että häntä sietääkin vähän pilkata. Von Trierin ohjaajanura on (herättämistään epämiellyttävistä kysymyksistä huolimatta ja myös juuri niiden takia) syvästi humaania ja täynnään moraalista etsintää.

Kysymys Alaselle: Onko sitten mielestäsi juutalaiset rakentamassa rauhaa ja demokratiaa? Jos heillä olisi tai olisi ollut täydellinen valta tehdä maailmasta demokratia tapahtuisiko / olisiko tapahtunut niin? Mielestäni Obaman hallinnolla on aito pyrkimys purkaa kaikki tällaiset aikansa eläneet nepotistiset rakenteet, joissa yhteisöön kuuluvat ihmiset ovat ’valittuja’ tai ’etuoikeutettuja’. Vankkana Darwinistina en usko että missään ryhmässä on viisaampia tai tyhmempiä ihmisiä. Toki ihmisillä on kyky rahalla ja politiikalla luoda tällaisia ryhmiä, mutta se ei tarkoita että nämä ihmiset olisivat tosia viisaampia. Toisilla on vaan parempi tahto kuin toisilla.
Intialaiset on loistava esimerkki tällaisesta mentaliteetista, jossa suositaan ainoastaan oman ryhmän jäseniä ja kontrolloidaan sitä kastijaolla, joka on verrattavissa mihin tahansa pyramidiin. Pyramidin huipulla voi olla kivaa kunnes se romahtaa.

Suosittelen lämpimästi lukemaan: Matti Myllykoski ja Svante Lundgren: Murhatun jumalan varjo. Antisemitismi kristinuskon historiassa (2005) ja Eero Kuparinen: Antisemitismin musta kirja (2008).

Kiitos. Pitääpä lukea kirjat, mutta tuskinpa ne muuttavat maailmankatsomustani suhteessa esim. darwiniin ja sosiaalidarwinismiin ja siihen että ei ole olemassa valittua kansaa lähtökohtaisesti. Kaikki em. ovat ihmisen keksintöä. Suosittelen sinulle vastalukemisena Esko Valtaojan kirjoja: Kotona Maailmankaikkeudessa, Avoin Tie, Nurkkaan ajettu Jumala, Ihmeitä ja Kosmoksen Siruja.

Kiitos, hyviä kirjoja tietääkseni nuo. ”Valittua kansaa” ei pidä käsittää kirjaimellisesti vaan uskonnollisena vertauskuvana, josta uskovaiset keskenäänkin väittelevät, muista puhumattakaan. Siihen nähden, että juutalaiset ovat aina olleet vainottuja voi muistaa myös juutalaisvitsin ”Eikö se Jumala olisi voinut jonkin toisen kansan valita?”

Kiinnostaisi tietää Sofi Oksasen mielipide asiasta…Vai onko tämä taidetta, kun viiniä lipittävä tekotaiteellinen kvasi-intellektuelli antaa ihailevia lausuntoja Hitleristä ja natseista.

Mitään kansallissosialismia ihailevaa mielipidettä ei Trier antanut. Hän mm. totesi pitävänsä Albert Speerin ja Leni Riefenstalin taiteesta, vaikka sen myöntäminen on kai joidenkin mielestä kyseenalaista. Lopuksi hän vitsaili, että taidanpa siis olla natsi. Pieleen meni sarkasmi.

Ranskassa on myös laki, joka kieltää antisemitistiset kommentit. Jollain tarkoitushakuisella ääritosikkokulmalla Trierin heiton voisi kai laskea antisemitismiksi, ja siksi festivaalijohto kiirehti sanoutumaan irti kommenteista, mikä on ainakin minusta aikamoista tekopyhyyttä.

Huono vitsi, that’s all.

Nykyään on helpompaa kuin koskaan tulla väärin ymmärretyksi. Yhteiskunnassa kiertävän tyhjän informaation määrä on turruttanut ihmisiltä nyanssien tajun. Huumori ja ironia ovat tieteellisen utilitarismin ensimmäisiä uhreja.

Ihmisten kyky käsitellä informaatiota on muuttunut kapea-alaiseksi ja mekanistiseksi. Se muistuttaa yhä enemmän tietokoneen tapaa käsitellä koodia. Tämä on viesti siitä, mitä tuleman pitää. Eräässä mielessä olemme jo kyborgeja.

Mitä muuta voi odottaa hepulta, joka on tatuoinut rystysiinsä varhaisteinimäisesti F.U.C.K.?

Kaikilla katolisiksi kääntyneillä skitsofreninen suhde Natsi-Saksaan?? No tämä nyt vaan oli samanlainen heitto kuin Trierin.

Voi olla että Suzanne Bier on tehnyt kasan keskivertoja leffoja – kuten moni muukin ohjaaja – , mutta mitä ihmettä hänen juutalaisuudellaan on sen kanssa tekemistä? En siis aivan ymmärtänyt mihin Trier (”von” Trier) heitollaan viittasi.

Niin, kyllähän lapsikin huomasi, että von Trierin natsipuheet olivat tarkoitettu huumoriksi ja sen huomasi taatusti myös Cannesin pomot. Mutta mitä sitten? Paskanjauhannan kuittaaminen huumoriksi ei muuta sisällön vastenmielisyyttä miksikään. Samaahan yritti taannoin se yksi persu-urpo, joka perusti Facebookiin somalien karkoittamiseen ja Teuvo Lomanin hakkaamiseen kannustavia ryhmiä ja laittoi ne Huumori-kategorian alle. Pieleen meni ja syystäkin.

Lars von Trier on halunnut (määrä)tietoisesti provosoida ihmisiä, joten ei pitäsi alkaa pillittää jos joku lopulta sitten provosoituu. Mies sai mitä tilasi. Cry him a river.

Voipihan tässä vielä pohtia sitäkin, v-tuttiko Trieriä Bierissä enemmän juutalaisuus, vai se, että hän on samanmaalainen NAISohjaaja, joka sai Oscarin.

Hyvä hyvä eya, keksit vielä kaivaa vanhan kunnon misogynia kortin siihen natsikortin rinnalle. Checkmate.

Bierissä vituttaa varmaan että on niin paska ohjaaja (kaupallista, sentimentaalista höttöä), ja vielä Trierin oman firman tallissa. Kyllä sylettäis itteäki. On se kerpele! Ja se oli kyllä aika leikkimielistä kuittailua Bierille, eikä edes ensimmäistä kertaa.

Tästähän tuli ohjelmavinkki Esko Rautakorven Tähtihetkeen: ottaa sinne aina 2 suomalaista ohjaajaa joista toinen pitää toisen leffoja p-koina. Vinoilla saa vaikka miten, esim. jos toinen on Claes Olsson, voi paiskata pakkoruotsikortin pöytään.

Katsojamäärät nousisivat kattoon.

Näitä luetaan juuri nyt