Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Cannes 2011: Nicolas Winding Refn teki Kaliforniassa rikoselokuvan Drive

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 19.5.2011 10:30

Festivaalin eniten odottamiani hetkiä on Nicolas Winding Refnin Yhdysvalloissa ohjaaman rikostarinan Drive esitys. Olin ilahtunut, kun lahjakkaan (Pusher-trilogia, Valhalla Rising) tanskalaisen kahdeksas elokuva valittiin Cannesin pääsarjaan: toivon, että se on hyvä. Pääosissa nähdään Ryan Gosling, Carey Mulligan ja Mad Menin muodokas Christina Hendricks.

Drivestä on julkaistu netissä kahden minuutin ote.

Se näyttää todella lupaavalta: estetiikka on samalla tavalla välitöntä ja puristavaa kuin ohjaajan Pusher -elokuvissa, joissa kuvattiin Kööpenhaminan alamaailmaa glamouritta, miekka aina roikkumassa päähenkilöiden pään päällä. Rosoa ja yllätyksellisyyttä ei melko nuoren (s. 1970) auteurin teoksista ole koskaan puuttunut.

Refnin uralla on erikoinen piirre. Mitä omemmaksi hän projektin tuntee, sitä vaikeampi elokuvasta tulee – eikä välttämättä parempi.

Pidän hänen hienoimpana suorituksenaan Pusher-trilogian toista osaa, jossa pääosan näytteli Mads Mikkelsen. Se on viime vuosikymmenen parhaita elokuvia, repivän intensiivinen ja todentuntuinen kertomus lyhyestä, mutta kohtalokkaasta pätkästä elämänhallinnassaan lievästi ilmaistuna epäonnistuneen pikkurikollisen elämää.

Ohjaaja itse kuitenkin piti kyseistä elokuvaa enemmän välineellisenä kuin itselleen erityisen tärkeänä, kun siitä häneltä kaksi vuotta sitten Venetsian festivaaleilla kysyin. Refn oli päätynyt konkurssiin tehtyään englanninkielisen debyyttinsä Fear X, jonka hän rahoitti osin itse ja josta tuli täysfloppi. Peräkkäin kuvatut Pusher kakkonen ja kolmonen pelastivat hänen taloutensa.

Fear X oli aikanaan ohjaajalle hyvin tärkeä teos. Meille muille se ei niin hyvin avautunut, vaikka kiehtova olikin. Vähän samaa vikaa oli vuoroin brutaalin verisessä ja metafyysisessä viikinkihäröilyssä Valhalla Rising.

Nähtävästi Drive liikkuu Pusherien tunnelmissa ja Refn on säilyttänyt integriteettinsä amerikkalaisten rahoittajien asettamista paineista huolimatta.

Siihen viittaa Antti Toiviaisen kommentti ”paras elokuva pitkään aikaan”. Toiviainen on Driven Suomessa levittävän FS Filmin toimitusjohtaja, joten lausunto saattaa olla puolueellinen – mutta vilpittömän ja poikkeuksellisen innostuneelta hän vaikutti.

”Puolen tunnin jälkeen tulee kohtaus, joka pisti koko teatterin aivan sekaisin”, Toiviainen vihjasi nähtyään elokuvan suljetussa näytöksessä jo muutama päivä sitten.

Refn itse kuvailee elokuvaa Los Angeles -noiriksi.

Itse koen Driven illalla. Raportoin lauantaina siitä sekä monista näkemistäni, joista en ole vielä blogissa avautunut. (Paljastus: en ole vielä nähnyt The Tree of Lifea. Maanantaiaamun näytökset olivat täynnä jo puolisen tuntia ennen niiden alkua. Tämä harmittaa.)

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Mitäs Kalle tykkäsit Drivesta?

Ennakkopätkien perusteella vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta tapaukselta. Todennäköisesti täällä saa siis odottaa dvd-julkaisua.