Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Cannes 2011: Le Havre miellytti lehdistöä, Aki Kaurismäki on festivaalin ranking-listan kärjessä

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 17.5.2011 17:16

Kävelin äsken Palais de Festivalin käytävällä tuplaespresso haaveissani ja vastaan tuli tuttu naama. Ei, en ole koskaan aiemmin vaihtanut sanaa Todd McCarthyn kanssa, mutta rohkenin kysyä amerikkalaiselta mielipidettä Aki Kaurismäen uudesta elokuvasta.

McCarthy oli 31 vuoden ajan elokuva-alan tärkeimmän ammattilehden Varietyn kriitikko. Nyt hän työskentelee pienempään The Hollywood Reporteriin.

”Wonderful, a real crowd-pleaser”, McCarthy luonnehti Le Havrea. Hän todella innostui.

Pyysin McCarthylta vertausta muihin kilpasarjan elokuviin.

”Right up there”, McCarthy arvioi ja viittilöi kädellään ylöspäin.

Kaurismäen ensimmäinen näytös oli aamulla ja kansainvälinen lehdistö antoi sille tuhdit aplodit – yhtä reippaat olen täällä tänä vuonna kuullut vain The Artistin näytöksen päätteeksi. Aamupäivän tapahtumista kirjoitin jo STT:lle, juttu itse elokuvan hieman tarkempine kuvauksineen ja kriitikkokommentteineen on luettavissa esimerkiksi Iltalehden nettisaitilta.

Yhtään negatiivista kommenttia en ole Kaurismäen elokuvasta kuullut. Aamunäytöksessä aplodit olivat pitkät, iltapäivällä kuulemma vielä tuhdimmat. Varsinainen gaala on tänään illalla.

Minusta elokuva oli Kaurismäen parhaita, ellei jopa paras. Siirtyminen Ranskaan on tehnyt hänen estetiikalleen hyvää: siinä on nyt uutta ilmavuutta.

Suomen valkokankaille elokuva tulee syyskuussa.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Kateellisena kuuntelen ja katselen kommentteja.

Hesari kertoo, että Le Havre aloittaa Kaurismäen Satamakaupunkitrilogian. Mihin muihin kaupunkeihin mestari mahtaa elokuvansa sijoittaa?

Rotterdam voisi olla sopivan ankea? Päätös Kotkaan?

Rotterdam tuskin toimii, koska Akin kamera ei kuulemma pidä modernista arkkitehtuurista (Rotterdam tuhottiin toisessa maailmansodassa vielä pahemmin kuin Le Havre).

Niinpä näkyy nettikuvista päätellen olevan lasitornia. Kaupungit näköjään muuttuvat aika lailla neljännesvuosisadassa…

Juu kyllä oli lasia kallisteltu. Nolotti katselle kännisen touhuilua :(

Pikkuelokuva se tulee kuitenkin olemaan, paljon melua taas (melkein) tyhjästä.

”Pikkuelokuva se tulee kuitenkin olemaan, paljon melua taas (melkein) tyhjästä.”

Le Havre taitaa olla parhaiten, yksimielisen positiivisesti vastaanotettu leffa Cannesissa tänä vuonna, ja vahva ehdokas kärkipalkinnoille. Kaksi muuta suosikkia Malick ja Trier on jakanut enemmän mielipiteitä (kuten yleensä).

Mitäs pahaa pikkuelokuvissa on? Tuskinpa A. Kaurismäki haluaisi vaihtaa paikkoja viimeisimmän Karibian Piraatin ohjaajan kanssa. (Piti ihan googlettaa kukas hän onkaan: Rob Marshall. Ovat muuten aika saman ikäisiä: Aki Kaurismäki syntynyt 1957 ja Rob Marshall vuonna 1960.)

Toisaalta löytynee katsojia (ainakin minä…) jotka käyvät katsomassa sekä Le Havren että Piraatti 4:n. Molemmille on paikkansa sopivassa mielentilassa.

Onneksi vielä tässä helvetin globaalissa ja äärioikeistolaisessa maailmassa pystyy vielä tekemään pientä elokuvaa. Pienet tarinat ovat yleensä parhaimpia, toisin kun just jotku Renny Harlinin äksönpätkät ja suomalaisen nykyelokuvan suuruuden hulluuden tavoittelu. Elokuvan suuruus yleensä hukkaa sen mahdollisuudet käsitellä ihmisyyttä, koska elokuvat kertoo toistaiseksi vielä ihmisistä. Ainoa mikä merkitsee on hyvä elokuva, se ei katso onko elokuva pieni vai suuri tai onko se maksanut 100 000 000 vai 500 000.

Aki on esimerkki josta jokaisen suomalaisohjaajan tulisi ottaa mallia. Ei tyylilajilta vaan siitä että tällaisia auter-ohjaajia tulisi vielä tässä elämässä jotka vastaavat itse elokuvan sisällöstä ja tekisivät elokuvaa omasta näkökulmastaan, eikä kaupallisuuden tavoittelu mielessä.

t: Toveri!

Täysin samaa mieltä aariiespiiiiciitiin kanssa Kaurismäestä. On virkistävää, että joku vielä tekee tarkoituksella pienimuotoista, mutta muuten suurta elokuvaa. On meille bonus, että hän on suomalainenkin.

On heitä tietysti muitakin.

Mutta milloin kuulemme Melancholiasta. Von Trier oli kuulemma tunnustautunut Cannesissa natsiksi…

http://bit.ly/k8cPSY

”Juu kyllä oli lasia kallisteltu. Nolotti katselle kännisen touhuilua :(” Taisit katsella Leijonien kultajuhlia.

Pienet elokuvat antavat usein todella paljon. Ja Akin elokuvilla ruokitaan meidän elokuvanintoilijoiden ruokahalua.

Mielenkiintoisia satamakaupunkeja löytyisi nyt pohjois-afrikasta.

”Vahingoniloinen suomalainen kirjoitti:

Pikkuelokuva se tulee kuitenkin olemaan, paljon melua taas (melkein) tyhjästä.”

Kiukuttele Pihla fanipoju vähän vielä lisää.

”Elokuvan teko on tylsää ja hauskaa”, näin sanoo mies joka ei välitä palkinnoista, mutta odottaa niitä melkein paskat housuissa.

Kun ihmistä tarpeeksi liehitellään, usein EGO pullistuu ulos raameistaan ja sillä on kaikkea muuta kuin miellyttäviä seurauksia. Rööki palaa koko ajan ja missä tahansa, häijyjä kommentteja satelee milloin mistäkin asiasta tai ihmisistä. Matkustelee ulkomailla levittelemässä rumaa kuvaa kotimaastaan ja ilmeisesti nauttii siitä.

Aina on ollut ihmisiä, jotka tylsää elokuvaa katsoessaan ajattelevat, että sen on pakko olla ”taidetta”. Kun jaksaa istua sellaisen ääressä nukahtamatta ja ilman istumahaavoja, on suuri taiteen tuntija. Tosiasia on kuitenkin, että tuote on ”tikkuaskin kokoinen” ja tulee sellaiseksi jäämään.

Me suomalaiset haukumme toisiamme täällä kotimaassa, en ole lainkaan ilahtunut siitä että muutamat ”kotikommarit” (Kaurismäet ja Beckmanit) matkustelevat pitkin maailmaa myyräntöitään tekemässä.

Urputan: ”Aina on ollut ihmisiä, jotka tylsää elokuvaa katsoessaan ajattelevat, että sen on pakko olla ”taidetta”. Kun jaksaa istua sellaisen ääressä nukahtamatta ja ilman istumahaavoja, on suuri taiteen tuntija. Tosiasia on kuitenkin, että tuote on ”tikkuaskin kokoinen” ja tulee sellaiseksi jäämään.”

Voi myös olla, että asiat, joita joku nyreä hölösuu ei ymmärrä, merkitsevät toisille enemmän. Vai miksi luulet Kaurismäen päässeen Cannesin kilpasarjaan, maailman kuuluisimpaan ja arvostetuimpaan elokuvatapahtumaan, josta tuhannet toimittajat raportoivat kotimaihinsa? Miksi Aki Kaurismäen edelliset elokuvat ovat saaneet maailmalla pelkästään elokuvateattereissa yli neljä miljoonaa maksavaa katsojaa?

(Luku voi olla huomattavasti suurempi, mutta ainakin tuo on pikasilmäyksellä totta.)

onhan se suoraselkäistä että kieltäytyy asumasta nato -maassa !

Näitä luetaan juuri nyt