Kalle Kinnusen elokuvablogi.

Andy Serkis: näyttelijän työ performance capture-teknologian rinnalla ja korostamana

Kalle Kinnunen
Blogit Kuvien takaa 23.1.2012 08:16

Yksi vuoden mielenkiintoisimmista Oscar-keskusteluista on liittynyt siihen, voiko Andy Serkis saada ehdokkuuden. Hänellä on isot roolit kahdessa menestyselokuvassa, mutta kummassakaan hänen kasvojaan ei näy. Hänellä on ikään kuin digitaalinen kokovartalomaski.

Serkis on Tintissä kapteeni Haddock, ja Apinoiden planeetan synty -elokuvassa Caesar, kapina-apina numero yksi.

Oscar-potentiaalia on ajateltu olevan jälkimmäisessä roolissa. Elokuvan pääosaa esittävä James Franco on kampanjoinut asian vuoksi.

Kumpikin hahmo on luotu motion capture– eli liikkeenkaappaustekniikalla. Näyttelijällä on päällään puku, jonka anturit tallentavat kaikki raajojen liikkeet ja kasvojenkin eleet. Nämä liiketiedot annetaan sitten olennolle, joka on luotu tietokoneella: toisessa tapauksessa Hergén piirtämän merikapteenin mukaan, toisessa muistuttamaan oikeaa simpanssia.

Missä menee nykyään animaation ja näytellyn elokuvan raja? Serkis, jonka ensimmäinen merkittävä motion capture -duuni oli Klonkun esittäminen Sormusten herra -trilogiassa, todellakin näyttelee: ”one never knows exactly where the human ends and the effects begin, but Serkis and/or Caesar gives the best performance in the movie”, kirjoitti amerikkalaiskriitikko Roger Ebert.

Raja on siirtymässä. Ennen puhuttiin motion capture-tekniikasta (liikkeenkaappaus), mutta nyt yhä enemmän performance capturesta. Se tarkoittaa näyttelijäsuorituksen kaappaamista. (Vakiintunutta suomennosta ei kai ole? Wikipediassakaan ei ole suomenkielistä sivua aiheesta.)

Mielestäni Serkis, jota kesällä haastattelin Tintin tiimoilta, olisi Oscar-ehdokkuutensa ansainnut. Lääkkeellä älykkyyden saavuttava Caesar on upea hahmo, samaan aikaan sekä inhimillinen että selvästi eläin. Jotta digitaaliolento nousee tällaiselle ihmisyyden tasolle, bittimaskin takana täytyy olla ihminen – erittäin lahjakas näyttelijä.

Kalle Kinnunen

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja Suomen Kuvalehden avustaja.

Keskustelu

Serkis on ehdottomasti Oscarin ansainnut!
Tarvitaankohan tulevaisuudessa uudet Oscar-kategoriat: tietokone-/animaatio- sekä tietokoneavustetut näyttelijät. Pelkkä erikoistehostekategoria ei mielestäni riitä kun tekniikka yleistyy.

Motion capturen ja performance capturen oleellinen erohan on se, että performance capturessa kiinnitetään erityistä huomiota kasvojen lihasten liikkeiden taltioimiseen. Kasvojen monimutkainen lihaksisto luo paljon tahatonta liikettä, jonka toinen ihminen tunnistaa inhimilliseksi. Tietokoneanimoiduista ihmiskasvoista tämä on perinteisesti puuttunut, luoden ns. ”uncanny valley” -efektin.

Motion capturessa kaapattavia liikepisteitä on vain muutamia, isoimmissa nivelissä. Performance capturessa niitä saattaa olla satoja.

Avatarissa tekniikkaa pioneerattiin kypäriin kiinnitetyillä erikoiskameroilla, jotka kuvasivat kasvoja laajakulmalinssillä. Vastaava oli käytössä myös Tintissä, mutta Apinoiden planeetassa taidettiin edetä toisin. En ole elokuvaa nähnyt, mutta tämä tekniikka ja sen sovellukset kiinnostavat suuresti.

Näitä luetaan juuri nyt