
Zelda-sarjan uusin osa palaa juurilleen – Lopputulos on ihastuttava mestariteos
Arvio: Kunnianhimolla ja näkemyksellä tehty Breath of the Wild ammentaa šintolaisuudesta ja elämänkierrosta.
Lapsuuden seikkailut Kioton metsissä ja luolissa inspiroivat Shigeru Miyamotoa Nintendon videopelin The Legend of Zelda (1986) kehittelyssä.
Yksinäisen sankarin vaeltelusta alkoi menestyspelien sarja, joka on siirtynyt kontrolloidumpaan suuntaan ohjaaja Hidemaro Fujibayashin ja tuottaja Eiji Aonuman käsissä. Miyamoto on kuitenkin pysynyt taustalla laadunvalvojana.
Breath of the Wild rikkoo yllättäen nykykaavan, palaa alkuperäiseen ideaan ja toteuttaa sen ainutkertaisella kunnianhimolla ja näkemyksellä.
Jo ensiminuuteilla eteen aukeaa valtava, yli 20 neliökilometrin maailma, jota pelaaja saa tutkia haluamallaan tavalla.
Suoraan tajuntaan kuuluva naisen avunpyyntö herättää päähahmo Linkin satavuotisesta unestaan. Linkin on tarkoitus kukistaa pääkaupunkiin ruumiillistunut pahuus. On pelaajasta kiinni, miten sen tekee ja mistä kaikesta matka koostuu.