Väkevä Wozzeck

Wozzeck on Alban Bergin klassikko, joka viiltää sieluun saakka.

ooppera
Teksti
Risto Nordell

Chicagon oopperan Wozzeck-produktion kannatti matkata Helsinkiin. David McVicarin intensiivinen ohjaus räjäyttää katsojan tajuntaan Alban Bergin oopperan tuskanhuudon nurkkaan sysätyn ihmisen puolesta. Sotamies Wozzeckin ja hänen Mariensa kertomusta kehystävät köyhyys, toivottomuus ja epäoikeudenmukaisuus. Harhainen, esimiehensä pilkkaama nimihenkilö alistuu sadistisen lääkärin ihmiskokeisiin ansaitsakseen muutaman kolikon vaimolle vietäväksi. Turtunut ja epätoivoinen Marie pettää Wozzeckia rykmentin rumpalin kanssa. Se suistaa liikkeelle tuhoisan tapahtumasarjan.

Wozzeck sävellettiin ensimmäisen maailmansodan jälkimainingeissa. Tummat ja uhkaavat sävyt heijastelevat päähenkilön pirstaloitumisen lisäksi silloisen Euroopan ilmapiiriä.

Alban Berg luetaan yhdessä opettajansa Arnold Schönbergin ja kollegansa Anton Webernin kanssa niin sanottuun toiseen Wienin koulukuntaan, joka liputti dodekafonian eli 12-säveljärjestelmän puolesta. Wozzeck ei ole dodekafoninen sävellys, mutta sävellajit ovat kadonneet. Perinteisen harmonian ja rallateltavien sävelmien etsijä on teoksen äärellä ymmällään. Vastapainoksi hän saa kokea väkevän, ekspressionistisen musiikkidraaman, joka viiltää syvälle sieluun saakka.

Ensi-illassa 22. maaliskuuta pääsolistit Olafur Sigurdarson, Helena Juntunen, Daniel Brenna, Tapani Plathan, Ilkka Hämäläinen, Hubert Francis ja Anna Danik tekivät roolinsa sydänverellä. Oopperan orkesteri soitti virtuoosimaisen Hannu Linnun johdolla erinomaisesti.

Wozzeckin esityksiä Suomen Kansallisoopperassa 27.4. asti.