Valmiina valloitukseen - Hitlantis tuo yhtyeet maailmankartalle

Facebook
Teksti
Antti Karkiainen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten
Marcus Tillgman

“Täällä ne pörrää”, sanoo Hitlantis-musiikkipalvelun toimitusjohtaja Marcus Tilgmann. iPad-taulutietokoneen ruudulla lentää käyttäjiä kuin mehiläisiä, artistipallosta toiseen.

Suosittujen ympärille muodostuu kuhinaa. Pallot kasvavat ja siirtyvät kohti kolmiulotteisen maailman keskustaa. Niiden ympärille syntyy yhteisöjä, joissa chattaillaan ja tutustutaan samanmielisiin.

“Käyttäjäpallojen myötä palvelusta tulee aidosti sosiaalinen”, kertoo Suomen yhteisövastaava, Wallu Valpio. “Facebookissa tiedät mitä kaverisi tekevät, mutta et näe missä loput 500 miljoonaa liikkuvat.” Hitlantiksessa kaikki tapahtuu visuaalisesti reaaliajassa.

Uusi versio lanseerataan alkuvuodesta. Sen myötä kansainvälistä kiinnostusta herättänyt innovaatio on valmis maailmanvalloitukseen.

Markkinoita ainakin riittää: yhteisön ensisijainen kohderyhmä ovat aloittelevat artistit, jotka haluavat saada musiikkiaan esille. Tutkimusten mukaan pelkästään Pohjois-Amerikassa on 27 miljoonaa musiikkia säveltävää nuorta.

“Itseäni kiehtoo erityisesti Aasia”, sanoo Tilgmann. “Siellä ihmiset ovat todella verkottuneita.”

Lumipalloefektiä lähdetään luomaan Ruotsista, joka on maailman viidenneksi suurin musiikin vientimaa. iPhone-sovelluksen myötä avainasemassa ovat mobiilioperaattorit, ja sosiaalinen media.

“Se joko ottaa siivet alleen tai sitten ei. Perinteinen mainonta ei toimi, taikanappulaa ei ole”, Valpio väittää.

Kuhinaa haetaan uskottavien puhemiesten ja suunnannäyttäjien avulla. Esimerkkinä Tilgmann kertoo jamaikalaisesta reggae-artistista. Kun King Alibaba laittoi musiikkiaan Hitlantikseen, palvelu sai kahdessa päivässä lähes 300 kingstonilaista artistia.

“Kukaan ei tiedä mikä on se kriittinen massa, jolloin bändien määrä alkaa ruokkia itseään”, Tilgmann sanoo.

Toistaiseksi se on vielä kaukana. Kesäkuussa avattu palvelu on kerännyt 12 000 käyttäjää ja 2 500 artistia. Suurin osa tuloista kertyy viiden euron premium-kuukausipaketeista. Sellainen antaa artistille oikeuden myydä omaa musiikkia palvelussa.

Kannattava Hitlantiksesta tulee 19 000 artistin myötä.

“Ok-tuotto ei kiinnosta enkelisijoittajia. Fokus on exit – ei se, että tästä tulee firma joka pyörii sata vuotta”, Tilgmann linjaa.

Ruotsi – Suomi

Suomalaisomistuksessa oleva palvelu etsii parhaillaan kansainvälistä rahoitusta ruotsalaisen pankkiirifirman kautta.

Kotimaan tukipolitiikasta Tilgmannilla ei ole juurikaan hyvää kerrottavaa.

“Suomi on insinöörimaa. Hallitus haluaa sisällöntuottajia, mutta valtion tuki ohjautuu lähinnä teknisille innovaatioille. Me onneksi saimme Tekes-tukea.”

Tilgmannin mielestä suomalaisilla olisi paljon oppimista länsinaapureilta, joiden asenne sisältövetoisiin innovaatioihin on suopea ja riskisijoittaminen yleisempää.

“Ruotsalaiset ovat Euroopan jenkkejä. Heidän kanssaan on helppo viedä asioita eteenpäin.”

Kuva Petri Kaipiainen.