Todellinen pulmapeli: Polybius vie virtuaaliseen todellisuuteen

Arvio: VR-lasien läpi ei ole vielä aiemmin nähty vastaavaa.

Polybius
Teksti
Johannes Valkola

Miltä tuntuisi laittaa pää suoraan tv:n läpi pelin sisään?

Asiassa on päässyt pitkälle englantilainen Jeff Minter. Hän on pyörittänyt Llamasoft-pelifirmaansa vuodesta 1982 maatilaltaan Walesista laamojen ja lampaidensa keskeltä. Yhtiön toinen työntekijä on huippukoodaaja Ivan Zorzin.

Minter pohtii Polybius-pelillään sitä, miten tietokoneen piirien datavirran voisi visualisoida. Miltä digimaailma näyttäisi, jos sinne voisi siirtyä?

Polybius-pelissä tulitetaan avaruusaluksella ja väistellään vihollisia kuin 1980-luvun pelihalleissa, mutta se on vain pintataso. Pelikokemus on ainutlaatuinen ja vaikeasti luokiteltava.

Aluksi peli tuntuu liian nopealta. Värit, muodot ja strobovalot yhdistyvät kaleidoskooppisessa maailmassa surrealistisesti ja jopa pelottavasti. Haastekin tuntuu läpäisemättömältä.