The Kids Are All Right: Lesboäidit kohtaavat liian mukavan spermanluovuttajan

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Lisa Cholodenko löysi elokuvan aiheen omasta elämästään.

The Kids Are All Right
Tavallinen perhe? Näyttelijät Annette Bening (vas.) ja Julianne Moore ovat The Kids Are All Right -elokuvan pariskunta. Kuva Suzanne Tenner / TKA Alright.

“Tyttöystäväni ja minä olimme pitkään halunneet lapsen. Mietimme eri keinoja, ja valitsimme anonyymin spermanluovuttajan. Siinä tuli pohdittua, miten tämä päätös vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen”, ohjaaja Lisa Cholodenko kertoo.

“Nyt lapsemme on viisivuotias. Täysi-ikäisenä hän saattaa haluta tavata biologisen isänsä. Toivon, että luovuttaja suostuu tapaamiseen, jos niin käy.”

The Kids Are All Right kertoo tällaisesta tilanteesta. Julianne Moore ja Annette Bening näyttelevät pariskuntaa, Julesia ja Nicia, jolla on kaksi lasta aikuisuuden kynnyksellä. Heistä vanhempi, Joni (Mia Wasikowska) ottaa yhteyttä biologiseen isäänsä, joka yhtäkkiä on kuin osa perhettä.

Paul (Mark Ruffalo) on komea poikamies, miellyttävä ja fiksu. Mutta hänestä tulee nopeasti ongelma.

“Tyyppi tunkee liiaksi tämän perheen rakenteisiin”, Cholodenko kuvailee.

Tarinan suurin koukku ei ole kolmen vanhemman kuviossa, vaan se kehittyy Julesin hieman ihastuessa Pauliin. Ehkä enemmänkin.

“Paul ei ole kypsä, hän on aina väärien asioiden perässä. Tästä elokuvan draama syntyy, ei vanhempien sukupuolesta”, Cholodenko kuvailee.

Elokuva on menestynyt maailmalla hyvin, ja Suomeen se tulee 20 kopiolla, mikä on Hollywood-studioiden ulkopuolella tehdylle pienen budjetin amerikkalaisdraamalle poikkeuksellisen suuri määrä. The Kids Are All Right ei ole leimallisesti homotarina, vaan humoristinen draama, jossa perhe vain sattuu olemaan epätavallinen.

Luovuttaja löytyy luettelosta

Yhdysvalloissa anonyymiinkin spermanluovuttajaan voi tutustua.

“Saat tietoja paperilla ja kuuntelet haastattelun. He kertovat, ovatko valmiita tapaamaan lapsen tulevaisuudessa. Jotkut sanovat ei, toiset kyllä. Meidän luovuttajamme ei ole sitoutunut tapaamiseen.”

Luovuttaja valitaan kuin postimyyntiluettelosta, Cholodenko vitsailee.

“Siinä on eri kategorioita. Voit selata kansallisuuden, uskonnon tai vaikka opintojen pääaineen perusteella. Monet ovat yliopisto-opiskelijoita. Listojen parissa voi käyttää todella paljon aikaa.”

Elokuvaohjaaja ja hänen kumppaninsa päättivät valita henkilön, joka on mahdollisimman erilainen kuin he.

“Välkky kundi, atleettinen, tykkäsi moottoripyöräilystä ja laskettelusta. Minä ja partnerini olemme höhliä koti-ihmisiä.”

Nyt Cholodenkon poika on viisivuotias. Cholodenko on tullut ajatelleeksi, että hänen ja muiden spermanluovuttajien lasten tulevaisuus voisi inspiroida toisenkin elokuvan samoista lähtökohdista.

“Yhdysvalloissa on nyt aikuistumassa ensimmäinen merkittävä spermanluovuttajien lasten sukupolvi. Monilla heistä on lukuisia sisarpuolia ympäri maata. Todella monia! Siinäpä draaman aihetta: mitä jos tapaisit heitä?”

Homoaihe hämmentää vielä Yhdysvalloissa

The Kids Are All Right oli tekijänsä mukaan vaikea tuotanto. Rahaa oli käytettävissä vain kolme ja puoli miljoonaa dollaria, noin kahden tavallisen suomalaiselokuvan verran. Tähdet suostuivat mukaan sopimuksella, joka takaa heille siivun tuotosta.

“Silti rahoittajia oli vaikea löytää. Teema varmasti sai monet miettimään kahdesti. Mutta kun elokuva oli valmis, kaikki levittäjät halusivat ostaa sen”, Cholodenko nauraa.

“Elokuvalla ei ole agendaa. Se kertoo tavallisesta perheestä. Se ei ole poliittinen, tai on sikäli, että yritämme olla nimenomaan epäpoliittisia. Minusta tärkeintä oli inhimillisyys. Kyse ei ole sukupuolesta, homoseksuaalien oikeuksista tai sensemmoisesta. Gay-elämäntyyli ei sinänsä ole kiinnostavaa.”

Juuri siinä on The Kids Are All Rightin vahvuus. Siitä on helppo puhua lesboäitidraamana tai -komediana. Mutta oikeastaan sen esittämässä perheessä on vain kaksi äitiä.

Tietyillä tavoilla sellainen vaikuttaa toki perheen sisäiseen dynamiikkaan.

“Kyllä, naiset haluavat ilmaista tunteitaan enemmän kuin miehet. Se on tosiasia. Mutta jokaisessa perheessä, jossa on on molemmat vanhemmat, on kaksi erilaista ihmistä vanhempina. Ihan kaikkialla. Ja kysymykset ovat lopulta samantyyppisiä: hengaileeko poikamme väärissä porukoissa, meneehän tytär varmasti siihen ja siihen kouluun, kestääkö toinen vanhemmista puolisonsa uskottomuuden ja niin edelleen.”

Hollywoodista onnellisia homovanhempia?

The Kids Are All Right on Cholodenkon kolmas elokuva. Ensimmäinen, High Art, on palkittu naisten rakkaustarina. Laurel Canyon oli heteroseksuaalinen parisuhdedraama sekä kertomus rokkariäidistä ja porvarillisesta pojasta. Ne eivät saaneet Suomessa valkokangaslevitystä, vaikka kumpaakin on maailmalla arvostettu.

Cholodenko luottaa perinteiseen henkilövetoiseen kerrontaan, jossa koomisuus syntyy elämän arkisista asioista.

“Pidän 1960-luvun lopun ja 1970-luvun amerikkalaisista elokuvista. Miehuuskoe on yksi suosikkini. Psykologisen draaman ja huumorin onnistunut yhdistäminen on synnyttänyt monet parhaista leffoista.”

The Kids Are All Right jäänee historiaan melko aurinkoisella perhekuvallaan. Homoteema liittyy edelleen usein negatiivisiin asioihin, myös hyvää tarkoittavissa elokuvissa. Brokeback Mountain oli uraauurtava homoseksuaalisuuden kuvaamisessa, mutta siinäkin homo

us johti ennen kaikkea surulliseen kohtaloon.

Milloin konservatiivisesta Hollywoodista tulee elokuva, jossa nähdään onnelliset homovanhemmat?

“Varmaan pian, kun nyt avasin oven”, Cholodenko sanoo ja nauraa.

Se on myös vitsi.

“Vakavasti: jos The Kids Are All Right olisi valtava menestys, Hollywood seuraisi heti perässä. Vain siitä on kysymys.”

Lisa Cholodenko

The Kids Are All Right on vetänyt katsojia parhaiten Euroopassa. Yhdysvalloissa elokuva menestyi mukavasti, mutta silti hieman alle odotusten. Ehkä aika ei vielä ollut sille oikea.

“Meillä on televisiossa homoseksuaaleja, mutta nämä mallit ovat edelleen aika stereotyyppisiä. En pysty katsomaan L-koodia, vaikka olen ohjannut sitä. Se tuntuu Playboy-erotiikalta. Sen kuvaama elämäntyyli on fuulaa ja henkilöt epätosia. En uskonut edes Mullan alla -sarjan Davidiin”, Cholodenko pohtii.

“Euroopassa televisio on meitä edellä. Mitä enemmän tarinoissa on vilpittömiä ja arkisia homohahmoja, sitä luontevammin heidä

n ympärilleen syntyy hyvää draamaa, sekä televisiossa että elokuvissa. On aina tylsää, jos tarinan jujuna on vain jonkun homous tai lesbous. Kaikki kamppailevat kuitenkin samantyyppisten asioiden kanssa.”

The Kids Are All Right ensi-illassa Suomessa 24. syyskuuta.

Ohjaaja Lisa Cholodenko. Kuva Michel Spingler / AP / Lehtikuva.