Terhi Panula ja Lähi-idän naisten asema: ”Päätin, että tehtäväni on tuoda heidän kohtaloitaan esille”

Hiljaisuuden kivi ensi-iltaan Kansallisteatterissa. Ohjaaja sai tukea afganistanilaiselta toimittajaystävältään.

ensi-ilta
Teksti
Markus Ånäs

Sokkeloisen Kansallisteatterin uumenissa on tyhjää näyttelijöiden vapaapäivänä. Terhi Panula ei lomaile, vaikka on vakituisesti kiinnitetty Kansallisteatteriin. Hiljaisuuden kivi on oma näytelmäni, nyt pitää tehdä töitä joka päivä.”

Hiljaisuuden kivi on Kansallisteatterissa pitkään näytelleen Panulan esikoisohjaus. Hän on valmistellut Atiq Rahimin Kärsimysten musta kivi -kirjaan (Like, 2009) perustuvaa teosta vuodesta 2012. ”Kirja räjäytti tajuntani kerralla.”

Tarinassa nainen hoitaa luodin halvaannuttamaa soturimiestään islaminuskoisessa sisällissotaa käyvässä maassa. Hoito-ohjeeksi on annettu käsky toistella potilaalle jumalan nimeä aamusta iltaan. Naisella on tunnollaan runsaasti salaisuuksia, rohkeita tekoja. Nimi viittaa persialaismyyttiin kivestä, jolle voi tunnustaa salaiset tuskansa.

Kirjan mukaan ”pippurin ja suolan” värisen parran omaavana puolikuolleena nähdään irakilaistaustainen Simon Al-Bazoon, joka avarsi Panulan islamin tuntemusta. Ohjaaja sai tukea myös afganistanilaiselta toimittajaystävältä.

”Talebanin nostaessa päätään Afganistanissa naisten asema on muuttunut jälleen surkeaksi. Haluan olla tukemassa naisten kouluttautumista.”