Syyssonaatti soi kivun ytimessä: Keiden kautta peilaamme omaa elämäämme?

Arvio: Sebastian Fagerlundin uuden oopperan intensiteetti jatkuu viimeiseen nuottiin saakka.

Kansallisooppera
Teksti
Risto Nordell

Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi tilasi 100-vuotiaan Suomen kunniaksi Sebastian Fagerlundilta uuden oopperan. Syyssonaatti perustuu Ingmar Bergmanin samannimiseen elokuvaan.

Paasikivi voi onnitella itseään osuvasta valinnasta.

Viime vuodet ovat synnyttäneet keskinkertaisia teoksia, joissa mennyt suomalainen suurmies tai kumpujen yöstä väkisin lapioitu historiallinen tapahtuma nostetaan oopperan aiheeksi. Fagerlund on sen sijaan säveltänyt kansainvälisille lavoille kelpaavan oopperan.

Menetyksiä kokeneet ihmiset kohtaavat toisensa ja kipeät tunteensa syysyön aikana. Pianistitähti Charlotte Andergast (Anne Sofie von Otter) palaa kotiinsa seitsemän vuoden jälkeen. Häntä odottavat tyttäret Eva (Erika Sunnegårdh) ja Helena (Helena Juntunen) sekä Evan mies Viktor (Tommi Hakala).

Unta ja todellisuutta sekoittavassa libretossa ovat läsnä myös Evan ja Viktorin hukkunut poika Erik sekä Charlotten hiljattain kuollut miesystävä Leonardo (Nicholas Söderlund). Kuoro edustaa Charlottea ihailevaa yleisöä.