Suomi-muoti tuli kaapista

Designmuseo esittelee muotinäyttelyssään myös pula-ajan kengät ja tuulipuvun.

Designmuseo
Teksti
Hannu Pöppönen

Suomalainen muoti on tällä hetkellä suuren hypetyksen kohteena. Äskettäin järjestetty muodin Pre Helsinki -tapahtuma veti Suomeen suuren joukon ulkomaisia muotitoimittajia, sisäänostajia ja muotitalojen kykyjenetsijöitä Italian Vogueta myöten.

Kansainvälinen muotimaailma alkoi kiinnostua Suomesta jo muutama vuosi sitten, kun Aalto-yliopistossa muotisuunnittelua opiskellut Satu Maaranen voitti ranskalaisen Hyèresin suunnittelukilpailun. Sen jälkeenkin Aallon opiskelijat ovat pärjänneet hyvin samassa kilpailussa, tänä vuonna finaalissa oli kolme suomalaista vaatemallistoa.

Suomalaisen muodin uusi nousu, joka on paljolti juuri Aalto-yliopiston ansiota, on piristävää, sillä vaateteollisuutemme on ollut pitkään surkeassa jamassa. Edellinen kultakausi oli vuosikymmeniä sitten, 1960–80-luvuilla.

Parhaimmillaan Suomessa oli vaatetusalalla yli 500 yritystä, jotka työllistivät yli 70 000 ihmistä. Suurin osa vaatteista vietiin Neuvostoliittoon. Maan romahtaminen ja sen myötä kahdenvälisen kaupan loppuminen olikin yksi syy siihen, että suomalainen vaateteollisuus kuihtui.