Miehestä mittaa

Rodney Graham leikkii taiteen ja maskuliinisuuden kliseillä.

kuvataide
Teksti
Tero Miettinen

Triptyykin leveys on yhdeksän metriä, korkeus kaksi. Yksityiskohtien tarkkuus hämmentää: lattialla lojuvien sanomalehtien päivämäärät erottuvat selvästi.

Valokaapeista koostuva teos hallitsee museotilaa: tuntuu kuin voisi astua sisään 1960-luvun olohuoneeseen, jossa mies pyjamassaan työstää abstraktia maalausta.

Rodney Grahamin (s. 1949) teoksella on tarina, mutta sellaista ryhtyy kehittämään elokuvamaisesta kohtauksesta itsekin.

”Ei katsojan tarvitse tietää kuviin sisältyvistä viitteistä. Niiden pohjalta voi löytyä erilaisia tulkintoja, mutta visuaalisilla kliseillä ja roolihenkilön piirteillä pelaaminen on keskeistä”, taiteilija kertoo puhelimitse kotoaan Abbotsfordista, Kanadan Brittiläisestä Kolumbiasta.