Rehevien Nana-teosten äiti ravisteli käsityksiä naisen rooleista

Niki de Saint Phalle esittäytyy laajassa näyttelyssä Helsingissä.

Teksti
Tero Miettinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Niki de Saint Phallen (1930–2002) laaja näyttely Helsingin Taidehallissa on lähes sadan teoksen kokonaisuus, joka sisältää veistoksia, grafiikkaa, kolmiulotteisia kollaaseja ja dokumenttielokuvia.

Rehevistä Nana-veistoksistaan tunnettu ranskalais-amerikkalainen taiteilija ravisteli käsityksiä naisen perinteisistä rooleista ja halusi itse asettua niiden yläpuolelle. Vapaus luomiseen oli tärkeintä.

Niki de Saint Phalle syntyi aatelisperheeseen, jonka vauraus hupeni 1930-luvun lamassa. Isä päätti yrittää uutta uraa Amerikassa. Hän menestyi pankkiirina ja pelasti perheen tulevaisuuden – mutta teki tyttärelleen myös kauheuksia, jotka tunnusti vasta vuosikymmeniä myöhemmin. Äiti kuritti lapsiaan ankarasti.

Lapsuuden traumat jättivät jälkensä myös Nikin sisaruksiin, jotka tekivät aikuisena itsemurhat.