
Naisena hauskuuden kulisseissa
Arvio: Koomikko-käsikirjoittaja Mindy Kaling suuntaa terävimmät piikit omalle alalleen, Kalle Kinnunen kirjoittaa.
Työpaikkakomediat ovat oma lajityyppinsä. Monet genren elokuvista, esimerkiksi Paholainen pukeutuu Pradaan ja nyt Late Night, ovat oikeastaan romanttisen komedian muunnelmia. Ydinjuonena ei tosin ole parisuhteen alku väärinkäsitysten varjossa, vaan päähenkilön pärjääminen hierarkiassa ja kyynisten työkaverien keskellä. Lopussa odottaa ansaittu uranousu.
Koomikko Mindy Kalingin kirjoittama Late Night on elokuva myös sukupuolirooleista ja lasikatosta. Siinä on asiantuntemuksen maku. Parikymppisestä asti viihdealalla työskennellyt amerikanintialainen Kaling esittää itse pääosaa, suositun talk show’n kirjoittajatiimiin yllättäen palkattua tavista Mollya. Hän saa työn, koska edustaa vähemmistöä. Mieskollegat odottavat Mollylta lähinnä vaikenemista palavereissa.
Nuori nainen ihmettelee yhteisön luutunutta äijäkulttuuria ulkopuolisena. Suorapuheinen Molly päätyy pian napit vastakkain armottoman pomonsa, talk show -emäntä Catherinen kanssa. Kameran edessä hauska Catherine on kulisseissa jäätävä tyyppi.
Nisha Ganatran ohjaama Late Night jää tyylillisesti Hollywood-perinteen ja edelläkäyvän indie-estetiikan väliin. Välillä se on raikas, välillä hölmönpuoleista ja pakotettuakin tilannekomiikkaa. Konttori-sarjan amerikkalaisversiosta tähdeksi noussut Kaling suuntaa terävimmät piikit omalle alalleen. Komediaa kirjoittavat miehet ovat näkemyksen mukaan usein omahyväisiä porsastelijoita.