Naapurimuseoissa esillä sama asia: HAMin ja Ateneumin muotoilunäyttelyt syövät toisiaan

Molemmissa näyttelyissä on kyse Alvar Aallon muotoilun ja arkkitehtuurin sekä muiden taiteiden vuoropuhelusta.

Alvar Aalto
Teksti
Minna Kontkanen

Helsingin museokävijät voivat kesän mittaan vertailla, miten sama asia esitetään kahdessa isossa, Suomi 100 -leimaa käyttävässä näyttelyssä kävelymatkan päässä toisistaan.

Kyse on Alvar Aallon muotoilun ja arkkitehtuurin sekä muiden taiteiden vuoropuhelusta toisen maailmansodan molemmin puolin.

Siinä missä Helsingin kaupungin taidemuseo HAM esittelee suomalaisen visuaalisen modernismin laajaa parhaimmistoa vuosilta 1917–1968 näyttelyssä Modernia elämää!, Ateneumin Alvar Aalto – taide ja moderni muoto sivuuttaa kaikki Suomen muotoilijat paitsi Alvar ja Aino Aallon.

Ateneumissa aaltomaisen kaarevaa maalausta edustaa ranskalainen Fernand Léger lähes abstrakteilla soitinkuvillaan. HAMin seinällä niitä jäljittelee ja jopa ohittaa Sam Vannin mestariteos Contrapunctus (1959–1960).

HAMin esinevalinnat ovat viiden suomalaisen museon yhteistyötä, Ateneumin näyttelyn teokset valikoi saksalaisen Vitra Design Museumin johtava kuraattori Jochen Eisenbrand. Designfirma Vitra omistaa nykyisin Artekin, jonka Aallot ja muun muassa taidemesenaatti Maire Gullichsen perustivat 1935.