Ironinen taideparkki

Elmgreen & Dragset muutti museon parkkihalliksi.

kuvataide
Teksti
Tero Miettinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kun nousee portaat museon toiseen kerrokseen, ei voi olla hämmästymättä. Se on tosiaan kuin pysäköintilaitos! Illuusio on syntynyt pienin elein: maalatut parkkiruudut, loisteputkivalot, muutama auto, opasteet ja kamerat.

Kun menee lähemmäksi, huomaa kaikessa olevan kuitenkin jotain outoa. Vierekkäin pysäköityjen Priusten ikkunoiden läpi menee valtava ilmastointiputki, vanhassa Mersussa nukkuu kaksi miestä, pankkiautomaatin eteen on unohtunut vauva kantolaukussaan. Pronssilta näyttävä on muovia, nahka pronssia.

 

Kun tanskalaiselta Michael Elmgreeniltä (s. 1961) ja norjalaiselta Ingar Dragsetiltä (s. 1969) tilattiin näyttely Espoon modernin taiteen museoon Emmaan, he vaikuttuivat WeeGee-talon brutalistisesta betoniarkkitehtuurista. Rakennuksista innoituksen saaneista teoksistaan tunnettu kaksikko löysi perusidean nopeasti.