Lukas Moodysson: Ihmisten reagointi tarkoittaa, että olen sohaissut jotain tärkeää

elokuvat
Teksti
SK:n toimitus

”Elokuvani vaikuttaa vähän samalla tavoin kuin psykoterapia. Yleensä ottaen vähiten siitä ovat pitäneet miehet”, sanoo Mammutin ohjaaja Lukas Moodysson.

Lukas Moodysson

Ruotsalaisella elokuvaohjaajalla Lukas Moodyssonilla on vaikeuksia säilyttää mielenkiinto töihinsä loppuun asti. Hän pitää eniten elokuviensa esivalmisteluista.

”Siinä vaiheessa, kun tullaan mainoksiin ja trailereihin, olen jo täysin kyllästynyt”, Moodysson sanoo haukotellen ja vaikuttaa siltä, ettei nytkään oikein jaksaisi enää kiinnostua puheenaiheena olevasta työstään.

Muun muassa elokuvista Fucking Åmål ja Lilja 4-ever tunnetun ohjaajan ja käsikirjoittajan uusi elokuva Mammutti saa Suomen sijoittuu Manhattanille, jossa hyvin toimeentuleva pari asuu suuressa asunnossa kahdeksanvuotiaan tyttärensä ja filippiiniläisen lastenhoitajan kanssa.

Työt nielevät tyystin vanhempien ajan, ja tyttö viettää aikaansa lastenhoitajan kanssa. Ellen (Michelle Williams) on kirurgi ja Leo (Gael Garcia Bernal) menestyksekkään pelisivuston suunnittelija. Lastenhoitaja puolestaan on jättänyt kaksi poikaansa äitinsä luo Filippiineille tienatakseen Yhdysvalloissa rahaa parempaa tulevaisuutta varten.

Molemmilla elokuvan naisilla on huono omatunto elämänvalintojensa takia. Mammutti käsittelee lasten asemaa ja perhe-elämän sirpaloitumista urapaineiden ja maailmantalouden puristuksessa.

”Kun näkee kärsiviä lapsia, rinnastaa heidät luonnollisesti omiin lapsiinsa. Käsikirjoitusta tehdessäni mielsin elokuvan lapset samanikäisiksi kuin omat kolme lastani. Uskon, että asettumalla toisten kohtaloihin ja samaistumalla kanssaihmisiin maailmasta tulee tiiviimpi”, Moodysson sanoo.

Miehet loukkaantuivat elokuvasta

Elokuvaa on sekä kehuttu että haukuttu. Moodyssonia on esimerkiksi syytetty naisten vihaajaksi, koska elokuvassa äidit tavallaan hylkäävät lapsensa työn takia.

”Kun ihmiset reagoivat voimakkaasti elokuviini, se tarkoittaa, että olen sohaissut jotain tärkeää. Berliinin elokuvajuhlilla jotkut buuasivat, mutta katsomossa oli myös ihmisiä, jotka itkivät.”

Samaan aikaan kun äiti tuntee syyllisyyttä ja kantaa vastuun, miespäähenkilö Leo pelaa pelejään ja liehittelee thaimaalaisia prostituoituja hiekkarannoilla.

”Toki Leo käyttäytyy lapsellisesti, mutta hän on valtavan epävarma siitä, kuinka tätä elämää pitäisi elää. Häntä ei kuitenkaan pidä nähdä narrina sen vuoksi. Asiat eivät ole hänelle helpompia siksi, että hänellä on rahaa”, sanoo ohjaaja ja virkistyy huomattavasti.

”Tämän elokuvan kohdalla on niin, että mitä mieltä itse kukin siitä onkin, kertoo paljon juuri sen henkilön arvostuksista. Se vaikuttaa vähän samalla tavoin kuin psykoterapia. Yleensä ottaen vähiten siitä ovat pitäneet miehet.”

Erityisesti miehet ovat pahastuneet kohtauksesta, jossa kolme thaimaalaista prostituoitua istuu ja vertailee sitä, minkä maalaiset miehet ovat kaikkein ällöttävimpiä. Moodyssonin mielestä kohtaus on humoristinen.

”En ole keksinyt sitä itse, vaan vastaava tilanne on oikeasti tapahtunut todellisuudessa. Mutta se on kohtaus, josta monet miehet ovat todella loukkaantuneet ikään kuin kaikkien miesten nimissä”, Moodysson sanoo ja hymyilee viistosti.

Lähde STT ja kuvat Martti Kainulainen / Lehtikuva

Lue myös Kalle Kinnusen tekemä ohjaajan haastattelu SK:sta 15-16/2009; ilm. 9.4.2009) ja blogi elokuvan lehdistönäytöksestä: Lukas Moodyson sai turpiinsa (10.2.2009)

Internet Movie Database ja Kansallinen audiovisuaalinen arkisto