Hamlet onkin prinsessa – mutta valta ja hulluus ovat tärkeämpiä kuin sukupuoli

Arvio: Q-teatterin Hamlet tietää, mitä naisen on tehtävä jäädäkseen historiaan.

Hamlet
Teksti
Päivi Ängeslevä

Helsinkiläisen Q-teatterin Prinsessa Hamlet pohjautuu E. L. Karhun (ent. Emilia Pöyhösen) kirjanakin ilmestyneeseen näytelmään, joka kääntää päälaelleen William Shakespearen Hamletin sukupuolirooleja. Hamlet on kruununprinsessa, Horatio on Horatia (Hamletin hovineito ja ystävä) ja Ofelia on Ofelio (Hamletin ihailija).

Linda Wallgrenin ohjauksessa sukupuoli jää kuitenkin toisarvoiseksi.

 

KAUHU ON SANA, joka toistuu. ”Kauhu työntää kätensä prinsessan kurkkuun ja puristaa sen nyrkkiin.” Kauhu tuottaa nautintoa, ajaa Hamletin (Lotta Kaihua) hulluuteen.

Hamlet kapinoi kuningataräitinsä Gertrudin (Leea Klemola) edustamaa valtaa vastaan itsetuhoisuudella. Hän tahtoo palaa 29-vuotisjuhlassaan soihtuna, sillä ”ne prinsessat muistetaan, jotka tappavat itsensä, jotka lähtevät ajoissa, näyttävästi, isolla liekillä”.