Blues sopii Suomeen

Kitaristi Erja Lyytinen on lajinsa kansainvälisesti arvostetuimpia muusikoita.

musiikki
Teksti
Kari Salminen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Muistan sen hyvin. Olimme oman bändin kanssa rockristeilyllä pari vuosikymmentä sitten. Joku esitteli Erja Lyytisen, bluesnaisen. Iski toksinen olo: mitä, tuo petiitin kaunis nuori nainenko bluesin osaaja?

Sitten koitti keikka, ja kas, kukaan ei enää ihmetellyt.

Ensimmäisenä naisena Sibelius-Akatemiassa sähkökitaraa pääaineenaan opiskellut Lyytinen valittiin vuonna 2017 European Blues Awards -äänestyksessä vuoden parhaaksi blues-kitaristiksi.

Viime marraskuussa Lyytinen sijoittui Guitar World -lehden ”Maailman parhaat blues-kitaristit” -äänestyksessä sijalle 14 – toiseksi parhaana eurooppalaisena Eric Claptonin jälkeen.

Miksi blues, miksi Suomessa?

”Bluesissa on voimaa ja toivoa, ja siitä voi ammentaa pimeinä vuodenaikoina itselleen tarvittavaa energiaa. Bluesin haikea sävy sopii Suomeen erinomaisesti”, Lyytinen sanoo.

 

Suomiblues-veteraani Pepe Ahlqvist oli itse luomassa ja tuomassa bluesin kulttuuria Suomeen – ja hän soittaa sitä yhä SF-blues-kokoonpanossa yhdessä Heikki Silvennoisen ja Dave Lindholmin kanssa. Lyytinenkin on vieraillut. Pepe Ahlqvist ja SF-blues aloittaa uuden soittorupeaman helmi-maaliskuussa 2021. Ahlqvist tekee juuri levyä kitaristi-harpisti Tomi Leinon kanssa.

”Afroamerikkalainen blues saapui 1960-luvulla”, Ahlqvist muistelee.

”Clapton availi portteja Chicago-bluesiin. Pori Jazzissa oli esiintynyt bluesartisteja. Olin itse lavalla ensimmäisessä Järvenpään puistobluesissa vuonna 1978 Chicago Overcoatin kanssa”, Ahlqvist kertoo.

Ahlqvistille harrastuksesta tuli ammatti ja elämäntapa. Lyytinen on samoilla linjoilla:

”Blues ja musiikki ovat minulle intohimo, tunnetila ja elämäntyö.”

 

Mikä suomalaisuudessa on bluesille otollista?

Suomalaiset ovat varmaan melankolisia. Ei hyvin mene, sanoo blues.

”Alkuperäiset muusikot tulivat rankoista oloista”, Ahlqvist muistuttaa.

Suomessa on omat haikeanvaikeat juttunsa.

”Suomalaisessa tangossa kuuluu kaipaus ja ikävä. Musiikillisesti se ei mukaile blueskaavaa, mutta mollimelodioiden sävy tuo mieleen haikean bluesin”, Lyytinen selvittää.

Bluesharrastus kasvaa Euroopassa. Alalle on tullut paljon lisää soittajia, etenkin naisia.

”Myös suomalaiselle bluesille on kysyntää maailmalla”, Erja Lyytinen päättää.

Erja Lyytinen Espoon Sellosalissa lauantaina 29.2.